Gå til innhold
Arkivverket

bosted Stockholm, Katarina Norra, 1855 (dro han til Norge?)

erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Ulla Bagge fant for meg det nedenforstående, postet i et tidligere tema. Jeg velger å etterlyse ham i eget tema, nå med antatt kjent bosted i 1855, funnet i mantallsreg. for Katarina Norra 570:6, Stockholm. (Jeg går ut fra at det er han som kom til Helleland i Rogaland).

Hvor var han født? Hevm var hans foreldre? Når kom han til Stockholm? Når dro han videre til Norge?

Her er infoen fra Ulla Bagge:

1855 hittar jag denne man i Mantalsregistret, Stockholms Stadsarkiv

1855 Katarina norra 570:6

Lindgren Carl Ludvig

Arbetshjon född 18350000

Katarina verkar inte ha vanliga husförhörslängder utan det är mer som ett register och jag återfinner honom inte.

Däremot finns både in- och utflyttningslängder man kan rulla igenom ganska lätt.

Han nevnes f 1835, Stockholm, de fleste steder, ved ekteskap, barnefødsel, i tellingen 1875 og 1900 og ved død, bortsett fra tellingen i 1910, Stavanger, der han nevnes f 15.07.1830, Stockholm.

Mitt tidligere tema:

http://forum.arkivve...rd-neppe-eller/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Carl Ludvig er født 15.9.1835 i Stockholm han flytter til Katarina Norra 14.3.-67 fra 11. pioner kompani i Stockholm,han flytter til Norge 17.6.-69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Carl Ludvig er født 15.9.1835 i Stockholm han flytter til Katarina Norra 14.3.-67 fra 11. pioner kompani i Stockholm,han flytter til Norge 17.6.-69

Så flott! Lar det seg gjøre å finne han bakover i tid? Så står det vel ikke hvor i Norge han flytter til? Jeg finner nettopp etterkommere her i Stavangerområdet, vil ta kontakt for å høre om event. ftografi. Men det er vel for mye å håpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett i utflyttingslisten, og det står bare at han flyttet til Norge, ikke hvor i Norge han flyttet til. Det bør vel være mulig å finne mer om han ? Kan se litt etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det fremkommet hvilken forsamling han er født i ? Eller om f.sted Stockholm er staden eller länet ?

Jeg har sett gjennom forsamlingene Johannes og Jakob, storkyrkoforsamligen og Klara, på den oppgitte f.dato. Har ikke funnet han.

Så er jo dette her store store forsamlinger, og det er ikke så lett å gjenfinne personer uten å vite eksakt, og han kom vel til norge før den første scannede folketellingen (1880). Har ikke funnet han i Emibas.

Noen tips om hva / hvor jeg kan lete ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for at du har lett. Nei, jeg har ikke funnet ham innflyttet til norge, men han ble jo gift her og fikk mange barn. Det står kun Stockholm, uten nærmere angivelse. Dessverre. Han ble far i Norge i 1869, og giftet seg rundt 1870, se lenken i mitt første innlegg.

Nå har jeg funnet et oldebarn som jeg skal ringe.......... i løpet av uken. Spennende. Det meste av slekten dro til Amerika, en gren ble værende i Rogaland ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da kan vi jo håpe at oldebarnet som du skal ringe, kan si noe eksakt om hvor han er født. I såfall legger du det vel ut her ? Leter litt mer men det er nok ikke så lett før vi har noe mer konkret, i og med at det er så veldig store forsamlinger det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ut det, selvsagt! Forstår at du ikke kan lete gjennom alt.... Får høre om fyren vet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren heter Carl Johan Lindgren, opplyses det ved Lindgrens ekteskap i Helleland i 1872. (Det står Lengreen)

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-133

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70618640294.jpg

men her Lindgreen

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-301

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...51208030881.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://arkivverket.n...ize=full&mode=0

Ved konens dødsfall får vi oppgitt barnas bosteder, bl.a. sønnene i Amerika. De bør kunne finnes på ancestry...

Alt passer på min Oscar L. Lindgren, hert ugift i N.Dak.

Oscar Lindgren

Birth Year: abt 1882

Birthplace: Norway

Race: White

Home in 1930: Reeder, Adams, North Dakota

View Map

Marital Status: Single

Immigration Year: 1901

Relation to Head of House: Head

Father's Birthplace: Sweden

Mother's Birthplace: Norway

Han bor samme sted i 1920

Vel han som dør her:

Name: Oscar Lindgren

SSN: 517-01-9254

Last Residence: 98106 Seattle, King, Washington, United States of America

Born: 2 Nov 1883

Died: Dec 1972

State (Year) SSN issued: Montana (Before 1951)

Skjønt Min Oscar Leonhard Gren Lindgren var f. 02.10.1882 (ikke 1883, som det står her)

Kanskje Carl Gustav Lindgren f. 1879, her nevnt ca 1881, gift 1914, (barnløs), drev eller jobbet i en jernvareforretning, kona svensk, ingen utdannelse

Name: Carl G Lindgren

Birth Year: abt 1881

Birthplace: Norway

Home in 1920: Minneapolis Ward 12, Hennepin, Minnesota

Immigration Year: 1901

[1801]

Relation to Head of House: Head

Marital Status: Married

Spouse's Name: Anna E Lingren

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Home owned: Own

Able to read: Yes

Able to Write: Yes

Neighbors: View others on page

Household Members: Name Age

Carl G Lindgren 39

Anna E Lingren 36

Henning Stromstet 32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Gustavs ekteskap 1907

Name: Carl G Lindgren

Marriage Date: 27 Apr 1907

Marriage Place: Minneapolis, Hennepin, Minnesota

Spouse's Name: Anna E Nord

Spouse Gender: Female

Event Type: Marriage

FHL Film Number: 1380448

De bor på samme adr i 1930, han Charles, salgsmann.

Her også

Name: Charlie Gustave Lindgren

City: Minneapolis

County: Hennepin

State: Minnesota

Birth Date: 1 Nov 1879

FHL Roll Number: 1675684

DraftBoard: 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vid inflyttningen till Katarina 1867 tycker jag det står att Karl Ludvig varit vid 11:te Pioner Comp i Vaxholm.

(Katarina B1:18 bild 143)

Något sånt kompani hittar jag inte i Vaxholm men jag hittar en Carl Johan Lindgren f 1819 i Linde, Örebro län (Kronoarbetskåren Vaxholm AI:1 sid 1). Det finns mycket text på sidan. Tyvärr har jag inte möjlighet att följa upp detta spår nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg snakket med slekten. De satt på en del historier om mannen og livet hans på Helleland, men visste lite om opphavet i Sverige. Han skulle ha kommet hit som mannskap på en båt- og blitt akterutseilt. De trodde ikke på et "adelig" opphav, tvert imot at han heller hadde vært et litt dårlig blad i Sverige. Hadde vært OK om noen kunne forfølge sporet Ulla legger frem i det foregående innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet dette innlegget midd, da det var galt. Ikke noe vits å ha det vi vet er galt her.

Endret av Anne Lene Hagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. han er på Kronoarbetskåren i Vaxholm side 193 øverst,han er der fra -64 til -67 og det stå at har tilhørt Hedvig Elonora i -55,men jeg finner han ikke døpt eller utflyttet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har vi funnet det samme. Jeg satt meg og tittet litt videre. Jeg har ikke sett på døpte enda. Men har sett i utflyttede og som du ikke funnet han.

Det står flere ting i kronoarbetskåret i Vaxholm, som jeg ikke helt har tydet enda. Har du fått taket på alt som stod der? Jeg tenkte at jeg skulle sette meg og lese det litt mer nøye nå, for å se om det kan gi fler ledetråder. Jeg har bare rukket å skumlese det så langt.

Søkte forresten på han i Frigivna straffarbetsfångar uten å finne han der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fremkommer jo at han kom dit i 1864,1865 og 1866, samt at han reiste derifra og til Stockholm 1865,1866 og 1867. Da er det jo noen aktuelle år å se etter han blandt inn/utflyttede om vi i første omgang tar en sjans på at det var til og fra Hedvig Eleonora de nevnte gangene. Det er nok overkommelig å sjekke, i og med at i allefall utflyttingslistene er alfabetisk år for år.

Kan sjekke det. Men, først et par timer på øyet kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god morgen... her har noen jobbet mens andre sov :.-) Tusen takk for tilbakemeldinger, Finn og Anne Lene. Det er vel uten tvil min Karl Ludvig Lindgren de siste innleggene handler om. Ja... selvsagt interessant med siden fra Waxholm, selv om jeg ikke klarer å tyde alt,da.

Anne Lene: Slik jeg forstår Ulla Bagge, er det Karl Ludvigs far Carl Johan Lindgren hun har funnet en mulig kandidat til, født 1819 i Linde i Ørebro len, på Vaxholm i nedenfor nevnte vol., når hun skriver

"Vid inflyttningen till Katarina 1867 tycker jag det står att Karl Ludvig varit vid 11:te Pioner Comp i Vaxholm.

(Katarina B1:18 bild 143)

Något sånt kompani hittar jag inte i Vaxholm men jag hittar en Carl Johan Lindgren f 1819 i Linde, Örebro län (Kronoarbetskåren Vaxholm AI:1 sid 1). Det finns mycket text på sidan. Tyvärr har jag inte möjlighet att följa upp detta spår nu."

Han ville i så fall blitt far som 16-åring... som for så vidt kunne ha gått an, men vel vanskelig å funne ut av.

Det er flott om han kan følges litt lengre bakover i tid.... og kanskje den fyren til Ulla kan være faren til Karl Ludvig likevel? Eller?

Forøvrig... hva var dette slags anstalt? En frivillig arbeidsanstalt? Finner noe her:

http://arqivariet.he...02_Fangelse.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi Erling. Ja det har du vel jamen rett i. Noen ganger kan man virkelig på kludret det til. Kanskje det var noe som ikke var helt med meg på natterstid. Tror jeg skal gå inn og redigere vekk det jeg skrev, så ikke det er med på å forvirre i videre. Men, som du sier den som har fremkommet de siste innleggene her er nok utvilsomt din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere innlegg v/ Finn:"hei

Carl Ludvig er født 15.9.1835 i Stockholm han flytter til Katarina Norra 14.3.-67 fra 11. pioner kompani i Stockholm,han flytter til Norge 17.6.-69 " dvs én dags avvik på fødselsdata fra han på barnehjemmet. Det må da være han? Og han er funnet utreist til Norge i 1869, men døde i 1860? Forvirrende ja, enig ;-)

Ulla: Jeg skulle gjerne sett de sidene du refererer til, nr 1802, 4134 och 4228 och där står att han dog 30 juni 1860. Hvis ikke det er for mye arbeid å legge dem inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja for hvis 4228 refererer til barnhus,så hva gjør han der i en alder av 25 år.og en annen ting,han oppgir å ha tilhørt 11. pioner kompani i svea artelleri,jeg finner ingen 11. kompani i svea artelleri boka

Lenke til kommentar
Del på andre sider