Gå til innhold
Arkivverket

Hvilken kirke er dette?

Arild Kompelien
 Del

Recommended Posts

Ei amerikanerinne har sendt meg bilde av ei kirke hun regner med er i Norge. Bildet har hengt i ei kirke i Dakota. Hun antyder at det kan være ei kirke i Hedmark eller Sogn og Fjordane. Sogn kan vel utelates p. g. a. fløytingsvirksomheten. Noen som kjenner igjen kirka?

post-438-0-10273800-1334416853_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye tømmer, kan det være i nærheten av ei lense (Fetsund eller Bingen)?

Kan det også være på svensk side så det kan være Trysil-/Klaravassdraget?

Eller et annet sted i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen gode forslag. Men for meg kan det se ut som vi ikke har å gjøre med Glomma, men et vatten/innsjø. Ser ikke ut som det er strøm her. Og brua er for lita til å dekke Glomma og ville ha forsvunnet ved den minste flom, også om det skulle være ei sideelv til Glomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke en skal utelukke Sverige heller Arild - valmet tak under spiret og avrundingen ved koret er mye like mine svenske aners kirke Kila i Værmland og andre kirker jeg har besøkt og fotografert over grensa. En ser mange-etasjers bebyggelse i høyre hjørne og det er vel en indikasjon på at kirken befinner/befant seg i eller i nærheten av et bymessig område ?

post-179-0-58413400-1334431713_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utelukker ikke Sverige, eller noe annet land for den del. Er ellers enig med Kjell i at takkonstruksjonen på tårnet minner om kirka han legger ved bilde av. Og ja, bygningen til høyre er såpass stor at man i det minste kan tenke seg et tettsted i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje det minste greie på tømmerfløting, men eg tykkjer dette kanskje kan sjå ut som ei slags bakevje der tømmeret skal i land igjen - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store bygningen kan også være hovedbygget på et gods eller en stor gård, og det behøver derfor ikke være noe bymessig område i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje det minste greie på tømmerfløting, men eg tykkjer dette kanskje kan sjå ut som ei slags bakevje der tømmeret skal i land igjen - ?

Ja, hvis det ikke er fra et sluseanlegg hvor tømmeret ledes inn til et foredlingsanlegg, tresliperi e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nok huset til høyre mest ligner på en eller annen fabrikkbygning. Det ser ut til å være noe slikt som 4 etasjer og det er vel uvanlig på et våningshus, selv på en storgard?

Man kan vel trekke ut av bildet at det kan være tatt ca. midt på dagen, slik at skyggene peker noenlunde mot nord. Det betyr da igjen at det store huset ligger noe sør for kirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladde hastig gjennom "Våre Kirker" -Norsk kirkeleksikon. Fant ikke noe,men kan ha oversett. Om kirka på bildet ståt tradisjonelt Øst Vest,så er den store bygningen i øst for kirka.

Nå er det imidlertid ikke alle kirker som står Øst Vest. Den nye kirka i Bykle peker mor Mekka har jeg hørt,og Kristiansand domkirke har alteret i vest og mørket.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bad om hjälp i flera svenska forum och fick hjälp direkt av Jöran Johansson som vi tackar!

"Bilden är från Hjorted, min barndoms socken, i Västerviks kommun."

Vänligen,

Olle Elm

Endret av Olle Elm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bad om hjälp i flera svenska forum och fick hjälp direkt av Jöran Johansson som vi tackar!

"Bilden är från Hjorted, min barndoms socken, i Västerviks kommun."

Vänligen,

Olle Elm

Takker for god hjelp. Det er utrolig hva man kan finne ut når mange øyne ser på en sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trevligt att finna min hemsockens kyrka på det här forumet och med en bild från Amerika dessutom!

Jag kan berätta att byggnaden som syns till höger är det så kallade dövstumsinstitutet som invigdes 1864. Institutet ombildades mot slutet av 1900-talet till sjukhem för kroniskt sjuka. Fortfarande finns ett sjukhem på platsen, men i andra och modernare lokaler.

Kyrkan var färdig 1778 och är en av många kyrkor som byggdes i slutet av 1700-talet. Det var biskopen Esaias Tegnér som genomdrev att gamla små och mörka kyrkor skulle ersättas av stora, ljusa kyrkor av detta utförande. På grund av deras utseende kom de att kallas Tegnerlador. Samtidigt revs förstås lika många kyrkor med ursprung i medeltiden, ofta träkyrkor.

Timmerflottningen här skedde i små vattendrag mellan 1880-talet (troligen 1888) och in på 1930-talet. Nedanför kyrkan i Hjorted ligger sjön Hjorten och det är den vi ser på bilden. Det är således inte något strömmande vatten just här. Bron vi ser är en flottbro byggd i början av 1800-talet. Den ersattes 1896-97 av en ny fast bro och samtidigt leddes genomfartstrafiken, som förut fått ta vägen runt sjön, över den nya bron. Det blev så småningom riksväg 4.

Jag har länge intresserat mig för utvandringen från Hjorted som betydde att ca 1400 av 4000 invånade lämnade landet. Det skulle vara synnerligen trevligt att få kontakt med den person som innehar tavlan i USA: Kan möjligen Arild förmedla den kontakten?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Till Johan Arthur:

Byggnaden man ser till höger om kyrkan på flygbilden är det nuvarande sjukhemmet, som i stort sett ligger på samma plats som dövstumsinstitutet en gång gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Till Johan Arthur:

Byggnaden man ser till höger om kyrkan på flygbilden är det nuvarande sjukhemmet, som i stort sett ligger på samma plats som dövstumsinstitutet en gång gjorde.

Siden Jøran er fra denne plassen, så kan jeg legge inn dette bildet med perspektivet rettet.

Mvh. Johan Arthur Hansen

post-208-0-59115800-1334577130_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har länge intresserat mig för utvandringen från Hjorted som betydde att ca 1400 av 4000 invånade lämnade landet. Det skulle vara synnerligen trevligt att få kontakt med den person som innehar tavlan i USA: Kan möjligen Arild förmedla den kontakten?.

Send en e-post til meg (akom(at)broadpark.no) så kan jeg sende deg hennes adresse. Hun har aner til Finnskogen i Hedmark, og finneslekt rett over grensa til Sverige. Selv om det ikke er samme område ser hun ut til å ha oversikt over folk som innvandret til "hennes" område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Arthur

Oj, så mycket bättre bilden blev! Helt perfekt. Tänk vad man göra med Photoshop eller motsvarande.

Arild

Tack för ditt tillmötesgående!

Lenke til kommentar
Del på andre sider