Gå til innhold
Arkivverket

Lensmann Anders Larsson Løkkebø, 1648- 1704? Kinn , Sunnfjord

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Det er sikkert mange av oss som er etterkommer etter Lensmannen i Kinn, Anders Larsson Løkkebø.

Anders var født omlag 1648 på Furebøen i Førde. Han var sønn av Lars Rognaldsen 1613-1696 og Alis Larsdtr. død 1687.Jeg vet ikke med sikkerhewt når Anders Larsson døde, men det kan ha vært rundt 1704.

Anders var trolig gift 2 ganger. Hvem hans første hustru var, vet jeg ikke, men fra det ekteskapet hadde de trolig bl.a.

Sønnen Simon Andersson ca, 1670-1731 gift 02.07.1693 med Synnøve Nilsdtr. Sunndalen ca. 1664-1760.

Datteren Synnøve Andersdtr. 1673-1720 gift 1694 med Ingvald Nilsson Sunndalen 1668-1751

Og datteren Helga Andersdtr. ? gift 02.06.1692 med Erich Hansson Frammarsvik, Naustdal 1656-1744

Anders giftet seg for andre gang i Kinn 21.04.1689 med Brithe Larsdtr. trolig fra Løkkebø. Jeg har ingen opplysninger om når hun ble født eller når hun døde.

Men sammen fikk de sønnen Lars som ble døpt 01.07.1689. Han ble gift ca 1710 med Anne Arnesdtr.Ommedal (Gloppen)1682-1741. Det var vel hennes tredje ekteskap. Jeg har notert meg at Lars døde i 1751.

Dette er i grove trekk det jeg har om Lensmann Anders Larsson på Løkkebø. Men 11.01.1698 giftet Gjertrud Andersdtr. Løkkebø 1673-1744 seg med Lars Jonsson fra Eimhjellen i Gloppen 1670-1749.

Dette ekteskapet er i kirkeboka ført under Lensmann Anders Larssons gård, Løkkebøen.

Så jeg undres da på om også Gjertrud var datter av Anders Larsson og hans første hustru? Dersom det er noen som sitter inne med opplysninger om Lensmann Anders Larssons liv og lagnad, så hadde jeg satt stor pris på om man ville ha delt infoen sin her i dette temaet. Jeg er overbevist om at det er mange der ute som har røtter tilbake til nevnte lensmann og hans etterkommere.

Om de opplysningene jeg har ført her knyttet til samme mann er feil, så setter jeg stor pris på å bli korrigert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vere nyttig å ta med andre personar med Anders-tilknyting, så eg saksar frå eit anna tema:

"I 1701 er der to Anders på Løkkebø; lensmann Anders Larsson, 53 år med son Lars, og Anders Olsson, 52 år, søner Hans og Ole. Jens Andersson Løkkebø gifter seg til Eimhjellen i 1700, skal vere f.ca 1672 etter alder i 1701. Der er også ei Brite Andersdtr Løkkebø, gift i 1721 med Knut Vilhelmson Hjorteset. Etter alder ved død i 1763 bør ho vere fødd ca 1694".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til Aase og Randi for nye innlegg.

Ja, jeg vet at Løkkebø har vært diskutert tidligere og at jeg selv deltok om enn ikke mye i den debatten. Og jeg ser jo der at Larsa Løkkebø har Gjertrud Andersdtr. som ett av barna til Lensmann Anders Larsson. Men det synes ikke som om noen har funnet ut når Anders døde. Jeg ser i databasene over døpte i Kinn at navnet hans dukker opp i alle fall frem til 1713. Da som regel i forbindelse med dåp hvor hendelsen tydelig vis må ha skjedd hos Anders Lauritsøn Løkkebø. Om dette tyder på at han var i live da eller om det kan være en annen forklaring, det har ikke jeg svar på.

Forøvrig ser jeg jo at den andre debatten du viste til Randi døde ut i juni 2010. Og det var jo dumt, for jeg tro fortsatt det er mange ubesvarte spørsmål rundt denne mannen.

Er der noen av dere som har prøvd å lese tingbøkene for Sunnfjord som ligger på nett frem til jeg tror det var 1711?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart at temaet ikke har skapt like stor oppmerksomhet og interesse som sist det var fremme. Den forrige debatten om temaet startet i 2004 og sluttet brått i 2010 med et ubesvart spørsmål. Nå er det selvsagt sterkt begrenset hva man finne av sikre opplysninger fra slutten av det 16de og begynnelsen av det 17de århundre.

Jeg har jo registrert at ingen så langt har fremkommet med noe dødsår verken for Anders Larsson eller hustru nr.2, Brithe Lars/Lauritsdtr. Jeg ser forøvrig at hun er ført med Løkkebø som gårdsnavn. Er der noen som vet om hun virkelig kom fra Løkkebø?

Dessuten lurer jeg på hvorfor kirkebøkene for Kinn helt frem til 1728 bruker Anders Lauritsøn Løkebøe som bosted ved dåp dersom han døde rundt 1704 som har vært antydet tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre eit utspel:

Kansje må ein leite i skifter etter syskena til Anders Larsen Løkkebø og kona hans (eller/og dei ein trur er syskena hans) for å finne ut meir ?

- Var nokon av dei barnlause og såleis kan innehalde viktig informasjon ang. borna til Anders Larsson, eller evt. kan avgrense mulig tidsrom for hans død ?

Endret av Harald L. Bakke - Davik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet ditt Harald.

Det kan jo tenkes noen har gjort det tidligere, men uabsett kan det jo være en ide å se nærmere på den muligheten. Jeg har også prøvd å se litt i tingbøkene for Sunnfjord som ligger på nett, men det er orginaldokumentene og ikke avskrifter så jeg har store problemer med å lese hva som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre til Anders Larsen: Lars Rognaldsen f ca 1613 død ca 1697. første kone ukjent, senere gift med enke Gjertrud Gunnarsdtr.

I følge Førde bygdebok bind 2 Furebø hadde Anders Larsen Løkkebø følgende søsken ( barn av farens første kone):

1. Ole f ca 1645, bruk 2 på Furebø trulig død før 1719. Kona var muligens datter av Løytnant Ivar Karlsen Budde og Alhed Michelsdtr von Bodenheusen i Naustdal. 6 kjente barn

2. Anders

3. Rognald f ca 1652 til Angedal d 1729. Kona datter til Ole Terva. 6 kjente barn

4. Markvard f ca 1662 til Reikvam i Naustdal død 1746

5. Jon f ca 1664 død ca 1728 Gift med Ragnhild Olsdtr Horstad f 1667 d 1753 Til bruk 1 på Furebøen. 6 kjente barn

6. Marta f ca 1651 død 1736 Kusslia gift med Ole Andersen Kusslia f ca 1645 død 1729. 2 kjente barn.

7. Gjertrud til Flugekvam

8. Helga f ca 1662 død 1746 på Terva gift med Anders Olson Terva f 1648 død ca 1706 6 kjente barn.

9. Alis f ca 1667 d 1744 Erdalen gift med Torstein Haldorsen Erdalen f ca 1651 død ca 1717 2 kjente barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt følgende inn i slektsprogrammet mitt:

I lensmannsboka skriver Jens Nilsen Nedrebø at S. 231

96 den December Døde sallig Laris Furebø en gammelle danneMand, vise Oc forstandig, giorde Mangen Mand till gode - gud glæde Hans Siæl i Himmelen

S. 187

Anno 1687

87 Den 25 Januarius Døde sallig Aaleis Laris Fuorbø quinde en smucke stild oc gud Fryctig quinde gud glæde Hindis Siæl I Himmelens Rige

96 den 26 december Døde sallig Laris Furebø I Blodsuut

http://digitalarkivet.no/sab/bergensposten/lensmann.htm

Skiftet etter Lars Rognaldsen var 27 mai 1697. til enken Gjertrud Gundersdtr og barna Ole L Furrebø, Anders L Løkkebøe, Ragnild L Angedal, Marqvard L Reqvam, Joen L Furrebø, Marrita L Kuselj og Giertrud L Flugekvam, Helge L Tevre, Allis L Erdal.

Skifte etter Rognald Larsen: Skifte 22 mai 1730 Angedal. Nevnt Ole Rognaldsen Hornnes, Marqvar Rognaldsen Sunde, Mildri R gm Jon Olsen Angedal, Ahlis R gm Niels Olsen Fusche, Gjertrud R gm Moses Jensen Øfrebøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Randi for to nye og interessante innlegg.

Dødsdatoene til Lars Rognaldsson og Alis Larsdtr. fant jeg selv for noen år siden i den samme kilden som du refererte til.

Når det gjelder søskene til Anders Larsson, så kan det jo ved første øyekast se ut til at alle ble gift, selv om det ikke er noen garanti for at de fikk barn. Så jeg får grave litt i den retningen å se hva jeg kan finne.

Imidlertid skulle man jo kanskje anta at Anders Larsson burde være å finne som fadder ved noen av sine mange barnebarns dåp. Problemet er kanskje at han der vel er beskrevet som Anders Løchebøe, og i så fall vet vi jo ikke hvem av de to Andersene på Løkkebø det siktes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Systematisk gjennomgang av alle skifteprotokollane for Nordfjord og Sunnfjord med registrering av alle relevante namn i ein database - det hadde kanskje løyst problemet vårt. Men det forutset vel at fleire av oss blir minst 160 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er inne på noe der. Den som har lest og skrevet av tingbøkene for Sunn og Nordhordland har gjort en formidabel jobb. Der kan jeg merke siden og søke på innholdet uten å måtte sitte å nistirre på en skrift jeg knapt klarer å lese halvparten av. Men det er vel for mye å håpe på at det same skal skje med tingbøkene for Sunn og Nordfjord. Jeg ser forøvrig at det bare er et lite antall tingbøker fra Sunnfjord som har blitt digitalisert. Vet ikke om det er en tilfeldighet, eller om tingbøkene faktisk mangler for store perioder. Slik er det vel også med skifteprotokollene.

Og dessuten vet man jo knapt hvor man skal begynne. Slik det nå ewr blir det vel å håpe på slumpetreff slik som skiftet jeg fant i Kinn. Og det er jo hevet over enhver tvil at det er skiftene etter dem som døde barnløse ved siden av skifte etter foreldre som er mest interessante i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider