Gå til innhold
Arkivverket

Ny bygdebok for Eidanger

Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

Mitt navn er Jørn Olsen. Jeg har et nettsted som heter "Eidangerslekt" og jeg har i flere år holdt med med avskrifter og forarbeid til en ny bygdebok for Eidanger i Telemark. Dette gjelder slektene før 1814 og er en revisjon av den gamle bygdeboken til Schilbred.

Jeg har nå kommet så langt at jeg har lagt ut de første 9 gårdene av i alt 76 og tenkte da jeg ville gi en melding her om hva jeg holdt på med.

Gjennom mitt arbeid har jeg også kartlagt områder rundt Eidanger. Dette er Siljan, Brevik og Østre Porsgrunn. Østre Porsgrunn fikk egen kirke i 1760 (64) og var før det en del av Eidanger.

Jeg er så heldig at Gjerpen blir kartlagt av Gard Strøm på "Gamle Gjerpen" og Solum av Leif Biberg Kristensen på "Solumslekt" så der kan jeg støtte meg på deres arbeid med slektene før 1814.

Jeg har også forarbeid ferdig til en ny bygdebok for Siljan før 1814. Den vil komme etter hvert.

Østre Porsgrunn etter 1760 blir nok en del av Eidanger boken min, men Brevik vil jeg lage noe eget for.

På siden min ligger også alt forarbeidet mitt, slik som avskrifter av kirkebøker, skifter, manntall og slike ting.

Som tidligere nevnt er de 9 første gårdene i Eidanger klare og nye kommer fortløpende.

Dette er en pågående prosess så endringer kan komme i alle gårder, også de som er lagt ut. Det er derfor lurt å alltid sjekke i orginalen på siden min. Jeg har også planer om å endre selve siden, men prøber å holde en enkel form.

Håper mange får nytte av dette arbeidet mitt. Det ligger utrolig mange timer bak.

Ps. Jeg og min samboer er litt uenige om hvor mange.

Her er siden min: http://home.online.no/~el-helg/

mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du gjør en kjempeflott jobb.

Hvis jeg får lov til å komme med ett eneste forslag til forbedring, synes jeg at du skulle kutte ut bruken av frames (rammer). Det gjør det håpløst å lenke til enkeltsider på ditt ellers utmerkede nettsted.

mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du gjør en kjempeflott jobb.

Hvis jeg får lov til å komme med ett eneste forslag til forbedring, synes jeg at du skulle kutte ut bruken av frames (rammer). Det gjør det håpløst å lenke til enkeltsider på ditt ellers utmerkede nettsted.

mvh Leif

Takk for det Leif.

Jeg skrev at jeg vil forbedre/forandre siden min. Dette er en av tingene jeg vil forandre. Skal lage den men en forside ala "Gamle Gjerpen". Jeg har også registrert et domene "Eidangerslekt.com".

Dette du nevner vil derfor bli mye letter om ikke så lang tid. Må bare lage det så jeg kan beherske det datatekninsk.

Jeg har også hatt en prat med biblioteket i Porsgrunn og siden kommer nok dit til slutt.

Men frem til dette er på plass jobber jeg videre slik siden er legger ut nye gårder.

mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor kjem "Gårds- og slektshistorien for Eidanger" av Per Chr. Nagell Svendsen, utgjeven av Porsgrunn kommune i 1984, inn i denne samanhengen? Verket er jo jamvel av dei nokså få som ligg på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor kjem "Gårds- og slektshistorien for Eidanger" av Per Chr. Nagell Svendsen, utgjeven av Porsgrunn kommune i 1984, inn i denne samanhengen? Verket er jo jamvel av dei nokså få som ligg på nett.

Min nye bygdebok tar for seg slektene før 1814 i Eidanger. Den er, kan man si, en revisjon av Schilbreds bygdebok for Eidanger bind 1. Bøkene du nevner er bind 2 og 3 som omhandler slektene fra 1814 og fremover i tid. Dette er bra bygdebøker som jeg da kan "linke" mine familier til. Da får man en gjennomarbeidet helhet i Eidangers slektshistorie. Som nevnt vil nok min side havne hos Porsgrunn bibliotek der også en versjon av bøkene du nevnte er. (De har en lokalhistorisk side)

Leif var ine på dette med linker. Det vil da etter hvert gå fint å linke mellom Eidangerslekt, Solumslekt og Gamle Gjerpen.

Når jeg får på plass hele Eidanger m/Østre Porsgrunn, Siljan og Brevik vil vårt området ha en unik situasjon ang. slekter på 1700 tallet. Uten et jeg vet noe om det kan det ikke være mange steder dette er så godt gjennomarbeidet og presantert som det da vil bli her. Og det uten at det koster noen en krone!

mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Kjempefint, Jørn. Bakkens bygdebok om Siljan er grei nok, men den har en del mangler som nok bør fikses for ettertiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint, Jørn. Bakkens bygdebok om Siljan er grei nok, men den har en del mangler som nok bør fikses for ettertiden.

Som nevnt så har jeg det meste klart for en fornyelse av Bakken sin bygdebok også. Der også med en ramme frem til 1814. Det kan være jeg tar det når jeg blir ferdig med EIdanger og så tar Østre Porsgrunn og Brevik til sist. Jeg får tenke litt på det.

Nå det gjelder Siljan etter 1814 så har jeg en god kontakt, Øyvind Solberg, som holder til i slektsgruppa på Hedrum bygdetun. Han har jeg samarbeidet en del med og han har jobbet mye med Siljan etter 1814. Det kan være vi i et samarbeid til slutt lager en del 2 i Siljan med slektene frem til 1950. I EIdanger er slektene etter 1814 som nevnt bra jobbet med fra før.

mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider