Gå til innhold
Arkivverket

Gammel sausøse fra Arendal

Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Er en nyere inspirasjon på samme øsen. Det er ett giftermål fra Arendal.

Ikke meningen å være flisespikker, men menes det inskripsjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at:

Første bokstav G er fornavn, E for patronym S for sønn, K for gardsnavn. Eksempel: Gunder EinarSen Knausen

og partneren kan være ei Kari CarlsDatter, eksempelvis.

Så var det å finne et par initialene passer på da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder noen sjekke 1801 folketellingen på gårder i Agder som starter på K og se om noen stemmer? Jeg har ikke tilgang på PC :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder noen sjekke 1801 folketellingen på gårder i Agder som starter på K og se om noen stemmer? Jeg har ikke tilgang på PC :-)

Har funnet Kongsnæs i Gjerstad men det passer sikkert ikke?

Henger også på Kragstad i Austre Moland?

Karterød, Klep og Kallevig i Øyestad:-)?

Klæveland, Klepsland, Kiebek, Kleggetvedt, Kietsaae i Evje bare for å øke utvalget litt:-)!

Kalhoft, Kaddan, Kuåstøel, Knudene, Kaabuland i Hornæs?

Men forumet er så håpløst så jeg tror jeg gir opp, det er mange att :-(!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lett i flere timer - på smarttelefon. Øsen har en historie, men jeg er usikker på om den stemmer. Det skal ha vært en som rodde til Danmark og kjøpte korn som fikk denne som betaling for melet.

Den burde uansett høre hjemme i agder området. Antakelig ved Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Fjære, nær Arendal og nå en del av Grimstad, har vi f.eks. Krogen, Krogelien, Konnestad, Klepp, Kvikshaug.........

Spennende tråd, men usikkert om vi kan bli skråsikre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så gjennom kirkebok for Fjære for året 1783, - og fant ingen giftemål som passet for bokstavkombinasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Har lett flere ganger etter denne, veldig synd da. Øsen kom inn som en del av en handel på en butikk i Arendal. (de hadde ikke penger og betalte med sølv) så er etterkommerne etter denne kjøpmannen som eier øsen idag. Ligger i en skuff og har liten verdi. De snakket om å smelte den om, men det lønner seg ikke lengre med sølv.

Her er en link til bilde av ingraveringen: https://www.dropbox.com/s/87siz6q0buj20n8/2012-04-08%2015.29.46.jpg?m

Lenke til kommentar
Del på andre sider