Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Christine Marie Jansdatter Kræfting, gift 1750 i Kongsberg med Christian Nicolaisen Bruun?

Karl-Heinz Cegla
 Del

Recommended Posts

Den 21.11.1750 gifter seg i Kongsberg Christian Nicolaisen Bruun og Christine Marie Jansdatter Kræfting.

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70316610556.jpg

Christian Nicolaisen Bruun kom med sin far ,smelter Nicolai Brun og flere andre familienmedlemmer til Nøstetangen glashytte tidlig på 1740-tallet. Familien kom dit fra Tyskland.

Jeg klarer ikke å finne familien hennes. Hvem var denne Christine Marie Jansdatter Krefting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inn på tanken at Christine Marie Jansdatter Kræfting har aner på Bærums verk men jeg finner ikke ut av det. Tanken går i en slik retning fordi Brunfamilien er en smelterfamilie. Familien arbeidet ved glassverk i Tysklad før de kom til Norge. Far Nicolas Brun (Brunn, Bronne) kommer til hytter i etableringsfasen eller når ovnene skal repareres. Han er etterspurt i Tyskland fordi han kunne kunsten å smelte glass med kull. Dette har vært vanlig lenge ved jernverk i Tyskland mens mange glasshytter ennå brukte ved.

Takk for tipset med lenken. Jeg får den ikke opp, men jeg regner med at du sikter til den avluttede tråden om Gunder Rye 1710-1786 og hans hustru Kirstine Marie Krefting.

Jeg ser navnelikheten men finner ikke av av noe sammenheng.

Kan nevne en ting til. Kona til Christian Nicolaisen Bruun, Christine Marie Jansdatter Kræfting dør ved Aas grönne glashytte, Sandsvær i 1664 og da angivelig 37 år gammel - altså født i 1727 - hvis alderen stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her noen data om familien:

Christian Nicolajsen Bruun født 1729 i ? - død 09.04.1764 i Sandsvær 35 år gml.

gift 21.11.1750 i Kongsberg med

Christine Marie Jansdatter Kræfting født ca. 1727 - død 26.03.1764 i Sandsvær

Barn:

1751 Johannes Bruun døpt 02.01.1751 i Kongsberg

1753 Anne Dorthea døpt 27.11.1753 i Sandsvær

1756 Nicolai døpt mai 1756 i Sandsvær

1761 Daniel døpt 17.4.1761 i Sandsvær død i Hurum ved glasværket 10.04.1801

1763 Lene Marie Dorthe 25.09.1763 i Sandsvær død 09.04. 1764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett i flere kilder, men finner ingen Jan Krefting som passer som far.

Har funnet Christine Maries patronym, Jansdatter, kun én gang - ved giftemålet med Christian Nicolajsen Bruun. Har du funnet flere kilder hvor navnet forekommer? Hvis ikke bør det være en viss usikkerhet om navnet er rett. Hun fikk tre sønner; Johannes, Nicolai og Daniel, men ingen Jan.

Spekulasjon: Kan Johannes være oppkalt etter sin morfar og Christine Marie være en Johansdatter?

Herman Johansen Kreftning hadde to sønner ved navn Jan, men begge skal ha dødd som barn. Sønnen Johan, gift med Sophia Catharina Braumann, døde 1. jan. 1751, gravlagt 6. jan. 1751 i Asker, 50 år, 6 mnd og 14 dager gammel. Han døde mao dagen før Johannes Christiansen Bruun ble døpt.

Hermans bror, Henrik Johansen Kreftings eldste sønn het også Johan. Johan Henriksen Krefting var gift med Bente Marie Andersdatter og døde 19. juni 1750 på Wøyen i Asker 46 år gammel, gravlagt 25. juni.

Jeg kjenner ikke til etterkommerne til Johan Krefting x 2, men det gjør kanskje andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete,

det kan godt være at det er en johan som er faren. Har også tenkt på faddere som ledetråd.

Christian Nicolajsen Bruun født 1729 i ? - død 09.04.1764 i Sandsvær 35 år gml.

gift 21.11.1750 i Kongsberg med

Christine Marie Jansdatter Kræfting født ca. 1727 - død 26.03.1764 i Sandsvær

Barn:

1751 Johannes Bruun døpt 02.01.1751 i Kongsberg

1753 Anne Dorthea døpt 27.11.1753 i Sandsvær

1756 Nicolai døpt mai 1756 i Sandsvær

1761 Daniel døpt 17.4.1761 i Sandsvær død i Hurum ved glasværket 10.04.1801

1763 Lene Marie Dorthe 25.09.1763 i Sandsvær død 09.04. 1764

Deres første barn Johannes er døpt i Kongsberg. Fadderne har ikke glasmakernavn, som ved senere dåp, men bl.a. Hansen.

(se andre dåp 1751 i Kongsberg). Kanskje faddernavna virker kjent for noen ?

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070316610393.jpg

Ved barndåp nr 2. 1753 i Sandsvær ( Aas grønne glashytte) har vi Wentzel og Gøbel som faddere - dette er typiske glasmakernavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en annen opplysning :

I en digital utgitt bok i nasjonalbiblioteket (Bærum, en bygds historie, utgitt av Bærum herredsstyre i 1920) som jeg leste nettopp, finner jeg en opplysning på side 186/187. Kapitelet omhandler gården Blommenholmen (før Okshoved).

Her står det at gården gikk over til Anna Kræfting, Bærum verk, i 1672. i 1682 går gården over til sønnen Jacob Kræfting. Sønnen Johan Jacobsen overtar i 1714. Han dør i 1722 og var gift med Petronella Bergmann. Han hadde to barn, Jacob Kræfting og Kristine Marie Krefting. Petronella gifter seg på nytt og i 1762 holdes skifte. Det sies så videre i boka at "Kristine var gift med Gunder Nilsen Ryhe, klokker i Skaug bygds og Tangens menigheter; senere med Kristian Brun.

Kanskje det er noe om det i skifte.

Jeg synes dette er merkelig fordi jeg leste på en avluttet tråd i forumet her om Gunder Rye 1710-1786 og hans hustru Kirstine Marie Krefting. Han lever da helt til 1786 og Leif Salicath her på fforumet har opplyst meg om at Christine Marie og Gunder Ryhe fikk 9 barn fra 1740 - 1755. Bryllupet mellom min Christine Marie og Christian Nicolaisen Brun var i 1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan kan være samme som Johan Krefting. Jan er nevnt i forbindelse med den første Krefting som kom til Norge, men i Norge ble Jan til Johan. K: Bærum en bygds historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en annen opplysning :

I en digital utgitt bok i nasjonalbiblioteket (Bærum, en bygds historie, utgitt av Bærum herredsstyre i 1920) som jeg leste nettopp, finner jeg en opplysning på side 186/187. Kapitelet omhandler gården Blommenholmen (før Okshoved).

Her står det at gården gikk over til Anna Kræfting, Bærum verk, i 1672. i 1682 går gården over til sønnen Jacob Kræfting. Sønnen Johan Jacobsen overtar i 1714. Han dør i 1722 og var gift med Petronella Bergmann. Han hadde to barn, Jacob Kræfting og Kristine Marie Krefting. Petronella gifter seg på nytt og i 1762 holdes skifte. Det sies så videre i boka at "Kristine var gift med Gunder Nilsen Ryhe, klokker i Skaug bygds og Tangens menigheter; senere med Kristian Brun.

Kanskje det er noe om det i skifte.

Jeg synes dette er merkelig fordi jeg leste på en avluttet tråd i forumet her om Gunder Rye 1710-1786 og hans hustru Kirstine Marie Krefting. Han lever da helt til 1786 og Leif Salicath her på fforumet har opplyst meg om at Christine Marie og Gunder Ryhe fikk 9 barn fra 1740 - 1755. Bryllupet mellom min Christine Marie og Christian Nicolaisen Brun var i 1750.

Klokker Gunder Nilsen Rye f. 1710 i Røyken og begr. 22.jan.1786 i Eiker var sønn av klokker i Røyken Niels Gundersen Rye ca 1680-før 1740 og Maren Hansdatter Wendelboe ca 1690-.

Gunder giftet seg 10.nov.1739 i Asker kirke med Kirstine/Christine Maria Krefting 1717-. De fikk 9 barn:

a) Maren døpt 11.feb.1740 i Hurum kirke

b. Johanne Maria Rye døpt 12.nov.1741 i Strømmen kirke

c) Petter Bergmann Rye døpt 14.jul.1743 i Hurum kirke. Styrmann gift26.jul.1789 i Tangen med Boel Kirstine Sparre 1764-1843

d) Cathrine Rye døpt 1745 i Strømmen kirke gift 17.nov.1769 med Didrich Didrichsen Buch 1742-1811

e) Niels Rye døpt 1.jul.1746 i Tangen, begr. 25.sep.1746 i Tangen

f) Petronelle Rye døpt 5.mar.1749 gift med Mathis Bache (nevner en datter døpt 6.nov.1783 i Sigdal - navn Kirstine Maria Krefting)

g) Niels Rye døpt 27.mai.1751 i Tangen, begr. 8.mai.1754 i Tangen

h) Carl Hanevig Rye døpt 12.des.1752 i Tangen

i) Christina Maria Rye døpt 23.mai.1755 i Tangen.

Jeg tror ikke Kirstine Maria Krefting f. 1717 var bigamist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger sett at Jan og Johan brukes om samme person. Det ser ut til å gjelde først og fremst for personer tilknyttet jernverkene, og assosieres ofte med vallonske smedslekter. Både Jan og Johan i kan denne sammenhengen være brukt som fornorskninger av det franske navnet Jean.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Christine Marie Krefting vi er på jakt etter ble født ca 5 år etter at Johan Jacobsen Krefting døde i 1722, og på bakgrunn av det Leif skriver i #10 kan han utelukkes. Barna til hans søskenbarn, Johan Henriksen Krefting og Johan Hermansen Krefting, bør absolutt spores opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke funnet skifte etter Johan Henriksen Krefting, d. 1750 eller Johan Hermansen Krefting, d. 1751. Har derimot funnet skiftet etter Johan Henriksen Kreftings mor, Anne Michelsdatter, kanskje kan det finnes spor her?

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aker sorenskriveri, Skifteprotokoll 8a , 1746-1750, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger sett at Jan og Johan brukes om samme person. Det ser ut til å gjelde først og fremst for personer tilknyttet jernverkene, og assosieres ofte med vallonske smedslekter. Både Jan og Johan i kan denne sammenhengen være brukt som fornorskninger av det franske navnet Jean.

Dette er en interessant opplysning. Jeg antar at smelterfamilien Brun kom til Norge fra Tyskland også opphold seg i Frankrike. Når søstra til Christian Nicolaisen Brun dør i Norge opplyses det i kirkeboka at hun er "fransk av fødsel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herman Johansen Krefting 1656-1712 var gift med Anna Vogt 1683-1766. Sønnen Johan f. 1700 eller etterlatte av ham bør være nevnt i hennes skifte.

Henrik Johansen Kreftings sønn Johan M. Krefting 1704-1750 har kanskje M-en fra morens far Michel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her var det mange feil her .

Daniel Brun født 1732 er oppført som sønn, men han er broren til Christian.

Anne Cathrine Brun, angivelig født 1742 er oppført som datter til Christian. Hun er søster til Christian og 1742 er datoen for vielsen og ikke fødselen. I 1742 troloved hun seg med bødker Frantz August Bambobsky i Eiker.

Så letingen etter identiteten til Christine Marie Kræfting går videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærum har også 4 bøker som suplerer bygdeboka. "Husmannsplasser i Bærum" del 1-4. Del 4, s 81 sier under OXHOVED, BLOMMENHOLM: Johan Jacobsen Krefting døde i 1723. Enken Petronelle Bergman satt i uskiftet bo. De hadde 2 barn, Jacob Krefting og Catharina Maria Krefting. Hun ble i 1760 gift med sogneprest J.C. Vogelius. Dette stemmer ikke med opplysningene i Bærumsboka. Christine er blitt til Catharina og bare et nytt ekteskap med Vogelius er nevnt. Boka er utgitt i 1996 og er skrevet av Arne Mohus, som var ansatt i Bærum kommune (muligens reguleringsvesenet), men han er død for en del år siden. Her ser det ut som om det finnes primærkilder som vel bør sjekkes. Det kan muligens være 2 søstere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærum har også 4 bøker som suplerer bygdeboka. "Husmannsplasser i Bærum" del 1-4. Del 4, s 81 sier under OXHOVED, BLOMMENHOLM: Johan Jacobsen Krefting døde i 1723. Enken Petronelle Bergman satt i uskiftet bo. De hadde 2 barn, Jacob Krefting og Catharina Maria Krefting. Hun ble i 1760 gift med sogneprest J.C. Vogelius. Dette stemmer ikke med opplysningene i Bærumsboka. Christine er blitt til Catharina og bare et nytt ekteskap med Vogelius er nevnt. Boka er utgitt i 1996 og er skrevet av Arne Mohus, som var ansatt i Bærum kommune (muligens reguleringsvesenet), men han er død for en del år siden. Her ser det ut som om det finnes primærkilder som vel bør sjekkes. Det kan muligens være 2 søstere.

Her er vielsen 8. des. 1760 til Johan Christopher Vogelius og Catharina Maria Krefting http://www.arkivverk...y&idx_side=-181. Som en kan se, står det "jomfru". Kausjonist er major Jacob Krefting (1712-1769). Han var gift med Eleonore (Elen) Catharina Dorothea Brinch 1725-1795. Kan nevnte Catharina Maria være hans datter ? Jacob fikk en sønn Anders i 1744 og giftet seg trolig i 1743 i Kristiansand. En datter Elen Bolette ble døpt i jan. 1746 også i Kristiansand. Jacob hadde mange flere barn, men jeg finner ingen Catharina. Det er litt rart når moren har det navnet.

Kanskje er dette Johan Christopher Vogelius jr. ? Se også http://www.ableksiko...us-st%C3%B8tten

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Krefting 1618-1674 hadde mange barn, bl.a sønnene Jacob ca 1659-1693, Herman 1656-1712 og Henrik 1665-1722. Henrik hadde sønnen Jacob som er den omtalte kausjonisten i bryllupet mellom Catharina Krefting og presten Vogelius. De andre to sønnene Jacob og Hermann hadde begge en sønn, Johan. Johan Jacobsen 1685-1723 var far til Jacob og Christine. Christine ca 1720- er oppgitt gift med Gunder Rye 1710 og Christian Bruun 1729-1764. Johan Hermansen ca 1700-1751 var far til Catharine ca 1735-1817 gift Vogelius. Hun er sagt å ha en søster og 3 brødre. Søsteren kan ha vært en ny Christine som kan ha vært gift med enten Rye eller Brun.

se Mer om livet i min barndoms dal, Av Trygve M. Davidsen

Hovedgaarden, herskapsboligen og brannen i 1762 "Johan Krefting bodde på Gudmundrud, antagelig som leder av Værkets gruber på Eineaasen rett opp for husene. Tretten år etter hans død ble der holdt skifte på gården etter enken Sophia Catharina Brauman som var død i 1763. Skiftet er datert 1764. Arvesummen på fem tusen åtte hundreognitti rdl. ble delt mellom de tre sønnene og de to døtrene"-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pirk, men det bør være riktig. Sjekk nærmere lenken til dåpen til Kirstine Marie Krefting og Gunder Ryes siste barn, Christina Maria 23. mai. 1755 http://www.arkivverk...ny&idx_side=-36. Navnene skrives tydelig Kirstine og Christina og hhv. Marie og Maria. Det er heller ingen tvil om at Kirstine Marie fortsatt er gift med Gunder Rye i 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært artig å finne ut av det til slutt, Brynjulf. Gunder Ryes ektefelle Kirstine Marie kan i hvert fall ikkevære den samme som Christian Bruuns ektefelle Christine Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Hermansen Krefting døde i 1751. På nettstedet historier.no leser jeg at skifte ble holdt tretten år etter hans død på gården Gudmundsrud etter enken Sophia Catharina Brauman som var død 1763. Skiftet er angivelig datert 1764. Her bør det vel finnes opplysnger om hvilke barn i tillegg til Catharina Krefting gift med Vogelius. hadde ei søster som kanskje het Christine Marie.

Vet noen hvor man finner dette skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Hermansen Krefting døde i 1751. På nettstedet historier.no leser jeg at skifte ble holdt tretten år etter hans død på gården Gudmundsrud etter enken Sophia Catharina Brauman som var død 1763. Skiftet er angivelig datert 1764. Her bør det vel finnes opplysnger om hvilke barn i tillegg til Catharina Krefting gift med Vogelius. hadde ei søster som kanskje het Christine Marie.

Vet noen hvor man finner dette skiftet?

Beklager Bynjulf at jeg neste gjentok det som du refererte ovenfor. Var nok litt for ivrig og trodde det var en ny opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider