Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Marthe Michelsdtr. gift i 1739 med Ole Nielsson Indrebotn, Kinn, Sunnfjord

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har et nytt problem i Kinn som jeg trenger hjelp med.

Marthe Michelsdtr. (alder og fødested ukjent) giftet seg i Kinn, Sunnfjord 13.09.1739 med enkemann Olav Nilsson Indrebotn. Han var født ca1697 som sønn av Niels Rasmusson og kona Synnøve Monsdtr. Olav døde på Indrebotn 1763.

Han giftet seg første gang i 1734 med Orloug Olsdtr.I dette ekteskapet fikk han datteren Maren døpt 06.02.1734 og sønnen Anders døpt 28.03.1735.

I ekteskapet med Marthe har jeg registrert barna Synnøve døpt 06.03.1743 og sønnen Michel som ble konfirmert i 1759.

Men mitt spørsmål er altså hvem denne Marthe Michelsdtr. var, når og hvor hun ble født og når hun døde?

Den eneste jeg kan finne i passelig alder på FamilySearch er Marthe døpt i Gloppen 01.12.1709 som datter av Michel Henrichsson Hopland og Elen Jacobsdtr. Henden. Så jeg vet altså ikke om vi også denne gang skal til Gloppen. Jeg kan legge til at jeg ikke har funnet noen Marthe Michelsdtr. gift i Gloppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune.

Det finnes eit skifte i Gloppen etter ei pige (altså utgift) Marite Michelsdotter i 1744. Kan det være di?

Oppgitte søsken er mellom andre Hendrich og Magnhilde.

Kan det være Marthe Michelsdtr som var fødd på Hopland i 1709?

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord sorenskriveri, Skifteprotokoll A 9 , 1744-1747, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Register på Statsarkivet i Bergens lesesal.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24226/27/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081128630028.jpg

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil.

Det høres vel unektelig ut som hun fra Gloppen. Hennes far het Michel Henrichsen, så det ville være naturlig om hun hadde en bror som het Henrick. Og uansett så kan det ikke være "min" Marthe Michelsdtr. for hun var i live i 1763 da ektemannen døde. Det underlige er at jeg ikke kan se at det er noen Michel som får barn i Kinn frem til 1729. Så enten er der mangler i kirkeboka, eller så må hun komme fra et annet område. Det er heller ingen Michel som gifter seg i Kinn i aktuell periode.

Men du skal ha hjertelig takk for innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tenkt meg om en stund, så kom jeg frem til at Botn Indre/Øvrebotn befant seg i Bremanger Bygdebok bind II under felles begrepet Botnane. Og at det nok var på Øvrebotten de holdt til for det meste.

Og der fant jeg da også familien. Bygdebokforfatteren skriver at Marte var født omlag 1704 og døde på Øvrebotten 1786. Men der er ingen opplysninger som sier noe om hvor hun kom fra.

Dermed har jeg fått svar på ett av spørsmølene mine, nemlig når hun døde.

Sammen fikk Ole og Marta disse barna.

1.Mikal f.1742 - død 1798 på Øvrebotten. Han ble gift med Dorthe Hansdtr. Indrehus i 1755. Stor etterslekt gjennom sine 9 barn.

2. Ingeborg f.1745 - død 1753 på Øvrebotten

Imidlertid så er ikke gåten løst. Jeg har fått et ca. årstall når hun var født men er fremdeles like mye i tåka med hensyn til hvor og hvem hennes foreldre var. Jeg kan som nevnt ikke finne noen passende far til henne i Kinn i 1701 og databasene over døpt i Kinn frem til 1729 har ingen Mickel som far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Rune!

Det er ikkje så merkeleg om du ikkje finn henne i kyrkjeboka for Kinn dersom ho var fødd i Bremanger sokn: Boka fram til 1729 har berre med Svanøy og Kinn sokner, ikkje Bremanger. Så ho kan godt vere fødd og døypt i Bremanger, og i så fall er det umogleg å finne dåpen.

Helsing Torodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Torodd for at du gjorde meg oppmerksom på det. Jeg trodde faktisk alt lå under Kinn frem til det ble delt på et senere tidspunkt.

Men jeg går utfra at det ikke gjelder 1701 tellingen også. Og der var i alle fall ikke mange å ta av i i det angitte området med fornavn begynner på Mi/e.Jeg får se hva jeg kan finne av Mikkel skifter i området som kan være av interesse å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et nytt problem i Kinn som jeg trenger hjelp med.

Marthe Michelsdtr. (alder og fødested ukjent) giftet seg i Kinn, Sunnfjord 13.09.1739 med enkemann Olav Nilsson Indrebotn. Han var født ca1697 som sønn av Niels Rasmusson og kona Synnøve Monsdtr. Olav døde på Indrebotn 1763.

Han giftet seg første gang i 1734 med Orloug Olsdtr.I dette ekteskapet fikk han datteren Maren døpt 06.02.1734 og sønnen Anders døpt 28.03.1735.

I ekteskapet med Marthe har jeg registrert barna Synnøve døpt 06.03.1743 og sønnen Michel som ble konfirmert i 1759.

Eg har i tillegg notert meg dottera Ingeborg, døypt 25. april 1745. Ho må vere død før 1763, ettersom ho ikkje er nemnt i skiftet etter Ole Nilsson...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forstår det slik at Bremanger sokn var del av Kinn prestegjeld, men anten blei det ikkje ført kyrkjebok for Bremanger før 1729, eller så er boka forsvunnen.

Nei, Mikkel var ikkje noko særleg brukt i området, så Marte var sannsynlegvis tilflytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nye innlegg. Det må nok graves videre i andre kilder for å løse denne nøtten, men jeg gir ikke opp.

Til Håvard.

I følge bygdeboken så døde datteren Ingeborg på Øvrebotten i 1753. Jeg har ikke sjekket kirkeboka, men som du selv sier så var hun ikke nevnt i skiftet etter faren. Takk for dåpsdatoen, den hadde jeg ikke fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg manglar ingen, for å seie det slik. Mikkel er ein del brukt i Gloppen og Stryn; stryningane har eg ikkje kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Aase. Da kan jeg prøve å konsentrere meg om andre områder. Det er ikke mange Mikkelskifter heller i passende omkrets eller tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom eg er interesert i alt i Botnan frå 1700 talet at attover er eg i alle fall interessert i om du finn noko, sjølv om desse folka ikkje er noko slekt for eigen del. Oldefar er født i Sørbotten.

Når det gjeld Indre-/Øvrebotten er dette same garden. I tidlege kjelder er denne alltid kalla Indrebotten, medan frå tidleg 1800-tal kjem namnet Øvrebotten i bruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Håvard.

Ja, dersom jeg finner noe nytt skal jeg prøve å oppdatere deg via dette temaet. Og skulle du snuble over noe, så håper jeg du gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt gjennom databasen over vigde i Kinn i håp om å finne noe som kunne sette meg på sporet etter Martes opphav.

Følgende personer med Mikkel (i ulike skrivevarianter) som etternavn giftet seg i Kinn.

Anders Michelsson giftet seg 12.04.1691 med Gjertrud Larsdtr. Ingen gårdsnavn oppgitt i databasen.

Jacob Michelsson Nordal giftet seg 27.12.1695 med Gjertrud Pedersdtr.

Marite Michelsdtr. Nordal giftet seg 12.10.1710 med Anders Eivindsson

Eli Michelsdtr. Ø. Standal giftet seg 22.11.1733 med Iver Larsson

Anders Michelsson Ø. Standal giftet seg 27.12.1738 med Kari Larsdtr.

Marte Michelsdtr. giftet seg 1756 med Peder Andersson Svardal

Anders Michelsson Ø. Standal giftet seg 1757 med Eli Larsdtr.

Stephan Michelsson giftet seg 1765 med Else Andersdtr. Ingen gårdsnavn nevnt i databasen

Enkemann Peder Michelsson giftet seg 01.01.1768 med Helge Paulsdtr. Begge var fra Indre Grotle.

Av disse må vi kunne anta at Anders og Eli fra Ø. Standal var søsken .(gift 1738 og 1733) Det samme må vi kanskje kunne anta var tilfelle med Jacob og Marite fra Nordal. (gift 1695 og 1710).

Rent aldersmessig skulle man kanskje anta at "min" Marte Michelsdtr. passer best med de to fra Ø. Standal. De giftet seg alle tre i det samme tiåret mellom 1730 og 1740.

Det skulle derfor vært interessant å visst hva som sto om disse personene i bygdeboka for Kinn om noen har den for hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende Øvre Standal ikkje var så dumt.

Dette er førebels det mest interessante eg har funne i Soga om Flora om Øvre Standal:

1746: Ekkja Birte Jonsdtr. (enke etter Mikkjel Ivarsen) skjøytte til sonen Anders Mikkjelson ...... som ho ervde etter mannen. Med same fekk han skjøyte på jordpartar frå systera Eilin Mikkjelsdotter (gjift med Ivar Larson Ø. St.), frå Ragnhilde Mikkjelsdtr, frå Johane Mikkjelsdtr (g.m. Balsar Knutson Ø.St) frå Marite Mikkjelsdtr. ........

Det kan sjå ut som om Anders og Eli då hadde ei yngre datter med namn Marite Mikkjesldtr, som var ugift i 1746. Det passa kanskje ikkje heilt. Kan det evt. mangle noko opplysningar om ekteskapet til Marite Mikkjelsdtr i Soga om Flora?

Eg skal sjå litt meir på den.

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joleik skriver følgende i Soga um Flora, Øvre Standalen

1746 Ekkja Brite Jonsdtr skjøytte til Sonen Anders Mikkjelson jorda på 18 mrk. som ho ervde etter mannen. Med same fekk han skjøyte på jordpartar frå systera Eilin Mikkjelsdtr ( gjift med Ivar Larssson på Ø St.), frå Ragnilde Mikkjelsdtr, frå Johane Mikkjelsdtr ( g.m. Balsar Knutson Ø ST.), frå Marite Mikkjelsdtr. - Det vart i alt 1 pd. 12 mrk., og i 1757 fekk Anders Mikkjelson skjøyte på 1 pd 12 mrk.

Her er altså ei søster Marite som kunne passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for rask respons til dere begge to.

Dersom man skal anta at den søsteren Martite som du nevnte i ditt innlegg Egil, var ugift i 1746, så heller jeg vel til at det kan være den Marite Michelsdtr. som giftet seg i 1756 med Peder Andersson Svardal. I så fall er nok ikke det "min" Marthe. For hun giftet seg som tidligere nevnt i 1739 med Ole Nielsson og han døde i 1763. Da må der altså være minst 2 med samme navn i samme tidsrom i Kinn. Ikke så uvanlig i seg selv, men Mikkelnavnet var ikke my benyttet i Kinn på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo at presten i Kinn var suspendert i en periode og det kan nok forklare noen av de manglende innføringene i kirkeboka.

Ved nærmere ettersyn ser jeg av vielsen var 13.09.1738. De ble forlovet kort tid i forveien, nemlig 17.08.1738. Stephen Sletten og Desiderius Indrebotn var vitner.

Den korte tiden mellom forlovelse og ekteskap får meg til å lure på om Marte var gravid. Det betyr i så fall ingenting, for vi vet jo vilke felles barn de hadde i live ved Ole's død i 1763.

Jeg mener forøvrig fortsatt at det er Ole og Marthe som døper en datter Synnøve 06.04.1743. Jeg ser at de to som var vitner ved forlovelsen i 1738 er blant fadderne. Se nest nederst på høyre side i kirkeboka.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070510610250.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ingenting blant fadderne som kan hjelpe med å fastslå Martes opphav.

Steffen Sletten = Steffen Ottosson 1689-1759

Desiderius = Desiderius Gregoriusson 1715-1765

Marie Sørgulen = Marie Persdtr. 1695-1765

Dorte Sørgulen = trolig datteren til Marie, Dorte Persdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er einig i at Synneve nok må vere dotter av Ole og Marte. Synneve og Ingeborg er gravlagt saman 3. juni 1753.

Eg har òg identifisert dei same fadderane som du har.

Steffen Ottosson Sletten var født på Husefest, rett sør for Botnane, og Sletten er eigentleg ein av Nordbotten-gardane.

Desiderius Gregoriusson var frå Barekstad, og var gift til Indrebotten i 1730.

Marie Sørgulen var syskenborn av Ole Nilsson

Dorte Pedersdotter vart for øvrig gift i Nordbotten i 1741

Eg er einig i at Synneve nok må vere dotter av Ole og Marte. Synneve og Ingeborg er gravlagt saman 3. juni 1753.

Eg har òg identifisert dei same fadderane som du har.

Steffen Ottosson Sletten var født på Husefest, rett sør for Botnane, og Sletten er eigentleg ein av Nordbotten-gardane.

Desiderius Gregoriusson var frå Barekstad, og var gift til Indrebotten i 1730.

Marie Sørgulen var syskenborn av Ole Nilsson

Dorte Pedersdotter vart for øvrig gift i Nordbotten i 1741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Håvard for hjelpen med å legge dette puslespillet. Jeg forsøker å lese kirkebøkene, men må ta det i små etapper. Da fikk jeg på plass døds/gravleggingsdatoen til de to jentene. Jeg begynner å tro at denne Marte må komme fra et annet område. I alle fall klarer ikke jeg å knytte henne til andre personer/familier her. Og all den tid det ikke er familie blant forlovere og faddere, så underbygger kanskje det den teorien. Men jeg skal fortsette å løfte på steiner i håp om å finne den manglende brikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut frå det eg har sett opp gjennom mange år med "arbeid" på slektene i Botnane er det slett ikkje uvanleg at det berre er "lokale" faddere.

Når eg går gjennom registreringane mine ser eg at eg har ei Marthe Sletten som fadder til Ole sin son i fyrste ekteskap Anders, døypt 28. mar. 1735, som eg ikkje har fått plassert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Nei, det er selvsagt ikke uvanlig med lokale faddere, men det ville vært også ha vært naturlig å ta med famile om de bodde i nærheten.

Som du selv skrev i tidligere innlegg, så var Sletten et underbruk av Nordbotn. Da er det jo ikke utenkelig at Marte kan ha vært tjenestepike der, og at hun kanskje ble "hushjelp" hos Ole da han ble enkemann. Han satt jo igjen med små barn.

Forøvrig ser jeg i bygdeboken at det var en Anders Olsson på Sletten 1729-1737. Han var gift med en Marte. Som enke satt hun med jorda til 1742.

Lenke til kommentar
Del på andre sider