Gå til innhold
Arkivverket

Peder Andreasen, f.c. 1765 i Haltøen, Tjøtta.

Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Hei. -- Jeg leter etter kona til Peder Andreasen, Haltøen i Tjøtta. - Han er sønn av Andreas Pedersen, fra Leines og Berit Pedersdr., Tjøttasjøen. -- Peder er f.c. 1765. -

Jeg har lett i kirkeboken etter ektesk. men finner dem nevnt 1. gang i 1997 da de døper en sønn Hans Christian. De er da bos. ved Tjøttasjøen. Altså må han blitt gift med Marit Olsdr. tidligere. --

Hans er ikke brukt i familien til Peder, så kanskje er dette fra Marits familie ?

Ved et sk. etter en slektning til Peder i 1804, fremgår det at familien nu er bos. på Breiland i Stamnes, hvilket vel er Leirfjord. Kanskje var hans kone herfra ? - Noen som vet ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være disse?

Groom's Name:Peder Andreassen Groom's Birth Date:Groom's Birthplace:Groom's Age:Bride's Name:Marith Olsdatter Bride's Birth Date:Bride's Birthplace:Bride's Age:Marriage Date:27 Oct 1793 Marriage Place:Alstahaug, Nordland, Norway Groom's Father's Name:

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N7YM-YJ2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen,fra kirkeboken,øverst på høyre side.

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Stamnes i Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A07 /4 (1776-1800), Kronologisk liste 1793, side 364.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17100&idx_id=17100&uid=ny&idx_side=-67

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071015640100.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. - Dette må være riktig par. - Merkelig at de døpte barn i Alstahaug, samtidig som Peder Andreas åpenbart var på Haltøy i 1797 da han var fadder i Tjøtta og selv døpe en sønn i Tjøtta i 1797. -- Dette kan kanskje tyde på at konen var fra Briland, dit de åpenbart flyttet og oppholdt seg i 1804. --

Synd det ikke fremgikk navn på Marits foreldre. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marith Olsdatter har 3 sønner ved FT1801, den eldste med etternavn Thomesen:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f1801&gardpostnr=53694&personpostnr=811930&merk=811930#ovre

Dåpen til eldstesønnen Ole Michael (venstre side, midten):

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Stamnes i Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A07 /4 (1776-1800), Kronologisk liste 1786, side 342.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17100&idx_id=17100&uid=ny&idx_side=-45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. -- Dette var jo kjekt og jeg behøver da ikke å lete etter barn mellom Peter Andreas i 94 og Hans Christian i 97. -- Da får jeg ta det fra 1801 og se om jeg finner ut når de flyttet til Breiland. (før 1804.) --

Litt synd at det var vanskelig å tyde hjemsted til far til Ole Michael, f.c. 1786 i kirkeboken. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk skal du ha. - Vel, jeg blev vel ikke så mye klokere av dette. - Foreldrene til Peder Andreasen har jeg fra før. - Nu forsøkte jeg å få frem etterkommere og var kommet til Peder Andreasen som jeg forsøkte å finne barna til. -

Nu ser det ut som kirkebøkene fra 1800 - 1820 mangler, så da finner jeg vel ikke flere enn Peter Andreas, f. 1794 og Hans Christian, f. 1797. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" kirkebøkene 1801-1819 finnes på linken nedenfor. Sidenummer legges inn manuelt.

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A08 (1801-1819), tittel- og registersider m.m. 0, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2577&idx_id=2577&uid=ny&idx_side=-3

Eksempelvis Stamnes som starter på s.177:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A08 (1801-1819), Kronologisk liste 1801-1818, side 177.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2577&idx_id=2577&uid=ny&idx_side=-169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk skal du ha. - Skal forsøke å se hva jeg finner i Stamnesboken. - Er usikker på når familien flyttet til Breiland. - De var jo på Tjøtta i 1801, men på Breiland i 1804, enl. et skifte etter en slektning. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hva skal en gjøre for å få dem på Digitalarkivet til å indeksere sidene for Alstahaug for 1801-1819? Jeg har prøvd tidligere mens

gammelforumet var i bruk. De hadde jo vært enklere om en hadde kunnet gå direkte inn på hvert enkelt sogn her. Du har forhåpentligvis

funnet det du var ute etter her Alv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Vel, jeg fant det som antagelig er to barn. - Altså et barn til etter folketellingen i 1801. - Har hatt så mye annet å rote med, så lengre har jeg ikke kommet. - Har da heller ikke funnet ut nøyaktig når de angivelig flyttet til Breiland, slik det oppgis i sk. på Hellesvik i 1804, hvor det jeg formoder er konas foreldre bodde. -- Syntes det blev litt kronglete med disse kirkebøkene man måtte lete etter. -- Hadde kanskje håpet å finne flere barn og kanskje gjennom faddere, finne konas slekt. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. -- Peder Andreasen fra Haltøen i Tjøtta skal ha bodd på Breiland i Leirfjord da han blev trolovet med Marithe Olsdr. Breiland. - I et skifte på Nordnes i Leirfjord, 1745, fremkommer at en Ole Ivarsen er død og har bl.a. en dr. Anne Olsdr., g. på Breiland med Johan og en dr., Marithe Olsdr., også på Breiland. --

Dette må være den Ole Ivarsen det er skifte etter på Dagsvik i 1740 og bl.a. har disse barna. I dette skiftet er disse barna oppf. som brorbarn. - I et annet skifte på Dagsvik i 1733, er det sk. etter Karen Jacobsdr., som er g.m. Ole Ivarsen og har de samme barna. Her må det være noe feil. -- Har noen funnet ut hva dette er og hva som er riktig ? -

Ser at denne sønnen Jacob Olsen åpenbart blev g. på br. 3 av Stor Alteren i Rana. -- m.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Det burde kanskje rettes en liten advarsel til de som evt. følger denne debatten, vedr. den utlagte lenken i innlegg 7.

Det er der anført at Berit Pedersdr., Tjøttasjøen og hennes far, skulle være av Falch - slekt. - Dette kan jeg ikke se at det er noen belegg for å hevde. -

Jeg tror at denne missforståelen kan ha oppstått som en følge av navnelikheten mellom Jacob William Dass, - som Berit Pedersdr. fikk to u.e. sønner med og den eldste blev døpt Jacob Wilhelm Dass. -

Denne sønnen blev g.m. sin slektning Margrethe Jørgensdr. Falch Hass. - Jeg ser for meg at noen da har blandet sammen far og sønn. - Sønnen Jacob Wilhelm blev bos. på Berfjord i nuv. Dønna. -

Faren, Jacob William Dass døde altså på sjøen i 1749 og var ikke gift, men hadde disse to sønnene med Berit Pedersdr. -- Berit blev som kjent g.m. Andreas Pedersen fra Leines. De var bos. på Haltøy i Tjøtta. -

Selv synes jeg det er synd at mange kanskje henger seg på denne opplysningen om at Berit og hennes far skulle være av Falch slekt, og kaste vekk mye arbeide med å finne kombinasjonen til Falch slekten, som er umulig å finne. -

Jeg har forsøkt å lage overikt over alle etterkommerne av Fogden Petter Jacobsen på Tjøtta og klarer ikke å finne noen som kan være far til denne Peder Pedersen Tjøttasjøen. -

Det er da også påtagelig at ingen av denne familien bruker Falch - navn. - Det er også påtagelig at det kun er Berits bror Lars, f. 1733, som har noen av Falch-slekten som fadder da de blev døpte.

Selv tror jeg det er riktig som det er fremstilt, at Berits far, Peder Pedersen, husmann ved Tjøttasjøen, f.c. 1699, var sønn av Peer Clausen, som man mener bodde på denne plassen ved Tjøttasjøen tidligere. -

Jeg tar gjerne imot motforestillinger omkr. dette, - hvis noen har noe de mener kan avklare dette. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alv,

Som du nevner fikk Peder og Marit et barn til i 1801, Nils. I innrulleringsmanntallet 1811 for Vågan i Lofoten bodde Peder på husmannsplassen Stordalen under gården Helle. med sønnene Peter og Hans. Sønnen Nils er nevnt i senere innrulleringsmanntall. I innrulleringsmanntallet for 1825 er også sønnen Martinius med, født ca. 1811. Sønnen Peter Andreas døde i 1819 i Stordalen.

Nils giftet seg (for andre gang) i 1829 i Vågan med Mette Rosenvinge Jakobsdatter og de bosatte seg på Øyhelle i Vågan. De fikk barna: Birgitte Margrethe (ca 1829), Berthe Jørgine (ca. 1831), Pauline Emelie (ca. 1834), Jonas Falch (ca. 1838), Mette Sophia (ca. 1840), Joakim Gotfred (1842) og Henriette Nikoline (1843). Nils døde i 1845. I første ekteskap var han gift med Berit Olsdatter, viet 1826 i Vågan.

Marit Olsdatter Breiland ble konfirmert i 1781 (Herøy/Stamnes). Jeg mener det er henne som ble født i 1763 på Leland, datter av Ole Erlandsen og Kirsten Torsteinsdatter. Kirsten bodde på Breiland i 1801, i sitt tredje ekteskap. Det var skifte etter henne på Breiland i 1812 og arvinger var døtrene Marit og Anna, og sønnen Ole Johan. Ole og Kirsten giftet seg i 1763 i Dolstad kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hjertelig takk for dette. - Dette behøver jeg litt tid for å gå igjennom. -- Ser det ikke som merkelig dersom Peder havnet i Lofoten, da han jo hadde en bror som bosatte seg der. -- Er litt usikker på hvor Helle blir i forhold til litt større steder, men det lar seg vel avklare. --

Som sakt; Dette må jeg studere litt nærmere. - Takk igjen. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider