Gå til innhold
Arkivverket

Norwegian orphan rescued from Indian bon fire

Dag Rasen
 Del

Recommended Posts

Dette er en virkelig nøtt. Jeg kom i kontakt med Jeff S når jeg søkte etter mine slektninger Even og Anders Knudsen som utvandret til USA i 1845. Antone Sever jobbet hos Knudsen brødrene som ung og de var ganske sikkert nær hendelsene som utspant seg rundt 1852. Det har tidligere (2007) vært søkt etter Anton(e)her på forumet, men da tok man utgangspunkt i at etternavnet kom fra en gård i Norge. Linkene i artikkelen kan kun brukes av de med Ancestry konto.

----------

I am hoping someone can help me identify the family of a Norwegian orphan boy named Anton Sever (or Antone Sever):

A Norwegian family consisting of a man, his wife, and a small son emigrated from Norway about 1849. At some point, probably after arriving in the United States, they also had a daughter. They settled near a trading post (probably at the mouth of Duck Lake) near Whitehall, Michigan. The son was named Anton and according to various sources was born 3 Oct 1846, 3 Oct 1847, or January 1847. Anton's surname and the names of his family members aren't known.

Sometime in 1851 or later, the family became stricken with smallpox (or diphtheria according to another source) and set out on a boat to make the approximately 6 mile trip to Whitehall, Michigan.

Arriving at Whitehall, the parents were near death. The father gave an attorney all his possessions with the understanding he would look after the children. This man soon tired of his agreement, however, and gave both children to a band of Indians camped in the vicinity. The child's was burned in a big bonfire, but rescued by an Indian squaw. The girl (who has been described as an infant) died and Anton carried scars from the burns for the rest of his life.

My thrice great grandparents, Ferdinand and Friederike Sever, emigrated from Germany in 1851 and settled near Whitehall on Brown's Pond near its outlet into the White River later that year. Ferdinand worked at Brown's Lumber Mill and Friederike cooked in the boarding house.

On a shopping trip to Montague (directly across the White River from Whitehall), Mrs. Sever went to the dry goods store. At the store entrance was an Indian woman with the Norwegian boy. She offered him to any who would take him. She could not keep him as some of the elders in the band had objected to the children and she was trying to find a home for him.

Mrs. Sever took the boy home with her and he was raised as "Anton Sever" along with her own children, James (b. 1854) and August (b. 1858). One day, while riding in town with his adopted parents, Anton saw the man who had given him to the Indians, and screamed that he was wearing a scarf his mother had made his father.

While building a railway bridge in Whitehall, workmen found the skeletons of Anton's parents, who according to local records had been buried at the site during the epidemic. Their remains were reburied in Oakhurst Cemetery in Whitehall.

The Sever name was changed to Seaver sometime after Anton left Michigan, so he and his descendants continued under the earlier spelling.

1863: Anton enlisted and served in the American Civil War.

1869: Anton married Melissa Chase.

1880: Residence: Paradise, Kansas.

1890: Residence: San Juan, New Mexico

6 Feb 1925: Death in San Juan, New Mexico

The entry for Antone Sever on Ancestry: http://trees.ancestry.com/tree/24790643/person/1561739605

Read the story of “Lady Luck Boy’s Enemy” from 1926: http://trees.ancestry.com/tree/24790643/person/1561739605/media/1?pgnum=1&pg=0&pgpl=pid%7cpgNum

Jeff

--------

Hi Dag,

Sever is Antone's adopted surname. His adopted parents were Severt when they arrived from Germany in 1851. Over the next 30 years the name changed to Sever and finally to Seaver on the 1880 US Census. It seems that Antone left Michigan while the Sever spelling was still used.

I've seen both A and C as Antone's middle initial but A is, I think, likely correct. He was probably born in 1846 but possibly as late as 1848. It's doubtful that his birth family arrived in the Whitehall, MI area prior to 1849.

Antone's adopted parents, Ferdinand Friederike Severt arrived in the US in May 1851 and were married in Wisconsis in Aug 1851 so they adopted Antone sometime after that. My best guess is that Antone was adopted 1852-1854.

A descendant of Antone reportedly thought that his original name was Abram. Among the small population in the White Lake area in the 1840-1860s there were several families from Norway. My research hasn't turned up any Norwegian families that fit the facts with a son named Anton/Antone or with the last name Abram/Abrams/Abramson.

The only Norwegian families known for sure to be tied to Antone's early history are the Hansons and Knudsens mentioned in the 1926 account written by Harry Spooner.

Any help you can give finding out about Antone's original family will be greatly appreciated!

Thanks,

Jeff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra ancestry.se, "Antone Sever - Civil War vet, Greenlawn Cemetery, San Juan Co NM":

http://boards.ancest...uan/356/mb.ashx

Gravstenen for Antone Sever viser at han var født 3. oktober 1847 og døde 6. februar 1925:

http://userdoc.ances...vw0QL6Q=.boards

http://billiongraves...oneSever/528664

http://billiongraves...aseSever/527014

Familysearch viser født 3. oktober 1846: http://www.familysea...ly=&frompage=99

________

Myspace (05 feb 2009): http://www.myspace.c...rleenlydia/blog

Her nevnes...

021 Antone Sever Born: 1848 - Norway Died: 1925 in

022 Melissa Chase Born: 22 Nov 1849 Yarmouth, Elgin Co., Ontario,

Vet ikke om følgende er ment være Antone's far (Abram > Abraham):

041 Abram Sever Born: Norway Died:

Hvis denne Antone opprinnelig hadde et (typisk) norsk navn som var ganske uvanlig i Amerika på den tiden kunne ha fått endret dette til Antone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornavnet Anton, tidlig utvandring (rundt 1850) og reisemål Michigan fikk meg til å tenke på Hurdal - men jeg presiserer at dette kun er en innskytelse og ren gjetting.

Jeg finner en Anton født 31.oktober 1846 i Hurdal, sønn av gårdbruker Johannes Evensen Rognlidalen og hustru Marie Larsdatter. Han og tvillingbroren Martin ble døpt 17.januar 1847 - se barn nr.10 her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=516&idx_id=516&uid=ny&idx_side=-9 (Hurdal, Ministerialbok nr. I 5 (1846-1859), Fødte og døpte 1846-47, fol.4b).

Fornavnet stemmer, fødselsdatoen stemmer nesten, patronymet stemmmer ikke - men her er det såpass mange usikre opplysninger at denne Anton og hans familie kanskje bør sjekkes litt nærmere. Jeg kan ikke se at det finnes utflytningslister for årene fundt 1850 i kirkebøkene for Hurdal, og akkurat nå kommer jeg heller ikke inn i folketellingen 1865 for å se om denne Anton fremdeles oppholdt seg i Hurdal da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen i utgangspunktet umulige nøtter kan innholde mye unøyaktighter og feil(-tolkninger), eller direkte usannheter, i utgangsopplysningene.

Tror nok i enkelte tilfeller folk har lagt ned 100-vis av timer over flere år med systematisk leting før de har fått et gjennombrudd og en løsning.

Hvis en setter egeninnsatsen til maksimum et par timer kan man jo håpe på at andre har fasiten eller har gode tips å komme med.

Ved søk i familysearch.org: https://familysearch.org/search/collection/show#uri=http://familysearch.org/searchapi/search/collection/1467014

på alle født 1847 med far som har fornavn abraham eller etternavn abrahamsen får man ingen 100% treff.

Et eksempel: En Abrahamsen døpt 3. oktober 1847: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NHCW-8KM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornavnet Anton, tidlig utvandring (rundt 1850) og reisemål Michigan fikk meg til å tenke på Hurdal - men jeg presiserer at dette kun er en innskytelse og ren gjetting.

Jeg finner en Anton født 31.oktober 1846 i Hurdal, sønn av gårdbruker Johannes Evensen Rognlidalen og hustru Marie Larsdatter....

....og akkurat nå kommer jeg heller ikke inn i folketellingen 1865 for å se om denne Anton fremdeles oppholdt seg i Hurdal da.

Vi kan glemme denne Anton fra Rognlidalen i Hurdalen - han bor hjemme hos foreldrene på Rognlien i 1865 - se nr.2193 her: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60239&gardpostnr=382&personpostnr=2193&merk=2193#ovre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlagt en "copied in part" obituary (nekrolog) fra "The Whitehall Forum" (WHITEHALL, MICHIGAN, THURSDAY, MARCH 5, 1925), page/side 9.

Hvis han var fylt 78 ("aged 78 years") og født 3. oktober må han være født 1847 (blitt 79 år 3. oktober 1926).

post-706-0-25925800-1334754786_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder Jeff oppdatert og mottok følgende melding i dag;

"Hi Dag,

I was aware of Darleen Lydia's myspace page but hadn't noticed that in addition to Antone Sever she also has an Abram Sever listed. She has not responded to my previous attempt to contact her but I'll try again.

There are also several people with last name Pettit in Darleen Lydia's list. There is an account in one of the Oceana County, Michigan history books that recounts a man named Pettit showing up at Hanson's home with smallpox and infecting a number of people. Pettit apparently died soon after. The story has some resemblance to the Antone story except there is no mention of Pettit having a family. However, it happens in the same time frame and both stories involve a stranger (Pettit or Antone) showing up, the involvement of John D. Hanson. The population in the area was a few hundred people at the time and the only known doctor, Thomas Phillips, lived near Hanson.

The second link on Ancestry of the message board thread involves David Selvey who I am in close contact with about Antone. Most of the information we have comes from documents I've tracked down here in Michigan (which are posted to my Seaver and Weipert Families tree on Ancestry, but he was able to get some information on Antone's burial in Greenlawn Cemetery (New Mexico) and just this week located some probate records for Antone's estate which unfortunately all used Antone's adopted name.

Keep the ideas coming! Hopefully we'll get to the bottom of the mystery.

Best,

Jeff"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse: "Hvis han var fylt 78 ("aged 78 years") og født 3. oktober må han være født 1846 (blitt 79 år 3. oktober 1925).

Har sett noen skrive at inskripsjonen på hans gravstøtte var "weathered", kraftig nedslitt av vær og vind og forholdsvis nylig restaurert.

Tallet 1846 kan da ha blitt til 1847.

Hvis han var født i Norge 3. oktober 1846 bør han kunne finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ville lille foreldreløse Anton vite eksakt når han var født? For øvrig er det en sterk og trist historie, traumatiske opplevelser for en liten gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille Anton var omtrent 6 år når dette skjedde. Hans far hadde på sitt dødsleie gitt penger og papirer til John Hanson (født i 1818 i Kristiania tror jeg) og ber han ta vare på Anton. John Hanson og Knudsen brødrene var blant de få nordmenn i White River. Det er usikkerhet om historien, den har vært skrevet om en rekke ganger første gang i 1926. Mark Covell som forteller historien i 1926 er på samme alder som Anton, oppvokst i samme område, hans søster er Even Knudsen svigerinne og han er et troverdig vitne. Som tidligere nevnt jobbet Anton hos brødrene Knudsen i en lengre periode før han flyttet fra Michigan. Det bodde kun et par hundre personer i White River i 1850 ifølge folketellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjør seg jo noen tanker om sannhetsgehalten i "indianerhistorien", men det har forsåvidt liten betydning for diskusjonen om hans opphav.

Det naturlige ville være å lete i dødsregistre for Whitehall, Michigan i begynnelsen av 1850-årene, etter personer med norskklingende navn. Hvis slike registre finnes har vel dette vært gjort?

Leting i Norge virker bortimot håpløst, det eneste noenlunde sikre er vel at han er døpt Anton og ble født ca 1846 - 1848.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bodde kun et par hundre personer i White River i 1850 ifølge folketellingen.

Hvis noen av dem var norske, er det kanskje en mulighet for å finne ut hvor i Norge de kom fra? Det var ikke uvanlig at man slo seg ned sammen med sambygdinger fra Norge, så kanskje kan det være en farbar vei for å finne ut hvor i Norge man skal lete etter Anton og hans familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske immigranter i USA 1825-1850 virker veldig interesant! Jeg kjente ikke til bøkene, men er det noen som har tilgang til disse og kan sjekke opplysningene.

Indianer historien er nok sann, historien er publisert en rekke ganger og de som fortalte historen hadde nær tilknyttning til Anton. Anton selv var merket for livet etter skadene fra brannen og familien selv har kjent til historien. Det har vært gjort et enormt arbeide i USA, men mangel på norsk kunnskaper har begrenset arbeidet. Her er det vi som kan trå til.

Ved folketellingen i 1850 så bor det 342 personer i Oceana (White River), Michigan. Av disse er det 16 personer fra Norge, hvor jeg kjenner opphavet til 3 av disse; John D Hanson er fra Kristiania (hans kone uviss), tvillingene Knudsen er fra Vallset, Hedmark og utvandret i 1845. Det kan se ut som at resten er ugifte som søker lykken. Historien forteller at det er en rekke nordmenn som arbeider rundt The Trading Post (tømring, sagbruk) og det er her Antons familie også er bosatt. Historien sier at det fantes mye indianere i området og de holdt til ved The Trading Post, opptil 300 av gangen. Her er en oversikt over nordmenn som er registrert. Endel har amerikanisert sine navn.

Ealson Asle 1830 Longfelt Jacob 1823 Kittleson John 1826 Johonns Nelson 1823 Olson Daniel 1822 Anderson Orley 1831 Knudson Lois 1829 Angersters Charles 1818 Alison Nels 1826 Holmstead Christian 1824 Thorson Edmond 1826 Thorson Tower 1828 Hanson John D 1820 Hanson Betsey 1824 Knudsen Even 1821 Knudsen Anders 1821

Jeg har lett etter Anton i kirkebøkene fra Romedal, Stange og Nord-Odal uten å finne spor etter Anton. Kanskje noen kjenner igjen navnene og dette er sambydinger.

Dette er en vanskelig oppgave, men ikke umulig ... det er de små tingene som kan løse gåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1850 Census - Oceana County, Michigan - Nov 15th 1850

Hustand # - Navn - Alder - ca .født - Yrke - Bemerkning

556 - Asle Ealson - 20 - 1830 - Sailor

556 - Longfelt Jacob - 27 - 1823 - Sailor

563 - John Kittleson - 24 - 1826 - Laborer

563 - Nelson Johnson? - 27 - 1823 - Sailor - Kan også være Johnny Nelson

564 - Daniel Olson - 28 - 1822 - Shingle.......

583 - John D Hanson - 30 - 1820 - Farmer - Real estate value $300

583 - Betsey Hanson - 26 - 1824 - Wife

583 - Edmond Thorson - 24 - 1826 - Laborer

583 - Johnson Thorsen - 22 - 1828 - Laborer

583 - Tower Isaacson - 20 - 1830 - Laborer

583 - Orley Anderson - 19 - 1831 - Laborer

587 - Lars Knudsen - 21 - 1829 - Blacksmith

587 - Charles Augustson - 32 - 1818 - Tailor

587 - Swain Olson - 19 - 1831 - Laborer

594 - Even Knudsen - 28 - 1822 - C......... - er fodt 1821

594 - Anders Knudsen 28 - 1822 - C........ - er fodt 1821

605 - Nels Alison - 24 - 1826 - Laborer

605 - Clas Thompson - 24 - 1826 - Laborer

605 - Christian Holmsted - 26 - 1824 - Laborer

Gikk gjennom alle nordmenn og kontrollerte navnene på census. I tillegg har jeg tatt med hustand og yrke som er oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske skeptisk til deler av denne historien. Hvordan kan en 4-5 åring som kanskje i kortere eller lengre tid har levd sammen med indianere kjenne sin egen fødselsdato? Og hvordan kunne denne indianerkvinnen vite at han var norsk? Visste indianerne forskjell på nordmenn, svensker og dansker - eller hollendere og tyskere for den saks skyld?

Kanskje burde man utvide letingen til å gjelde skandinavner i området?

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten helt sikker på at Anton er norsk. Familien har bosatt seg ved Trading Post en gang etter folketellingen i November 1850. I dette området bor det en flere nordmenn som jobbet ved sagbruk/skogbruk. Trading Post ligger ca. 10 km fra Whitehall som er et sentrum for aktivitetene. Det bor under 250 personer i området og jeg tror de fleste kjente hverandre, i alle fall ved navn. Når familien blir syke reiser de til Whitehall for å få legehjelp. Søsteren dør før de når Whitehall. Foreldrene er dødssyke og gir de alle penger og papirer til John D Hanson for å ta vare på Anton. Vi må anta at familien og navnene deres var kjent av de fleste i distriktet, i tillegg pratet vel Anton både norsk og engelsk.

Området hadde en epedimi i 1849 som tok livet av mange, og vi antar at Anton ble gitt bort til indianerene for å bli kvitt et potensielt problem. Familien Sevar (innvandrere fra Tyskland) som senere tok hånd om Anton kom til Whitehall høsten 1851. Når Anton ble stor nok for å arbeide, startet han hos brødrene Knudsen.

Alle kilder jeg har sett, i tillegg til hva Anton selv har fortalt er at han kommer fra Norge. Distriktet har mange svenske innvandere, men ingen av dem er nevnt i forbindelse med Anton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne ser svært vanskelig ut, kan en jo benytte seg av håp fra de mest tvilsomme funn. Derfor sender jeg inn dette.

Denne historien gikk også på Norway -List for et par måneder siden og en er foreløpig ikke kommet videre. Se tråden her:

http://archiver.root...2-02/1328127528

Her blir det pekt på en familie fra Sokndal Rogaland som emigrerer i 1848 med bestemmelse sted New York. De har en sønn Anton Martin født 1. Mars 1845

http://www.arkivverk...y&idx_side=-131

Ole Tobias Tønnesen 43 år

Karen Staalesdtr 41 år.

Engel 18 år datter

Christian Olinius? 15 år

Karen 8 år

Anthon Martin f 1.3. 1845

Tobina 1 år.

Jeg har ikke klart å finne denne familien igjen i blant nordmenn i databasen fra 1850 tellingen i USA (DA) eller hos Family Search. I DA sin databasen har jeg i Michigan funnet 52 som er født i Norge. Når en søker hos Family Search kommer det opp 104.

Det jeg stusser på ang Antone Seavers fødsels år at han er født tidligst 1846. Han vil da vært 16 - 17 år ( i 1863) når han blir innrullert i Michigan ligth artillery. Jeg har sett gjennom en del av de norskfødte som var med i den amerikanske borgerkrigen, og det er svært få som er under 18 år. Dermed kan fødselsåret til Antone komme ned mot 1845.

Når det gjelder folketellingen fra Oceana County forstår jeg fra Norway List tråden at White Hall lå og ligger nå i Muskegon County og videre at Muskegon Co. ble opprettet i 1859. Frem til 1858 var en Muskegon Co en del av Ottawa County. Dermed vil en mest sannsynlig finne områdene rundt White Hall og Duck Lake i Ottawa Co i 1850 tellingen og ikke Oceana County.

I 1850 er det 36 personer født i Norge oppført i Ottawa County. 35 av disse er oppført i Muskegon som ligger ca 17 km sør for White Hall og ca 15 km sør for Duck Lake. 1 er bosatt i Spring Lake. Jeg finner ingen bosatt i White Hall i Ottawa så jeg antar disse som bodde i området White Hall er ført opp under Muskegon.

I Norway List tråden, nevnt over, har en av av bidragsyteren funnet en norsk famile på 3 Muskegon i Ottawa Co. som man med en god porsjon velvilje kan få til å ligne på familien fra Sokndal. Men det er kun 3 igjen og ingen Anton.

Oleson Talerson 31 År

Salena Talerson 26 År

Tobena Talerson. 3 år

Nå er ikke Talerson et vanlig etternavn men Tønnesen kan fort bli til Talerson i en verbal overføring av navn.

Den siste her, Tobena Talerson er vel den eneste som er nærmest å kunne knytte opp som søsteren til Anthon Martin fra Sokndal. Hun er nevnt Tobina 1 år når familien utvandrer fra Sokndal i Rogaland i 1848.

Dersom disse kan knyttes til familien fra Sokndal som utvandrer våren 1848, kan det være at historien blir/var litt annerledes. Eller at ikke aller er ført opp i ft. Mest sannsynlig er dette nok også et bomskudd, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1850 i Clinton, Rock, Wisconsin finner vi 4 år gamle Ole A. (Anton?) Antensen, eneste barn av Peter Antensen (Antonsen), 25 år og Goren Antensen, 27 år. Jeg finner dem ikke igjen i FT 1860.

Denne familien bør være interessant, er den sjekket tidligere?

United States Census, 1850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble vel bom dette også. Han ble døpt Odde Andreas Pedersen 4. april 1847, født 11. mars. Foreldrene var Peder Antonisen og Jøren Pedersdatter, gårdfolk i Espevik.

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Hinderå i Nedstrand, Ministerialbok nr. A 8 (1839-1860), Fødte og døpte 1847, side 17.

De utvandret i 1850 og hadde da også datteren, Serine på 6 mnd med seg, samt 5 år gamle Ole Andreas Guttormsen, som var Jørens sønn.

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Hinderå i Nedstrand, Ministerialbok nr. A 8 (1839-1860), Inn- og utflyttede 1849-1852, side 186.

Lenke til kommentar
Del på andre sider