Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til Johan Larsen f.9 juni 1871, Åmål, Sverige

Atle Svanberg
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg leter etter informasjon om min oldefar Johan Larsen fra Sverige, f.9 juni 1871 i Åmål i Dalsland, Sverige. Som 16-åring flyttet han til Norge og Tistedal og døde der 27 jan 1932.

20.okt 1893 giftet han seg i Halden med Amanda Marie Pedersen. Her oppgis Johans far å hete Lars Nilsen. 10.mai 1894 fikk de Signe Marie Larsen og 23.mars 1906 Johan Alfred Larsen.

Det jeg prøver å finne ut av er hva hans foreldre het og om han hadde noen søsken. Jeg har ikke noen bekreftede opplysninger om Johan Larsen fra før vigselen i Halden.

Ettersom han har flyttet til Tistedal tenkte jeg at han burde stå oppført i kirkeboka over innflyttede men jeg finner ham ikke. Jeg har også noen ubekreftede opplysninger om at han fikk statsborgerbrev av 29.sept.1897.

Ettersom han er fra Sverige kan vel også stavemåtene for etternavnet variere, f.eks. Larsson og hans far Nilsson? Noen som har noen tips om hvor jeg bør lete i svenske kilder?

Han finnes i folketellingene for 1900 og 1910.

Mvh

Atle Svanberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Norge kom han nok først i 1893. Her fra emmibas:

Post 563793

Larsson, Johan

Ogift man

f. 9/6 1871 i Åmåls landsförs, Älvsborgs län (Dalsland)

Utvandrad 31/ 1893

från Nygård, Åmåls landsförs, Älvsborgs län (Dalsland)

till Norge

Källa: Husförhörslängd, s. 254

Emibas emigrationsakt: Åmåls landsförs P 1893 017

Onormerade namnformer:

Födelseförsamling: Åmål Land

Fødselen hans er registrert i Åmål Landforsamling C:10 side 176. Han er oägta født den 9/6-1871 og døpt 11/6. Noe far er ikke innført, men mor er: piga Brita Maja Hansdotter i Buxbol.

Har fulgt dem i husforhør og finner de i flg husforhør: 1871-1875 side 28 og 285, 1876-1880 side 204, 1881-1885 s 267 og følgende info fremkommer:

Pigan Brita Maja Hansdotter f. 22/7-1839 i sognet

hennes o.ä.s Johan f 9/6-1871 i sognet.

I 1875 flytter de til Nygård, der hun er arbetare.

I husforh 1876-1880 bor hun og Johan på Björklund u/Nygård hjemme hos hennes foreldre. Foreldrene er: Hans Ivarsson f 24/3-1808 Svanskog, død 21/11-1880 og hans hustru Stina Andersdotter f 1806 i Åmål landfors, hun skrives som fattighjon etter at hun ble enke. De to ble gift i 1806.

Brita Maja og hennes sønn bor altså der hos foreldrene. Den 27/4-1884 lyses det til ekteskap for Brita Maja med N. G. Löf og de to bosetter seg på en plass under Nygård, men ikke på samme plass som hennes mor.

Brita Maja og arbetare Nils Gustaf Löf f. 12/7-1855 Åmål landsfors, gifter seg 1/6-1884.

I husforhøret innføres etternavnet Larsson for første gang på Johan. Frem til det har jeg ikke sett noe etternavn på han.

Noen søsken hadde Johan ikke, og jeg tror heller ikke han hadde noen halvsøsken. Jeg kan ikke se at moren og Nils G. Löf fikk noen barn. Jeg har sjekket dem i folketellingen 1890 og 1900, ingen felles barn, og ingen ny info i forhold til det jeg allerede har skrevet. De bor fortsatt på Nygård. 1910 tellingen finner jeg dem ikke, det kan bero på at den tellingen ikke er komplett for hele Sverige. Nå er riktignok Älvsborg län som Åmål ligger scannet. Men har de flyttet til et annet län så kan det være grunnen. De kan selvfølgelig også være døde, det har jeg ikke sjekket. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj oj! Tusen takk for fantastisk hjelp! Der falt det en del brikker på plass! Löf har jeg hatt noen notater om uten å ha forstått hvordan det henger sammen.

Er det noen steder man kan få bekreftet dette at Johan Larsen fikk statsborgerbrev? Finnes det kopier på slike brev eller registrert i et eller annet arkiv?

Tusen takk igjen!

mvh

Atle Svanberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Så fint at du fikk svar på ting her.

Du har kanskje allerede oppdaget min tastefeil ? Hans Ivarsson og Stina Andersdotter giftet seg i 1836, og ikke i 1806 som jeg skrev.

Statsborgerbrev. Det må kanskje bli en arkivtur på deg da ? Det er jo mulig at SA/RA har det, uten at jeg er sikker. Men, det er det kanskje andre her som er ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider