Gå til innhold
Arkivverket

Mer komplisert på forumet.

Svein O. Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Jeg har selv brukt både Firefox og Internet Explorer på dette forumet og kan bekrefte at ihvertfall disse fungerte med standardinstillingene for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å komme med en liten motvekt her - Jeg synes det nye forumet er strålende! :)

Kanskje det hadde vært lurt å legge inn en sticky post med litt info om løsninger på problemer enkelte brukere ser ut til å ha, med Chrome og FF etc?

Det virker ikke som om de leser løsningene når de ligger inne i en lang tråd?

Helt enig, er også veldig godt fornøyd med utseende og enklere funksjoner. Vi kan godt kvitte oss med "likes", "20 på topp" o.l, men det plager meg ikke at de er der.

Forslaget ditt om at DA bør opprette egen post med opplysninger og hjelp støtter jeg. Den bør ligge på toppen sammen med de andre kunngjøringene. I tillegg til informasjon om ulike problemer brukerne kan støte på - bør den også inneholde en enkel og pedagogisk oppskrift på de vanligste funksjonene. Her er det flere smarte løsninger som ikke alle er klar over.

Hvis dette ønskes av flere er det viktig at vi melder ifra via e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget ditt om at DA bør opprette egen post med opplysninger og hjelp støtter jeg. Den bør ligge på toppen sammen med de andre kunngjøringene. I tillegg til informasjon om ulike problemer brukerne kan støte på - bør den også inneholde en enkel og pedagogisk oppskrift på de vanligste funksjonene. Her er det flere smarte løsninger som ikke alle er klar over.

Det ble kanskje nevnt tidligere, men jeg ønsker også at hjelpesidene oversettes til Norsk. Slik det er nå er disse på engelsk selv om brukeren velger Norsk språk på brunnen av hovedsiden. For meg personlig gjør det ingenting, jeg bruker engelsk til daglig likevel, men det er tydelig fra flere samtaler jeg har hatt at ikke alle leser engelske bruksanvisninger like godt. Når i tillegg brukergrensesnittet generelt er på Norsk, så er det mange av henvisningene i hjelpesystemet som blir direkte feil. Så første steget med og gjøre systemet litt enklere og bruke for de som ikke er vant med slike fora er vel og oversette hjelpesidene til forumet. Jeg støtter også opprettelse av en egen post med enkle løsninger på vanlige problemer. Da blir det også enklere for oss som har brukt systemet en stund og hjelpe medlemmer som spør; vi kan rett og slett bare henvise til det relevante innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars E Øyane: eg har forsøkt å senda PM til deg no nettopp, men får opp ein boks som seier at Lars E Øyane ikkje kan ta imot fleire PM. Er postboksen din full?

Det kan nok stemma at postboksen min er full. Men sjølv postboksen min har eg vanskar med å finna med alt dette nye... Om du, eller andre, vil senda meg ei oppklarande melding om alle desse vanskane, so tek eg gjerne i mot på e-post: lars.e.oyane@sdsl.no.

Eg er forresten mellom dei som opphavleg nytta internet explorer, men gjekk over til firefox etter at internet explorer vart eit "problem". Må eg no skifta på ny? Eg ønskjer å nytta tidi mi på ættesoge og familiespørsmål heller enn på datatekniske og alskens anna som ikkje har noko med forskingi å gjera...

Med fortvila helsing,

Lars E. Øyane

Lars E Øyane: eg har forsøkt å senda PM til deg no nettopp, men får opp ein boks som seier at Lars E Øyane ikkje kan ta imot fleire PM. Er postboksen din full?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere (i forrige versjon) fikk jeg epost med lenke til den aktuelle tråden jeg fulgte. Nå får jeg bare en lenke til forumet.

Hvordan får jeg dette til nå ? Jeg har forsøkt all mulig avkryssing i kontrollpanelet, men får bare opptil doble eposter med lenke til forumets hovedside. Selvsagt kan jeg gå inn i Kontrollpanelet og velge emner jeg følger, men dette er tyngre enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere (i forrige versjon) fikk jeg epost med lenke til den aktuelle tråden jeg fulgte. Nå får jeg bare en lenke til forumet.

Det samme har jeg lagt merke til og det tror jeg er en feil som må rettes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn kopi av e-posten jeg fikk fra forumet etter innlegget ditt, Håvard. Lenken etter 'Du kan lese emnet her:' sender oss til forumforsiden - ikke til emnet, som tidligere. Dette kan ikke stilles inn noe sted, men er nok noe de må ordne herfra.

Anne-Lise Hansen, Håvard Moe har nettopp skrevet et innlegg i et emne med tittelen "Mer komplisert på forumet." som du abonnerer på.

----------------------------------------------------------------------

Har de sjekka http://forum.arkivve...a=notifications varslingsinstillingane i kontrollpanelet ?

----------------------------------------------------------------------

Du kan lese emnet her: http://forum.arkivve...view=getnewpost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får jeg dette til nå ? Jeg har forsøkt all mulig avkryssing i kontrollpanelet, men får bare opptil doble eposter med lenke til forumets hovedside. Selvsagt kan jeg gå inn i Kontrollpanelet og velge emner jeg følger, men dette er tyngre enn før.

Jeg får ingen epost i det hele tatt på emner jeg følger. Det gjelder både tråder jeg fulgte før oppgraderingen, og nye tråder der jeg har klikket på "Følg dette emnet" - og valgt å motta varsler øyeblikkelig. Noen som har tips tiil hvordan jeg får dette på plass igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ingen epost i det hele tatt på emner jeg følger. Det gjelder både tråder jeg fulgte før oppgraderingen, og nye tråder der jeg har klikket på "Følg dette emnet" - og valgt å motta varsler øyeblikkelig. Noen som har tips tiil hvordan jeg får dette på plass igjen?

Jeg la inn denne, da jeg oppdaget at avkryssingen for å få e-post ved nye innlegg var borte: http://forum.arkivve...-oppdateringen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk (igjen) Anne-Lise :)

Jeg så over innstillingene rett etter jeg skrev innlegget, og satte noen ekstra kryss. Det virker, og jeg fikk nå epost (selv om formateringen er så som så...).

Men dette er jo fryktelig tungvint. Når man velger å følge et emne med "øyeblikkelig" svar, så forventer man jo en eller annen respons når det kommer nye innlegg. Ikke at standard er at man ikke får noen beskjed eller epost?

Jeg er nokså vant med diskusjonsfora, og de fleste oppgraderinger er av det gode. Av og til må man prøve seg frem litt når det kommer noe nytt, men denne endringen er faktisk ikke til å forstå for meg. Vi har fått mange nye muligheter som kanskje passer bedre på andre sosiale medier, og det er greit, men det viktige er at det basale virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Jeg så over innstillingene rett etter jeg skrev innlegget, og satte noen ekstra kryss. Det virker, og jeg fikk nå epost (selv om formateringen er så som så...).

(...)

Det med at det ikke blir norsk tegnsett i editoren når e-posten kommer til oss, jobber de med: http://forum.arkivverket.no/topic/177534-tegnsett-i-e-poster/

Jeg legger også merke til at det stadig er ting som kommer på plass, f. eks. er knappen for 'Merk forumet som lest' kommet tilbake øverst til høyre, etter at det ble omtalt i en annen tråd i går.

Noen uker etter oppdateringen, så var det bare de nyeste personlige meldingene (PM) som lå på listen hos meg, men nå er alle samtalene som var der på plass igjen.

Vi får håpe at det samme også vil gjelde for de forsvunnede emnene. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har i profilen krysset av for "Abonner på alle emner jeg svarer i" og valgt "umiddelbar" varsling. Det ser ut til å virke for "Brukernes eget forum", men ikke da jeg postet i "Tyding av skannede kilder". Jeg fikk ingen varsling og måtte spesifikt klikke for å følge emnet. Håper det kommer varslinger nå.

Jeg har heller ikke hørt noe mer om mitt forsvunnede emne (selv om jeg har opprettet eget emne under Tekniske tilbakemeldinger). Synes vel egentlig at det er mye småting med dette forumet som ikke virker som forutsatt. Altfor mye som brukerne selv må passe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider