Gå til innhold
Arkivverket

Anne Christensdatter f. ca 1812 i Fåberg OP; forts gmlt tema #78596

Sigrun Knutrud
 Del

Recommended Posts

I letingen etter "min" Anne Christensdtr har jeg brukt elimineringsmetoden for om mulig å finne rett person, idet det ble mange kandidater da jeg utvidet letingen noe.

1. Anne Christensdtr Lillelien, f. 24.des. 1809. Død 7. feb. 1810, 6 uker gammel

2. Anne Christensdt Syverud f.7. 1. 1810. Død 24. 1. 1810, 3 uker gammel

3. Anne Christensdtr Mitjørstad f. 5. 3. 1812 (mor: Marthe)

4. Anne Christensdtr Balberg f. 19.4. 1812 (mor Maren)

5. Anne Christensdtr Langsæth f. 27.6. 1812 (mor Anne)

6. Anne Christensdtr Brunsbek f. 4. 1. 1813 (mor Marthe)

7. Anne Christensdtr Lillelien f. 13. 5. 1813 (mor Anne)

1.  

Nr. 1, 2, og 5 er tidligere utelukket.

Nr. 4, Anne Christensdtr Balberg/Brunlaug f. 19.4. 1812 kan også utelukkes. Hun gifter seg 16. mai 1837 med Jens Christensen Torsveen i Fåberg og bor da på Smestad der hennes far er fra. De får datteren Christine født 5. okt. 1837. Familien tar navnet Smestad og flytter til Holmestrand, der Anne Christensdtr dør 7. des. 1862. Datteren Kristine blir i 1859 gift med skipskaptein Niels Henrik Kiær og får bl. a. sønnen Nils Kjær (1870-1924), kjent forfatter, essayist og litteraturkritiker.

Nr. 7, Anne Christensdtr Lillelien kan også med stor sikkerhet utelukkes. Hun må være ugift mor til Kristine, født uægte 17. juli 1849, foreldre Ungkarl Christen Johannesen Randgaard-reist til Amerika, og Pige Anne Christensdtr p Randgaard. I et skifte 15. feb. 1847 etter føderådsenke Anne Christensdatter Veslelien, oppgis datteren Anne å være tjener på Randgaard, så det må høyest sannsynlig være snakk om samme person som får et barn, der også barnefaren har opphold på Randgaard. En av fadderne til Kristine ser ut til å være fra samme gård (Sæther) som et av vitnene i ovennevnte skifte.

Nr. 3 Anne Christensdatter Mitjørstad er noe usikker. Familien bodde ved Flifletlien da hun ble konfirmert, så om noen kjenner noe til henne er det flott!

Jeg står igjen med nr. 6, Anne Christensdatter Brunsbek f. 4. jan 1813 som den mest sannsynlige kandidaten som «min» Anne (Innlegg #10 i gmlt forum). Dette fordi summen av opplysninger jeg har funnet også peker mot og bekrefter dette.

mvh Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider