Gå til innhold
Arkivverket

Peder Andersen og Johanna Jonsdr., Øksninan Herøy, ca. 1750

Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Peder Andersen i Hjelmsøen fikk døpt datteren Margrethe døpt DomXVII p.trinit. 1749:

Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A03 (1737-1767), Kronologisk liste 1749, side 162-163.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16572&idx_id=16572&uid=ny&idx_side=-84

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071015620355.jpg

Fadderne var Thomas Ellingsen ibid(Hjelmsøen), Thomas Eliassen Tenden, Ane Ursin Tenden, Margrethe Maria Skar, og

Johanna Olsdatter Hielmsøen.

Peder Andersen og Johanna Joensdatter kan ha flyttet fra Hjelmsøen til Brunsviken mellom 1749 og 1751, og jeg kan faktisk

ikke se at Peder Andersen Hjelmsøen dukker opp i kirkeboka med flere barn. Så det stykrer jo teorien om at jeg har funnet de

riktige her.

Glemte å si at jeg fant ingen flere barn av Peder Andersen Brunsviken døpt til og med 1757, og jeg har sett i begge kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk enda en gang. -- Dette var en merkelig affære. - Den viktigste for meg er jo denne Anders Pedersen som skulle være f.c. 1752 og skal ha blitt gift 1783 m. Berit Hansdr., fra Fjellgården i Lovund. -- Kanskje lar det seg gjøre å finne trolovelsen og da kanskje noen spor der. --

Det blir jo meningsløst å lete etter barn, dersom det er feil mann. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at årstallet 1783 er riktig år for giftermålet? Jeg har letet i Lurøy 1782-1785 og Heræy 1783 og 1784 uten å finne dem. I et

tidligere innlegg skriver du at Anders Pedersen var gift med Berit Jensdatter, men i siste innlegg Hansdatter. Hva er riktig?

Nå tuller jeg, og du skrev Berit Hansdatter da også. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Jeg har mine opplysninger fra forfatteren av Lovundboka. Hvor han har hentet sine opplysninger fra er ukjent. Men jeg formoder at de ikke er hentet fra "løse lufta". - Vedr. opplysninger om kona, Berit Hansdr. fremgår jo en del opplysninger fra skiftet etter hennes foreldre i 1783 på Lovunden. Det forekommer jo at noen skriver feil ved et uhell også. - Syntes vel det første kjente barnet kom nokså lenge etter vielsen. Altså i 1790.-

Vel, dette var merkelig. - Synd at du har lagt ned så mye arbeide i dette. -- Selv fikk jeg en liten bonus, da jeg fant en opplysning om en annen person da jeg lette i kirkeboka og som jeg har grublet mye over, men det får jeg komme tilbake til senere. Kanskje er det mer å hente i så måte. - Takk igjen. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er iallefall dåpen til sønnen Peter Angell Dom 22.p.trini1790:

Nordland fylke, Lurøy i Lurøy, Ministerialbok nr. 839A01 /1 (1767-1824), Kronologisk liste 1791, side 111-112.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16602&idx_id=16602&uid=ny&idx_side=-59

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071025650565.jpg

Fadderne var Nils Nilsen Aas, Lars Mickelsen ibid(fra Aas), Anders Andersen Juuløen, Ane Jonsdatter Juuløen,

Karen Hansdatter Lovunden. Finner dem ikke gift før dette i Lurøy, men det ser iallefall ut som om de var gift

da barnet ble født. Jeg har ikke tenkt å gi opp riktig enda likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn lenke på skifte etter Berits far Hans Jensen Lovunden:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24891/114/?size=gigant&mode=0

Så litt på slutten av skiftet, og oppdaget noe som Svein Edvardsen ikke har fått med. Der nevnes Iver Johansen Alteren, som var "enkens

broder". Altså bror av Berit Johansdatter som var enke etter Hans Jensen og mor til Berit Hansdatter. Får ikke helt tak i hva slags rolle

denne Iver Johansen har, men han kan ha vært den som skulle ta vare på arven hennes. På andre steder på samme tid måtte enker ha laugverge

til å ta vare på arven sin. Eller han kan være de umyndiges formynder.Disse var ikke barn av Johan Nilsen Alteren ved skifte etter hans første kone i 1742, og heller ikke ved hans skifte i Østbø i 1752 Du må bla noen sider i lenka for å finne dette. Men det viser jo ikke

noe for å komme videre med det du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Jeg er klar over at Iver Johansen, Alteren i Alstahaug var bror av Berit Johansen som blev g.m. Hans Jensen Lovunden. Altså far til Berit Hansdr., som blev g.m. Anders Persen, f.c. 1752. --

Hvem denne Karen Hansdr. kan være som var fadder ved dåpen av Peter Angel, vet jeg ikke. - Jeg har ført opp en Karen Hansdr., som søster av Berit Hansdr., men hun skulle være d. nf. - vel, det var jo en del mennesker der ute, så det kan vel ha vært en annen Karen. --

Takk enda en gang. Du lager mye umake med dette, hvilket er unødvendig. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider