Gå til innhold
Arkivverket

Andreas Iversen Støen og Johan Andreas Negaard

Kirsti M. Arnesen
 Del

Recommended Posts

Min tippoldefar, Johan Andreas Negaard, ble født 4. juni 1847 i Trondheim. I dåpen fikk han navnet Johan, men endret senere Andreasen til Andreas og brukte etternavnet Negaard som var morens pikenavn. Moren var fra Storelvdal.

Her er lenke til Johans fødsel http://www.arkivverk...ny&idx_side=-69 nr119 på siden. Foreldrene var ikke gift, og det er morens 3. leiermål. Første var en bror som heter Halvor og ble født i Storelvdal, andre an datter født i Trondheim.

Er det noen som vet noe mer om Andreas Iversen Støen? Jeg har bare funnet han i 2 kilder, den andre er Johans vielse: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-24

Håper noen har noe informasjon om Andreas og evt. Berthe Halvorsdatter, Johans mor. Vet at hun giftet seg 1. august 1850 med Gudbrand Nielsen i vVår Frue Kirke i Trondheim.

Med hilsen

Kirsti M. Arnesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luktet litt Folldal/Tynset/Kvikne også av dette Støen-navnet:-)!

Men svar feltet oppfører seg rart, det er krøll med Æ, Ø og Å, vet ikke om det er slik hos fler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig spor?

I bygdebok for Åsen:Gårds-og slektshistorie nevnes en Andreas Iversen Støen.

Lars Pedersen Nesshyllan, f. i Skogn ca. 1797, d. 1844 gift 1833 med Peternella Olsdtr Kastvik f. 1805, d. 1870.Barn: 1. Peder Olaus Larssen, f. 1830, gift 1859 med Ingeborg Anna Jonsdtr Møllenberg (Hopla), f. 1826. De bodde i 1865 i Sjøstuggu, i 1875 hos Einar Olsen Leangssve. Se også bind 2, s. 471. 2. Guru Anna Larsdtr, f. 1834, d. 1837. 3. Mette Larsdtr , f. 1838, gift i Skatval 1864 med Ole Andreas Pedersen Svegjerdet, f. ca. 1841. 4. Gabriel Larssen, f. 1841, flyttet fra Åsen til Hitra i 1866.

Peternella Olsdtr Saltbuviken hadde som enke en datter med Andreas Iversen Støen

http://www.nb.no/utlevering/nb/ad8f16f2682bf2ab7879fc89a56afd31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary Engum, det ser ut som om det kan være et spor der. På side 130 finner jeg Andreas Iversen på husmannsplassen Støa, neste bruker er nevnt med navnet Støen. Det er nok mest sannsylig denne Andreas Iversen som fikk en datter med Peternella Olsdatter Saltbuviken. Og kan være "min" Andreas, men det blir vanskelig å si det sikkert. Jeg får lete litt mer i kirkebøkene, det ser ikke ut til at han lever i 1865.

Tusen takk for hjelpen, har iallefall litt mer å gå etter nå.

Med hilsen

Kirsti M. Arnesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider