Gå til innhold
Arkivverket

Trygve Nilsen f.1893 d.1973

Kajsa Kemi Gjerpe
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg er på leting etter biografisk informasjon om min oldefar, Trygve Nilsen f. 1893 d. 1973.

Han var AP-politiker, ordfører i Oslo fra 1935-1940 og boligrådmann 1945-1959. Han fikk i 1920 en sønn med min oldemor Kirsten Johannesdatter Balto (Juháš Kirste) fra Karasjok. Jeg tror han på den tiden var gift med Aslaug Gundersen (f. 1893 d. 1985).

Sønnen til Trygve og Kirsten er da min bestefar, og het Klemet Ingvald Nilsen. Min bestefar ble født utenfor ekteskapet, og står sannsynligvis ikke på noen offisielle lister. Kirsten Johannesdatter Balto ga sønnen sin til sin søster, Anna Johannesdatter Balto (Juháš Ánne), hvor han da vokste opp.

Jeg vet at Trygve hadde kontakt med min bestefar frem til hans konfirmasjon. Etter det var det ikke kontakt så vidt jeg vet. Jeg vet at min bestefar forsøkte å kontakte sin fars nye familie, men de ønsket ikke kontakt da. Min mor forsøkte også å finne Trygve, men fant han ikke før en uke før hans død i 1973 og fikk aldri møtt han. Jeg håper at nyere generasjoner kanskje hadde vært interessert i å gjennomta kontakt.

Jeg har gjort mange søk på internett, og har lest alt jeg har funnet der. Har også tatt kontakt med Arbeiderpartiets arkiver, og avventer svar fra de. Har også funnet bilder av gravsteinen deres der det muligens ser ut til at de fikk en sønn. Jeg har imidlertid ikke klart å finne informasjon om Trygve fikk barn med Aslaug, eventuelt hvor mange, og om disse har etterkommere. Det er i så fall disse jeg er interessert i å finne.

Tusen takk!

Vennlig hilsen

Kajsa Kemi Gjerpe

Juháš Kirste Lemet Ristina Kajsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sender oss en e-post, skal vi se om vi kan hjelpe deg. Det er gode muligheter for at vi har opplysninger av interesse.

Mvh

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Hei. igjen Carsten. Jeg er i familie med Aslaug Kristiansdatter Gundersen igjennom Inger (Inge) Knutsdatter gift Gundersen. Du sendte meg noe info om denne familien tidligere, men da var jeg ikke sikker på at det var riktige personer, I ettertid har jeg funnet at det er riktige personer. De melte seg ut av statskirken den dagen de giftet seg. Fødselsdatoen på gravstøtten til Inger er feil, men det er riktig kvinne.

MvH

Trond Strandhaug

Her er det:

Permanent billedlenke:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20110301330945.jpg

Permanent sidelenke:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=50905&idx_id=50905&uid=ny&idx_side=-214

Oslo Byfogd 8.8.1891, side 213 - 214

Lenke til kommentar
Del på andre sider