Gå til innhold
Arkivverket

Klaus Larsen, Hovden, Kinn, Sunnfjord 1707-1777

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Klaus Larsen, Hovden i Kinn, Sunnfjord giftet seg første gang 27.07.1732 i Kinn med Gjertrud Larsdtr. Med henne fikk han i alle fall 5 barn. Eli 1733, Rachel 1735, Abraham, 1738, Brithe 1743 og Anne i 1750. Alle født på Hovden. Der døde da også Gjertrud trolig i april 1751.Jeg vet ikke noe om hvor hun kom fra. Klaus giftet seg for andre gang 09.01.1751 med Anne Andersdtr. og sammen fikk de barna Lars 1753, Gjert 1755, Andrea 1758, Ole 1765 og Diedriche Abigail i 1767. Kanskje var der flere barn også både i første og andre ekteskap. Klaus døde i juli 1777 angivelig 70 år gammel. I Anne befinner seg på Hovden i 1801, 81 år gammel. Her blir hun imidlertid ført som Olsdtr.

Jeg kan imidlertid ikke finne Klaus døpt i databasene over døpte i Kinn. Derimot finner jeg at ekteparet Lars Lassesen og Haldis Hansdtr. døpte en sønn Klaus 23.12.1707 på Brekke i Gulen, Sunnfjord.

Er der noen som drar kjensel på disse og som kan fortelle meg hvor Klaus kom fra og hvem som var hans foreldre? Eventuelle opplysninger om de to hustruene hans mottas også med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag frå "Soga om Flora". Klaus hadde ein bror som heitte Samson. Samson Larsson skøytte jorda i Hovden over på broren Klaus i 1738. Samson hadde også eigedomar i Stongfjorden (Askvoll). Klaus arva jord i Staurdalen, Stongfjorden etter foreldra. Samson Larsson døde i 1771 65 år gamal.

Det spørs om vi skal til Askvoll/Stongfjorden.

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil.

Da er vel trolig det et av de bindene av Askvollboka jeg ikke har. Jeg har kun bind III. Men jeg får prøve å se hva jeg kan finne ut om denne Samson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel trolig det et av de bindene av Askvollboka jeg ikke har. Jeg har kun bind III. Men jeg får prøve å se hva jeg kan finne ut om denne Samson.

Flaks då at eg har boka, men dessverre er det ikkje noko hjelp å få der så langt eg kan sjå. Eg har leita på Stang og Størdal, men dessverre ikkje noko å finne. Her er ein Lars Monsen på Størdal, men ingen Samson eller Klaus. Skifte etter Lars Monsen bekrefter også at Samson og Klaus ikkje var barn av han.

Foreldra kan sjølvsagt ha eigd Størdal utan å bu der.

Har du sjekka om han i Gulen har ein bror som heiter Samson?

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 okt 1750 blir datteren Anne døpt, Claus Hovdens datter

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-194

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070510610268.jpg

Og her 17 juli 1751 blir Klaus Larsen og Anne Andersdtr Trolovet

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-201

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070510610275.jpg

2 juni 1732 i Kinn Claus Larsen Frøyen og Gjertrud Larsdtr. Vitner Hans og Anders Andersen Frøyen

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-116

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070510610190.jpg

Frøyen ligger i nåværende Bremanger Kommune. Gårdene ligger ved Kalvåg. Det er mange gårder og bruk og sentrumsbebyggelsen ligger her. Navnet Klaus har vært brukt fra gammelt av, men jeg har ikke klart å finne Klaus Larsen i bygdeboka. Opplysningene før 1730 er sparsomme. Det er flere brukere omtrent på samme alder med farsnavn Larsen. På Frøyen ytre brnr 19 er en Anders Andersen bruker fra 1728. Det kan være han som er forlover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inni mellom alle meldingene om Bad Gateway skal jeg prøve å svare. Takk for nye innspill.

Jeg ser at Claus ved den første trolovelsen bruker Frøyen som gårdsnavn, men allerede ved vielsen har han flyttet til Hovden. Jeg har så langt ikke klart å finne ut om paret i Gulen/Brekke hadde en sønn Samson. Når det da gjelder sporet mot Askvoll så blir jo det nesten som å lete etter en nål i en høystakke. Men jeg får prøve å grave videre i de kildene som ligger på nett i håp om å kunne få slått fast hvor de to brødrene Claus og Samson kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "Brekke Herreds" bygdebok b. 3 under "Fram - Brekke" finner jeg en "Klaus" (1707-1783" med foreldre "Lasse/ Lars Lassesen Nesje" og "Haldis Hansdtr. Breche".

Denne "Klaus" var gift år 1738 med enka "Helga Nilsdtr. Fossdal" i "Masfjord", og han hadde ingen bror "Samson".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for nye innlegg.

Til Svehn. Da fikk jeg fjernet en kandidat. Jeg har akkurat forsøkt å lese meg gjennom skiftet etter Lasse Lassesen, og kom frem til samme resultat at der ikke var noen Samson nevnt der.

Til Randi. Det var absolutt et interesant innspill. Klaus Torsteinsen var gift med Malene Styrksdtr. og de hadde ganske riktig en sønn Johannes Klausen. Han var fødts ca 1648 og var gift da det ble holdt skifte etter faren i 1683. Hvem Johannes var gift med vites ikke. Han hadde som du viser til en sønn Lars Johannessen som var født ca 1677. Jeg sitter med bygdebøkene for Bremanger for hånden, men klarer ikke å finne at Lars er nevnt under Frøyen gårdene. Dermed så vet jeg jo ikke hvor han ble av, hvem han var gift med og ikke minst om han kan ha hatt en sønn Klaus født ca 1707 og en sønn Samson født omlag på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider