Gå til innhold
Arkivverket

Brügger i Bergen og omegn

Arnulf Strømsnes
 Del

Recommended Posts

Andreas Andreasen Brügger, født i Fredrikshald (Halden) i 1694, kom i tjeneste ved Bergenhus i 1713. Var underoffiser ved Bergenhus nasj. infanteri regiment til 1718. Var Capitain des Armes i 2 år. Tittelen tyder på at han var fyrverker (Feuerwerker) som sønnen Hans. Senere ble han Ltn. ved 1. Bergenhusiske nasj. infanteri regiment. Sønfjordske kompani 15/8-1718.

Gift i 1724 og hadde 3 barn.

Kirkeboken for presten, Nykirken i Bergen, A9 - 1689-1759 - Døde:

Den 2. juni 1752:

Capit: Broggers Frue paa Schantzen begravet i Kirchen under stolene om Morgenen kl. 7

Den 25. september 1753:

Capit: Brÿgger paa Schantzen i Kirch. under stolene kl. 12

Hvem var Andreas Andreasen Brügger gift med? Kan hun være den Elen Dorothea Brügger som er nevnt her:

Födde og Döbte Börn udi Aaret 1746 til 1747 (Korskirken i Bergen)

1747

Septembr: Drenge-Börne

d: 1te Östen Andreas, af

F: Garnisons Soldat

Ole Wandel og Asse-

line Östensdotter.

Fadd: Elen Dorothea Brügger (Andreas Andreasen Brüggers hustru?)

Johanna Mörch,

Östen Olsen,

Cap: des armes Albertus

Wülner,

Constabel Hans Brugger (sønn av Andreas Andreasen Brügger?)

Elen Dorothea Brÿgger er også nevnt som fadder 1748.

Andreas Andreasen Brüggers hustru døde 1752 og Hans Brüggers datter Elen Dorothea Brügger ble født 1777. Var hun oppkalt etter sin farmor?

Som offiser kan Andreas Andreasen Brügger ha søkt om lov til å gifte seg, i så fall kan muligens hans hustru være nevnt i et militært register fra Bergenhus?

Er det noen som har tips eller kommentar til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud Folerø fant Jmf. Elen Dorothea Brögger som fadder 1751 og hun kan derfor ikke være hustru til Andreas Andreasen Brügger gift ca 1724.

Vi har lenge kjent til hans sønn Hans Andreas Brügger, nå har jeg funnet Johanna Elisabeth Andreæd. Brügger som fadder i Bergen 1751, trolig er hun datter til Andreas Andreasen Brügger. Han skal ha hatt 3 barn og Elen Dorothea Brögger kan godt være hans tredje barn.

Han hadde et barnebarn som ble kalt Elen Dorothea Brögger (ca 1777-1852). Hun hadde et barnebarn kalt Ellen Dorothea Sofie Nilsen (1848?-1871).

Det er mulig Dorthea Sophia Scharlotte Brügger ble oppkalt etter sin farmor, Andreas Andreasen Brüggers hustru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en rettssak mot Andreas B. i 1732 etter at han drepte Georg Blumberg(Blumenberg) 25/5 1732 på gjestegiveriet Tross i Holmedals pr.gjeld. Andreas ble dømt til døden, men satt visstnok på Munkholmen isteden. Se Ovenstad bd.1 s.114. Det står litt om Andreas s.169.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Viken fant "Else Kierstine Leuten: Brÿggers" som fadder 20.11.1740 i Bergen. Er Else Kierstine hustru til løytnant Andreas Andreasen Brügger? Hun kan ikke være hustru til løytnant i Bergen Ole Jørgensen Brÿgger, fordi han da var gift med Magdalena Pedersdatter Sønderborg. Finnes det andre løytnant Brügger i Bergen 1740?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kva baserer du tidsfestinga (1724) av ekteskapet til Andreas Brügger på? Kva baserer du talet på barn på?

I krigsrettedommen mot Andreas Brügger i 1732 er det spesifisert at han har 5 små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Benemann utgav 1898: 1ste og 2det bergenhusiske regimenters officerer og underbefal: 1706-1750.

Side 124-125:

Det Søndre Søndfjordske Companie. 1720

Secondleutnant, Andres Andersen Brygger

- født 1694 paa Fredrikshald - gift 1724, 3 Børn, tjent ved Regim. 6 1/2 Aar.

Når det står 5 barn i krigsrettdommen betyr det at han hadde 5 barn på det tidspunktet.

Jeg har ikke en primærkilde for når og hvor han giftet seg. Men han skal ha bodd på gården Birkeland sogn (i dag Gaular) i deler av tiden sin tid i det Sunnfjordske kompani, og der mangler det kirkebøker helt opp til 1775.

Sorenskriveren i Sunnfjord IIB.1.

Her nevnes han i panteboken 1727-1731, ”Lenet”, folio 437, da han 12. desember 1731 fikk bygslet 21 merker smørs leie i Birkeland av prosten Otto Finde.

Bygdebok for Gaular VI a.

Bruk 1, Ytre Birkeland

1726 til 1735: Løytnant Brøgger.

Jeg vet ikke om han ble gift i Bergen eller i Gaular.

Kan hans hustru ha vært ”Else Kierstine Leuten: Brÿggers” som var fadder 1740 i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Andreasen Brüggers barnebarn Elen Dorothea Brügger hadde en datter døpt Anna Harboe 1819, men ingen av fadderne ble kalt Harboe. I kårbrev datert 1861 kalles hun for Anna Harbo Frimann Olde. Hvorfra har hun fått navnene Harbo og Frimann?

Anna fikk 1832 arv etter Anne Harboe Tuchsen født Frimann, enke etter sogneprest Michael Sundt Tuchsen. Arvegivers mann og Elen Dorothea Brüggers mor hadde samme far.

1827 ble tingl. gavebrev fra Anne Harboe Tuchsen født Frimann til tollbetjent Miehael Sundt Brügger som var bror til Elen Dorothea Brügger.

Anna Harboe og Claus Frimann på Selje var Besteforeldre til Anne Harboe Tuchsen født Frimann.

Et barnebarn til Anna Harboe Olde kalles Anna Harboe Myrtveit.

Kan Andreas Andreasen Brügger sin hustru ha vært en Harboe? Mer på nettsidene mine:

http://stromsnes.info/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Nedstammer Brügger i Norge fra «Karl den store», «Olav den Hellige» og andre kjente personer?

Mye tyder på at Andreas Andreasen Brügger født i Norge 1694 er sønn av Andreas Brügger født 22. mars 1666 i Maienfeld, Sveits. Foreldre til denne Andreas Brügger er Johann (Hans) Friedrich Brügger (1636-1705) og Elisabeth von Salis-Grüsch (1640-1714). I en regnskapsbok har Johann Friedrich Brügger selv skrevet sine barns navn og når de ble født. Foreldrene til Johann Friedrich Brügger er Andreas von Brügger (1588-1653) og Maria Ursina von Salis-Soglio (+1663).

Andreas von Brügger var oberst og en tid i fransk tjeneste, sønnen Baptista var under 30-årskrigen i svensk tjeneste som Rittmester. Det er mulig at Andreas Brügger (født 1666) dro som offiser til Norge som på den tiden søkte etter offiserer til forsvaret mot Sverige. Hvis denne hypotesen stemmer så nedstammer Brügger i Norge fra mange kjente slekter.

Sannsynligheten for at hypotesen stemmer er meget stor. Tid, sted, stand, stilling og omgangskrets passer bra. Fornavnene Andreas og Hans (Johannes) går igjen i både den norske og den sveitsiske slekten Brügger. Den danske slekter Brygger passer ikke. Norge var under Danmark og alliert med Holland. Jeg har søkt i en del hollandske papirer bl. a. kirkebøker men ikke funnet Andreas Brügger (f. 1666). Noe hjelp har jeg fått fra slektsgranskere i Tyskland og Sveits. Er det andre som kan bidra med noe angående Andreas Andreasen Brügger og hans foreldre? F. eks. finnes det en primærkilde for at Andreas Andreasen Brügger er født 1694? Er hans fødested (Fredrikstad/Halden?) oppgitt i en primærkilde?

Sønnen Hans Andreas Brügger ble gift med Karen (Marie de) Tuchsen datter til Fredrik Wilhelm von Tuchsen. Hans far Johan Friedrich (Tuchs) Tuchsen, kommandant på Bergenhus, kom fra Polen hvor jeg fant mye i kirkebøkene.

Jeg har flere detaljer på nettsidene mine: http://stromsnes.info/index.php/nb/

Her har jeg tatt med en hel del av forfedrene til Andreas Brügger født 1666.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

ErIend Eriksen: "Ekstraskatt 1711 for Halden (Fredrikshald)" side 11:

Maria H: Andreas Bryggers

En TienestePige Nyder Aarlig

Tidlige? ---------- - " - (3)-2-16

( picasaweb.google.com )

Er de noen som vet mer om Maria og ektemannen Andreas Brygger?

Han er trolig identisk med Andreas Brugger født 1666 i Sveits, og far til Andeas Brugger født 1694 i Fredrikshald. Det er Maria og ikke ektemannen som er hovedperson, det tyder på at han døde før 1711.

Når hun som enke har råd til tjenestepike så tyder det på at hun har god råd. Bruggerslekten i Sveits var rik og mektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på spørsmåla i #8 kring primærkjelder for fødestad og fødselsår for Andreas Andreasen Brügger, så har eg ikkje sett kjelder frå tidspunktet rundt fødselen, men alder og fødestad står i krigsrettedommen over Andreas Brügger (farsnamnet er ikkje nytta i dommen) frå 1732.

Sitat

Andreas Brygger, reducirter Second Lieutenant, der mit wart-Geld bey Capitain Schreuders Compagnie von den ersten Bergenhusischen Regiment stehet, in Friderichshald gebohren, und 35 Jahr alt ist, 18 Jahr gedienet, und 5 kleinen Kinder hat [..]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene. Hvor finnes dommen, ligger den på Internett?

Ved freden 1660 kom Trondhjems len tilbake til Norge, men Bohuslen var tapt for ettertiden. Etter fredssluttning ble det besluttet å befeste både Fredrikstad og Fredrikshald.

Nederlenderen Willem Coucheron var med på utarbeiding av planer for festningsverkene. 1682 startet 2. trinn av utbyggingen av Fredrikshald festning, og i 1701 var det der 100 kanoner og 8 fyrmørsere. Nederlenderen Ahasverus de Crequi (de la Roche) skaffet våpen fra Nederland. Han var offiser opprinnelig "sprengbuchenmacher" og "feuerwerker" fra Nederland. Det er nærliggende å tro at Andreas Brugger født 1666 var fyrverker vervet fra Nederland omkring 1686, han var da ca 20 år og døde før 1711. Det er derfor naturlig å søke i norske kilder fra 1682-1711 etter Andreas Brugger f. 1666.

Rentekammerets byregnskaper for Fredrikshald starter når byen fikk kjøpstadrettigheter i 1665, men det eldste manntallet er først fra 1668, fra dette året er det bevart en fin serie fram til ca 1730.

Y-kromosomet går nesten uendret fra far til sønn, jeg har en Y-DNA test fra Norge og prøver å finne en Brugger i Sveits som vil ta testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Andreas Brugger kan være nevnt her:

Byregnskaper Fredrikshald

A 1, Kontribusjonsregnskaper 1668-1692

1. Manntall 1688 litra CC

2. Fortifikasjonsskatt 1691

Er disse kildene digitalisert? Hvis ikke håper jeg noen kan hjelpe meg å lete etter Andreas Brugger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2014 den 14.47, Arnulf Strømsnes skrev:

Takk for opplysningene. Hvor finnes dommen, ligger den på Internett?

Ved freden 1660 kom Trondhjems len tilbake til Norge, men Bohuslen var tapt for ettertiden. Etter fredssluttning ble det besluttet å befeste både Fredrikstad og Fredrikshald.

Nederlenderen Willem Coucheron var med på utarbeiding av planer for festningsverkene. 1682 startet 2. trinn av utbyggingen av Fredrikshald festning, og i 1701 var det der 100 kanoner og 8 fyrmørsere. Nederlenderen Ahasverus de Crequi (de la Roche) skaffet våpen fra Nederland. Han var offiser opprinnelig "sprengbuchenmacher" og "feuerwerker" fra Nederland. Det er nærliggende å tro at Andreas Brugger født 1666 var fyrverker vervet fra Nederland omkring 1686, han var da ca 20 år og døde før 1711. Det er derfor naturlig å søke i norske kilder fra 1682-1711 etter Andreas Brugger f. 1666.

Rentekammerets byregnskaper for Fredrikshald starter når byen fikk kjøpstadrettigheter i 1665, men det eldste manntallet er først fra 1668, fra dette året er det bevart en fin serie fram til ca 1730.

Y-kromosomet går nesten uendret fra far til sønn, jeg har en Y-DNA test fra Norge og prøver å finne en Brugger i Sveits som vil ta testen.

Et referat av dommen finnes her:

Kildeinformasjon: Forsvaret, Generalauditøren, generalauditoriatet, Tingbok VII A 7 (RA/RAFA-1772/F/Fg/Fga/L0007), 1731-1734, oppb: Riksarkivet.

Merknader: For generalauditoriatet. Samme tittel som nr. 3. Påbegynt av generalauditør Linck.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/38980/91/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg10051101041092.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krigsrettsdommen er i Riksarkivet i arkivet etter Generalauditøren (Justisprotokoll 7 (1731-1743) s. 88b-94b & VIIIb Krigsrettssaker, pk. 2). Deler av saka er i det minste på nett, jmf. forje innlegg.

Eg tvilar på at innføringa i Ekstraskatt 1711 indikerer at Andreas då er død. Ser ut til at H: er brukt etter fleire kvinnenamn og eg les det meir som kven dei er gift med enn kven dei er enkje etter, men her kan kanskje nokon med kjennskap til korleis Ekstraskatten vart ført vera til hjelp.

Er det mulig å endra namn på tråden? Me ser vel så mykje på Halden som på Bergen.

Endret av Sigmund Hope
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Jeg har nå studert grundig fotokopien av ekstraskatten 1711 , og jeg er sikker på at H er feil det skal være Sl:

Maria Sl: Anders Brüggers

En TienestePige Nyder Aarlig

.................

Sl: er forkortelse for Salig og Anders/Andreas Brügger var altså død i 1711.

Det var svært uvanlig på den tiden at gifte kvinner betalte skatt, det var det mannen som stod for. Enker betalte skatt men da ble det alltid oppgitt hennes salige manns navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2012 den 17.22, Arnulf Strømsnes skrev:

Solveig Viken fant "Else Kierstine Leuten: Brÿggers" som fadder 20.11.1740 i Bergen. Er Else Kierstine hustru til løytnant Andreas Andreasen Brügger? Hun kan ikke være hustru til løytnant i Bergen Ole Jørgensen Brÿgger, fordi han da var gift med Magdalena Pedersdatter Sønderborg. Finnes det andre løytnant Brügger i Bergen 1740?

Denne familien Brügger er et puslespill som jeg selv har prøvd å lokalisere hvem som tilhører hvem.

Men at Else Kierstine skal være Andreas Brüggers kone tviler jeg på. Da Hans Andreas med alle sine barn ikke har

oppkalt noen etter henne. Nå kan jo han ha fått flere barn- da det er 6 år imellom 2 av barnen.

Den som derimot har oppkalt sitt barn til Else Kierstine er Martha Marie Brügger som giftet seg 3 september 1744

i Arendal med Hans Andersen Hammer. De får 3 barn i Spangereid -1754-Christian-1756-Else Kierstine- 1758 Marthe Marie.

Vet dessverre ikke hvem som er foreldre til Martha Marie Brügger.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16894&idx_id=16894&uid=ny&idx_side=-42

Christian Brügger (Brøgger) døpt 31 mars 1754

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16894&idx_id=16894&uid=ny&idx_side=-44

Else Kirstine døpt 21 mars 1756

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16894&idx_id=16894&uid=ny&idx_side=-47

Marthe Marie døpt 22 oktober 1758.

Marthe Marie Brügger dør i barselseng og blir begravet 25 oktober 1758 i Audnedal/Valle

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9858&idx_id=9858&uid=ny&idx_side=-144

Hun skulle da være født ca. 1720 -Død 38 år gammel og 2 måneder gammel

Jeg ser også at Hans Andreas Brügger har oppkalt et av sine barn til Marthe Marie som er født i 1771.Her er det helt sikkert en link mellom disse 2 Marthe Marie Brügger.

Hvordan har jeg ikke funnet ut.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktiskt at den Marthe Marie Brügger jeg fant er datter av Andreas Brügger og dermed søster til Hans Andreas Brügger.

Her får Marthe Marie Brügger og Hans Andersen Hammer (Hamer) en sønn Anders(Andreas) 1 år etter at de gifter seg.
Født i Valle i Audnedal. Født 22 juli og døpt 25 juli 1745. Da får jeg kanskje revurdere min mening om at Else Kierstine ikke var gift med Andreas Brügger.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9858&idx_id=9858&uid=ny&idx_side=-57
Venstre side. Anders født

Han kan selvsagt også være oppkalt etter Hans Andersens far, men det er ikke umulig at man er på rett spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nye opplysninger om Brügger, enig i at navnelikheten til Brügger i Bergen er stor. Kan Marthe Marie Brügger ha besøkt slektninger på Sørlandet i 1744? Hennes sannsynlige bror Hans Andreas Brügger ble fyrverker i Kristiansand 8. april 1750. De Brügger du har funnet kalles iblant for Brøgger, det gjelder også for Brügger i Bergen selv om det er feil. Det fantes en slekt Brøgger i Bergen på den tiden men som ikke har samme opphav som Brügger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne er paret fikk 2 barn til. Disse er :

Else Kierstine (den 1) født 1750 i Valle i Audnedal. Døpt 14 oktober 1750. Hun dør nok før den 2) Else Kierstine blir født i 1756.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9858&idx_id=9858&uid=ny&idx_side=-66

Cathrine født 31 desember 1747 i Valle i Audnedal døpt står ikke.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9858&idx_id=9858&uid=ny&idx_side=-61

Dessverre finnes ikke noen faddere med navn Brügger. Litt rart da moren heter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche du er meget dyktig, men se en gang til på Cathrine så ser du at hun er barn nr. to som er døpt 1. januar 1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2015 den 16.45, Arnulf Strømsnes skrev:

Wenche du er meget dyktig, men se en gang til på Cathrine så ser du at hun er barn nr. to som er døpt 1. januar 1748.

Hei

Jeg så det når jeg fant henne, men det står ikke dåpsdato foran henne ei heller dito.

Jeg regner med at det kanskje er den 1 januar, men sikker er jeg fremdeles ikke.

Presten pleier å skrive dito eller item. Her mangler det.

Døpt 1 dag gammel, det var raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er litt rart at det ikke finnes noen Brügger blant fadderne, men det gjelder også f. eks. for flere av barna til Hans Andreas Brügger og Karen (Marie de) Tuchsen. På nettsidene mine finner du avskrift fra kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Den 20. desember 1740 var "Frue Else Kierstine Leuten: Brüggers" fadder i Bergen. Det fantes kun to løytnanter Brügger i Bergen på den tiden. Løytnant Ole Jørgensen Brÿgger var gift med Magdalene Pedersdatter Sønderborg. "Frue Else Kierstine Leuten: Brüggers" må derfor være hustru til løytnant Andreas Andreasen Brügger.

Mye tyder på at Andreas Andreasen Brügger var gift med en Harboe/Harbou. En av hans etterkommere ble ved dåpen 1819 kalt Anna Harboe. To av hennes barnebarn ble også ved dåpen kalt Anna Harboe, det første født 1884 men døde samme året, det neste jentebarnet ble derfor også kalt Anna Harboe ved dåpen 1889.

To av barna til Marie Brügger ble kalt Else Christine.

Det var vanlig på den tiden at en offiser ble gift med datter til en annen offiser. Det bør undersøkes om "Frue Else Kierstine Leutn: Brüggers" var en datter til Christian Harbou som oppnådde den 2 Juli 1714 å få Nordfjords (eller Stryns) Kompagni ved Bergenhusiske Infanteriregiment, og som bodde på gården Tonning i Nordfjord, hvor en brann, som oppstod mens han var fraværende med familie og tjenere, berøvet ham alle hans eiendeler; senere i Stryn, hvor han døde den 29. juni 1722, etterlot seg "en heel fattig Enke - Sophie Amalie Friderichs - og mange Børn."

I Personalhistorisk Tidsskrift 2. rekke 3. bind side 45 står det at to av barna til nevnte Christian Harbou var Christian Frederik Harbou og Karen Sophie Harbou. Hun ble gift med løytnant Ditlev Johan Reusch 30. januar 1726.

Andreas Andreasen Brügger var Sec. Ltn. ved Søndre Søndfjordske Compani 1720 og bodde på Birkeland gård, Bygstad i Gaular. Dette er ikke så langt unna der Christian Harbou med familie holdt til. Andreas Andreasen Brügger fikk 21 smørs leie i Birkeland 21. desember 1731. Noen av barna kan være født her, men kirkebøkene der starter først 1755.

Flere av etterkommerne er døpt Harboe, det tyder på slektskap. Men kirkebøker, skifter osv. tyder på at Andreas Andreasen Brügger ikke var gift med andre Harboe/Harbou enn en datter av Christian Harbou.

Jeg håper på kommentarer og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Marthe Marie Brügger og Hans Andersen Hammer hadde datteren Marthe Marie døpt 22. okt. 1758 i Valle, Audnedal. Nå fant jeg at denne datteren ble begravet 19 1/2 år gammel i Valle 14. mai 1778. Hun kalles da som moren for Marthe Marie Brüger.

Jeg fant også at Elen Dorthee Bruger var fadder i Valle 16. des. 1759. Kan hun være en søster av Marthe Marie Brügger som døde da datteren ble født 1758 i Valle?

Anna Johanna Brügger var fadder i Nykirken i Bergen 10. mai 1740. Kan hun være en datter av Andreas Andreasen Brügger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...