Gå til innhold
Arkivverket

Erling Falck, i US census 1930

Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Jeg har tidligere her på forumet fått rede på at Erling Falck og hans kone Gudrun bodde i Leland, Lasalle, Illinois. Han skulle være 28 år gml., altså f. ca. 1902.

Etter at 1910-tellingen kom, har jeg forsøkt å identifisere ham, og trodde en stund at han kunne ha vært identisk med en Erling Falck f. i Strømsø i 1901. Imidlertid giftet han seg 1925 samme sted, og han er (riktignok uten data) funnet i DIS gravminner som begravet i Bragernes, sammen med bl.a. en sønn f. i 1925, og som jeg har stadfestet er sønn av denne Erling Falck f. 1901.

Den nærmeste i alder som jeg så har funnet, er en Gustav Erling Falck f. 5/3 1904 i Kristiania. I 1910 kalles han bare Gustav Falk, og bodde da i Vestre Aker. Han emigrerte fra Oslo til California 10/12 1927, og var da ugift. Han er også den eneste jeg har funnet emigrert med dette navnet og i passende alder i emigrantprotokollene.

Men jeg er likevel ikke så sikker på at denne siste, og tilsynelatende eneste, er rett mann. Kunne noen som har abonnement på 1930 census slå opp og se på fødestedet til Erling Falck i Leland i 1930? Det fikk jeg nemlig ikke rede på sist.

Familietradisjonen skal ha det til at han var fra Horten, men jeg kan ikke se at det bor noen med dette navnet der i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling Falck bosatt i Leland var født i Norge og gift med Gudrun. Faren var født i Norge og moren i USA. Gudrun var født i Norge i 1906, og utvandret til USA i 1927. Begge hennes foreldre var fra Norge. Erling utvandret i 1929. Han var pastor og i 1938 bosatt i Corning; Painted Post, New York.

Her er informasjon fra da han innvandret:

Erling Falck Arrival Date: 9 Sep 1929 Birth Year: abt 1902 Birth Location: Norway Birth Location Other: horten Age: 27 Gender: Male Ethnicity/Race-

/Nationality: Scandinavian Port of Departure: Oslo, Norway

Dette skal vistnok være Gudruns innvandring.

Gudrun Nerildsen Arrival Date: 16 Oct 1925 Birth Year: abt 1906 Birth Location: Norway Birth Location Other: oslo Age: 19 Gender: Female Ethnicity/Race-

/Nationality: Scandinavian Port of Departure: Oslo, Norway Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Bergensfjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk!

Men dette er virkelig mystisk! Hvor kan han ha vært i 1910??

Og han er altså ikke å finne i emigrantprotokollene - om det ikke altså er enda mer som mangler der. For Oslo er de jo "utgitt" i 3 omganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når slektsnavnet var Ingebrigtsen ! Det var det kanskje greit å legge av seg i USA...

TAKK! Da skal det vel være mulig å finne ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan antagelig passe. I 1900 står familien som "uttrådt, intet samfund" http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=36&filnamn=f00703&gardpostnr=1387&personpostnr=6436&merk=6436#ovre og jeg har ikke sett noen Erling Falk døpt i Horten, heller ikke blant dissentere.

Erling Falk var metodistprest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Her er et spørsmål som er litt beslektet, bokstavlig talt: I census 1940 bodde min oldemor, Marie K Nilson f. 1868 i Norway sammen med svigersønnen Erling Falck og datteren Gudrun m/familie i Ward 6, Detroit, Detroit City, Wayne, Michigan. I 1935 hadde de bodd i New York, så de hadde flyttet på seg, og jeg har faktisk ingen familietradisjon for at min oldemor har bodd hverken i New York eller Michigan. Det jeg derimot har hørt, er at Marie skulle ha dødd en gang mellom 1940 og 1945. Nå vet jeg i hvert fall at hun ennå levde da tellingen ble tatt opp i 1940.

Er det noen med tilgang til amerikanske kilder som kan prøve å finne henne i Social Security Death Index? "K" står forresten for Kornelia/Cornelia, i tilfelle de skulle skrive begge navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Erling B Falck Titles & Terms: Event: Census Event Year: 1940 Event Place: Ward 6, Detroit, Detroit City, Wayne, Michigan, United States Gender: Male Age: 38 Marital Status: Married Race (Original): White Race (Standardized): White Relationship to Head of Household (Original): Head Relationship to Head of Household (Standardized): Head Birthplace: Norway Estimated Birth Year: 1902 Residence in 1935: Corning, Stuban, New York Household Gender Age Birthplace Head Erling B Falck M 38 Norway Wife Gudren K Falck F 33 Norway Daughter Doris M Falck F 8 New York Daughter Gladis M Falck F 7 New York Mother-in-law Marie K Nilson F 72 Norway

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/KHMB-932

Aftenposten 1948.11.09

Pastor Erling Falck, norsk meto dlstprest i' Lake Mills, lowa. er død, 46 år gammel. Han var født i Horten og var for kort tid siden hjemme pft be s.ik i fødebyen og i Oslo. Pastor Fa'ck reisle til Amerika i 1927 og fikk sin ut dannelse ved Metodistkirkens preste skole i Evanston ved Chicaco. Han var i en rekke nr prest ved den norske Central Metodistkirke i New York og overtok sin siste menighet i 1944.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen om Erling Falck fra Aftenposten, den kjente jeg ikke til.

Hvis det nå kunne være mulig å finne ut når og hvor Marie døde, ville jeg bli glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider