Gå til innhold
Arkivverket

Mer komplisert på forumet.

Svein O. Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Og jeg har problemer med å få lagt inn nytt profilbilde. Nå har jeg forminsket det til 240kb og 180x240 pixler, men får fortsatt beskjed om at filen er for stor. Hvor liten må den være for å slippe gjennom nåløyet?

Her må det være noe feil? Det skulle ikke være mulig å lage en så stor fil av et så lite bilde. Selv helt ukomprimert skulle den ikke vært mer enn halvparten så stor?

Er det en jpg? Ikke progressiv (for sikkerhets skyld)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor pokker finner jeg mine tidligere innlegg , når jeg klikker på pila til høyre for navnet mitt oppe i høyre hjørnet ( som tidligere ) så skjer det ingen verdens ting . Mulig jeg er steine hakke dum , men ..............

Jeg bruker Firefox , men ingenting skjer fortsatt . Idiotisk hele greia spør du meg . Plages og plages så en mister nesten helt lysten . Så hva gjør jeg nu for og få frem mine gamle innlegg .......

Avventer et enkelt og greit forståelig svar fra en av disse modeatorene på forumet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør dere kanskje opplyse om det også og ikke bare snakke om størrelse i pixler.

Det er slik bildene mine blir når jeg laster dem over fra kamera. Jeg kan selvsagt redusere fargedybde osv men det går utover kvaliteten på bildene. Og jeg har lastet opp bilder i mange sammenhenger, uten problem. Men for min del er det ikke noe problem. Jeg vet hvordan jeg ser ut, tenkte det kanskje kunne være interessant også for eventuelle medabatanter å se hvem de kommuniserer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Firefox , men ingenting skjer fortsatt . Idiotisk hele greia spør du meg . Plages og plages så en mister nesten helt lysten . Så hva gjør jeg nu for og få frem mine gamle innlegg .......

Avventer et enkelt og greit forståelig svar fra en av disse modeatorene på forumet .

Jeg klarer ikke å gjennskape denne feilen i Firefox. Min antagelse er at du må tømme mellomlageret ditt i Firefox. Prøv å trykke Ctrl+F5 og/eller bare F5. Det ville være fint om du gir en tilbakemelding om det virker eller ikke.

Mvh Bent Vangli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg plutselig blitt full synlig som innlogget. Det var jeg ikke i går da jeg var innom her etter siste omlegging. Ikke finner jeg noe sted til å slå på/av den funksjonen heller. Men den må jo være et sted for det er andre anonyme brukere i forumet.

Har også prøvd å laste opp bilde, men bruker ikke mer tid på det. Kommer opp et felt hvor en vistnok kan forandre bildet. Et flytte/skyve ikon som blir til et pluss om en sentrerer det i kanten uten at mer skjer. Veldig utfyllende forklaring :(

Tillegg:

Fannt den skjul meg funksjonen. En må altså logge ut og logge på igjen og huke dette av ved pålogging!

Endret av Helge Bjerkevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om "Lik dette" knappen.

Etter litt fram og tilbake har vi valgt å la denne knappen være med. Den er rettet mot det enkelte innlegget og vil kunne være nyttig for senere gjenfinning eller for rett og slett fortelle forfatteren at dette var et konstruktivt og bra innlegg. Når vi har fått litt erfaring med dette, vil vi gjøre en ny vurdering.

Det vil fremkomme på innlegget for alle registrerte og påloggede brukere hvem som har klikket "Lik dette" knappen. Gjester vil ikke se det. Hver enkelt bruker vil på sin profilside kunne få en oversikt over alle "Lik det" innlegg vedkommende har gitt, og hvilket som er mottatt.

Mvh Bent Vangli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne nye forumversjonen synes jeg ser veldig flott ut! Fungerer også utmerket etter at jeg fikk slettet alle cookies i Chrome.

Men jeg forstår ikke hvor temavelgeren ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke kommentere denne "Lik dette-knappen" - noen synes kanskje denslags er greit.

Men hva slags norsk er "Lik dette"?

Hvis det skal være et uttrykk for at noen liker et innlegg, burde det vel heller stå "Liker dette" eller enda bedre "Jeg liker dette"..?

"Lik dette" er en oppfordring om at noen skal like dette - og heller ikke dét er særlig godt norsk.

I det hele tatt er det mange formuleringer i dette forumet som bærer preg av lettvinne oversettelser fra engelsk, men det blir sikkert rettet etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den nye versjonen må man tydeligvis være innlogget for å se denne prikken, og det er jo adskillig mer tungvint enn tidligere. Selv logger jeg aldri inn annet enn når jeg skal skrive et innlegg, og dermed blir den nye versjonen litt mindre oversiktlig og litt mindre brukervennlig for mitt vedkommende.

Jeg huker av for "husk meg" når jeg logger inn. Da slipper jeg og logge inn hver gang og systemet holder styr på hva jeg har lest og ikke lest. Dette må vel på ett vis lagres i systemet (og ikke bare som cookies på egen maskin) fordi jeg kan logge inn hjemme; lese innlegg, deretter dra på jobb og se at de innleggene jeg leste hjemme er markert lest på jobb også. Slik funksjonalitet er jo umulig med mindre systemet har en brukerkonto hvor slikt kan holdes styr på.

Jeg synes ikke i grunnen det er så tungvidt. Jeg huket sist av for "husk meg" hjemme for ett par måneder siden og har ikke trengt logge inn manuelt siden. De eneste gangene jeg må logge inn igjen er hvis jeg sletter cookies eller noe slikt fra webleseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er innbildning eller fakta, men syns bilder har blitt klarere i denne nye versjonen, men det er kanskje bare innbildning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det hele tatt er det mange formuleringer i dette forumet som bærer preg av lettvinne oversettelser fra engelsk, men det blir sikkert rettet etterhvert.

Programmet har teke eit langt steg framover i funksjonalitet slik eg ser det. Men lettvinn omsetjing frå engelsk, for ikkje å seie ein underleg blanding av norsk og engelsk, er framleis særs skjemmande og ikkje verdig ein statsinstitusjon som Riksarkivet. Sjølv bad eg for meir enn eitt år sidan om omsetjng til norsk av slik synleg tekst som t.d. "location". Det skulle bli gjort etterkvart, slik eg oppfatta det. Det har ikkje skjedd enno. Sjølv vil eg heller vera bustadslaus enn å bu på ein "location".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg plutselig blitt full synlig som innlogget. Det var jeg ikke i går da jeg var innom her etter siste omlegging. Ikke finner jeg noe sted til å slå på/av den funksjonen heller. Men den må jo være et sted for det er andre anonyme brukere i forumet.

Tillegg:

Fannt den skjul meg funksjonen. En må altså logge ut og logge på igjen og huke dette av ved pålogging!

Jeg har også krysset av for å være anonym. Det spiller ingen rolle for meg at andre kan se at jeg er logget på her, men at man også kan se hvilket forum og emne jeg ser på, syntes jeg ble litt for nært.

Finnes det andre valgmuligheter: at man f.eks. kan være synlig uten nærmere detaljer?

Ellers er det mye bra i det nye forumet, men jeg savner dynamikken i valget "Vis nytt forum". Venner meg nok til dette også :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Toril ad. anonymitet. Jeg lurer også på hva vi skal med: "Dagens topp 20 medlemmer" og "Tidenes topp 20 medlemmer"?

Ti i skuddet var jo populær i min ungdom. Men det var jo konkurranse om å være mest populær :unsure:

Nei dette er bare tull. Sikkert basert på ungdomsforum over there som sikkert er største kunde til programvareleverandør.

Men er det noen som føler for å toppe disse listene så er det jo bare å sette i gang å skrive intetsigende innlegg.

Det må da vel finnes andre måter å påkalle ungdoms interesse for forumet?

Og får jeg ikke forhåndsvist mitt innlegg når jeg svarer direkte på et annet innlegg! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og får jeg ikke forhåndsvist mitt innlegg når jeg svarer direkte på et annet innlegg! ?

Joda, trykk på "Bruk full editor" først - da får du muligheten. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti i skuddet var jo populær i min ungdom. Men det var jo konkurranse om å være mest populær :unsure:

Ja det blir nok utdelt mentometer-knapper ved neste oppdatering nå :-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener push-meldinger til iPhone appen så vil det fungere igjen snart.

Det var nok ikke dette jeg mente, men selve skjermvisningen som tidligere var tilpasset smartphone på samme måte som f.eks. Aftenposten for mobil. Nå er skjermvisningen på mobilen blitt en krympet versjon av dataskjermen, som må forstørres kraftig for å bli leselig, og "flyter" omkring på mobil-skjermen. Er det mulig å gjøre noe med dette? Jeg er android-bruker, men det finnes kanskje en app for android også?

mvh Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorunn - hvis det er slik visning som er nederst til venstre på vedlegget her, må du når du har internett oppe på telefon, klikke på menyknapp, klikk på mer - velg fjern alle informasjonskapsler og last siden på nytt etterpå. Det skal fungere. Trolig så er det klikket på full version nederst som gjør at du får visning som nr 2.

Mvh Tommy Paulsen

post-506-0-70236500-1334264063_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å gjennskape denne feilen i Firefox. Min antagelse er at du må tømme mellomlageret ditt i Firefox. Prøv å trykke Ctrl+F5 og/eller bare F5. Det ville være fint om du gir en tilbakemelding om det virker eller ikke.

Mvh Bent Vangli

Klikket på F5 og da ble det ok .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar, Tommy! Akkurat dette jeg mente:

Jorunn - hvis det er slik visning som er nederst til venstre på vedlegget her, må du når du har internett oppe på telefon, klikke på menyknapp, klikk på mer - velg fjern alle informasjonskapsler og last siden på nytt etterpå. Det skal fungere.

Men - dessverre - det virker ikke allikevel. Jeg har "slettet alle cookies" og tatt bort valget "godta cookies", oppdatert siden, slått av/på mobilen, men nei..

Andre gode tips?

Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider