Gå til innhold
Arkivverket

Esten/Kristen, feil i folketellinga 1801?

Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Finner ikke Kristen Olsen i folketellinga, men jeg finner Esten. Denne Esten bor på gården som er aktuell, Kleivrud. Noen som har kjennskap til dette? Finner Kristen Olsen Kleivrud flere steder, bla. Her:

http://www.hoelslekt.no/aner/nygarden.web/per00059.htm#0

Her er det jeg har funnet i 1801-tellingen. Som dere ser stemmer barna og kona i folketellingen med det som står på nettstedet over:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=29&filnamn=f18010515&gardpostnr=155&personpostnr=3373&merk=3373#ovre

Dette er noe jeg prøver å finne ut av i forbindelse med min 4xtippoldefar Hans Kristenson, f. 1787 i Sel. Flyttet senere til Rindal, Nordmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Ja, Astrid, jeg har konkludert med at det være samme person. Takk for linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anett - Mulig Esten er en populær utgave av Xristen/Xriesten,tror dette må være noe personen velger selv.Har sett det samme i kirkebøkene kontra folketellinger,hvor barnet er døpt Alexander/Aleksander.Og som senere nevnes som Sander.

Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anett - Mulig Esten er en populær utgave av Xristen/Xriesten,tror dette må være noe personen velger selv.Har sett det samme i kirkebøkene kontra folketellinger,hvor barnet er døpt Alexander/Aleksander.Og som senere nevnes som Sander.

At Aleksander og Sander (kortform) kan gå om hverandre, er ikke uvanlig, men Kristen og Esten må oppfattes som to forskjellige navn. Hvis Anett har identifisert riktig, er det nok derfor snakk om feil i original eller avskrift av FT1801, slik Astrid skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Aleksander og Sander (kortform) kan gå om hverandre, er ikke uvanlig, men Kristen og Esten må oppfattes som to forskjellige navn. Hvis Anett har identifisert riktig, er det nok derfor snakk om feil i original eller avskrift av FT1801, slik Astrid skriver.

Jeg har sett i originalen (bind 16, s. 550). Forbokstaven likner overhode ikke på andre Eer (i f.eks. Else og Even). Derimot kan den likne en C, slik at jg tror skriveren har laget forkortelsen Csten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian, kommer 1801-tellinga i scannet versjon snart? Jeg ser også fram til å få Ekstraskatten 1762 online.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian, kommer 1801-tellinga i scannet versjon snart? Jeg ser også fram til å få Ekstraskatten 1762 online.

Skanna 1801 venter på et nødvendig steg i utviklinga av det nye Digitalarkivet. Jeg tror vi vil få ut bildene i løpet av året. Ekstraskatten 1762 tror jeg vil bli timet til 250-årsjubileet i september. (Min uttalelse til siste nummer Genealogen, som falt mens jeg hadde permisjon i vinter, har vist seg for optimistisk. Men vi starter publiseringa av fogderegnskapene denne måneden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.