Gå til innhold
Arkivverket

Vågå

Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Sitter å blar i Norske Gardsbruk (NG) Oppland, Vågå, 1953 og finner garden Dammen g.nr.143, b.nr.1 som blir solgt til Per Teigen av dr. Nordrum 1949. G.nr. 143, b.nr. 1 er også brukt for Kleppe, Nordigard som eies av distriktslege Nordrum.

Har også sett at plassen Dammen ligger under g.nr.270 som rundt 1800 ligger under Romundgard.

I FT1900 er plassen Dammen under g.nr. 270.

Er Dammen feilplassert i NG,eller har det etter 1900 blitt etablert en plass Dammen under Kleppe, Nordigard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg, den nye utgåva av NG har dagens Dammen i Sjårdalen g.nr 143/5, og eigaren i dag kjøpt gården i 1956 av Per Teigen som du nevner. Dette var ikke rare hjelpen men syntes jeg måtte slå opp i den nye utgava. De andre du nevner stemmer også med den nye NG! Fra litt spøk til revolver, da jeg kjøpte denne nye utgåva for ca. 10 år siden fikk jeg godkjøp på denne ved å betale inn et forskudd for ny utgave for Hedmark/Nord-østerdal, husker ikke summen i øyeblikket, men nå er 10 år gått, og etter som jeg har hørt gikk utgiveren konk! Men får trøste meg med at jeg har en ny flot utgave av NG for Nord-Gudbrandsdal;-)! Beklager at jeg dro inn litt mer enn du spurte om Kai, men nå fikk jeg en anledning til å pirke borti selskapet som skulle gi ut bok for Nord-Østerdal;-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden.

Min mor og jeg satte oss på en liste for å motta siste utgave av NG, men det ble med det.

Har du planer om å selge din utgave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt legitimt å spørre om det Kai, men foreløpig er jeg litt for glad i den til å la den avhende, men jeg kan gjøre oppslag, evt. scanne fra den hvis det er noe du er interessert i:-)! Det var veldig synd at utgivelsen stoppet for disse bøkene. Og på en måte også litt bakvendt når vi i Folldal'n og Nord-Østerdal fikk godkjøp på Nord-gudbrandsdal-utgåva og dere som kanskje har bånt dit ikke får den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I FT1910 er det Damstuen både i Sjårdalen og på Sel Det er vel aldri noe spørsmål om enten eller i et slikt spørsmål ?

Kilde førøvrig NG 1952 og 1998.

Lenke til kommentar
Del på andre sider