Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Christine Marie Jansdatter Kræfting, gift 1750 i Kongsberg med Christian Nicolaisen Bruun?

Karl-Heinz Cegla
 Del

Recommended Posts

Skiftet etter Petronelle Frantzdatter Bergmand i 1764 startet 7. mai, se http://arkivverket.n..._read/23701/32/ . Her nevnes at Kirstine Maria Johansdatter Krefting er gift med klokker Gunder Rye. Jeg kjenner ikke til når hun døde, men hun er i alle fall i live i 1764.

Det ser også ut til at Petronelle ble gift med enkemannen Carl Hanvig etter Krefting og at han har to barn, bl.a. Frantz Hanvig og en datter benevnt madam Hanvig.

Nå forstår jeg også hvorfor Gunder Ryes sønn Petter Bergmann Rye døpte en sønn Frantz Emmert Hanvig (i 1790) og Gunders sønn døpt i 1752 fikk navnet Carl Hanevig Rye. Det finnes en del Hanevig på nettet og dette er nok samme familie.

Jeg ser at NST 4:376 skal ha noe om Frantz Hanevig, men på den cd-en jeg har fått med Bind 1-5 fra NSF, mangler sidene etter 4:375. Har noen originalen ? Jeg ser imidlertid på FS og andre steder at kjøpmann Frantz Hanevig skal være født ca 1730 og gifter seg 31.jan.1759 i Asker med Kirsten Larsdatter. Basert på at Petronelles første ektemann Johan Jacobsen Krefting døde i 1723, er nok de to barna etter Carl Hanevig med Petronelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står i NST 4:376 gjelder rettelser og tillegg til bind 3 side 321 linje18. Dette er det som står: 'Petronelle Bergmann, efter hvem skifte holdtes paa Kjørbo i Bærum 24/8 1762, var gift først med Johan Krefting, skifte 4/4 1727, og derpaa med Carl Hanvig. Hun efterlot barnene Christine Marie Krefting, Jacob Krefting og Frantz Hanvig.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar også med skiftet etter Mademoiselle Kirsten Jacobsdatter Kræfting, påbegynt 3. juni 1763.

Hennes søsken, to brødre og tre søstre var arvinger. Opplysningene er gitt på bakgrunn av sorenskriver Nicolay Rings dokument fra 1738:

• Eldste bror, Mons. Jahn Kræfting, død, var gift med Petronelle Frandsdatter Bergmand og etterlot seg 2 barn:
    • Mons. Jacob Jahnsen Kræfting 22 år, bor hos Mons. Isaach Levin i Christiania.
    • Mademoiselle Kirstine Maria Jahnsdatter Kræfting, 23 år, bor hos Madame Hannevig

[*]2. bror, Mons. Povel Kræfting, 40 år, ved Bærums verk

[*]Eldste søster, Mette Lisbet Kræfting, gift med Mons. Hans Andersen i Christiania

[*]2. søster, Anne Marie Kræfting, gift med fogden Smidth

[*]3. søster, Ahled Kræfting, gift med Mons. Søfren Gundersen på Bragernes

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aker sorenskriveri, Skifteprotokoll 11a , 1761-1764, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Sophia Cathrina Braumann (Johan Hermansen Kreftings enke) ble påbegynt 17. jan 1764. Hun etterlot seg to sønner og to døtre:

• Mons. Christian Krefting, 26 år
  • Mons. Petter Vogt Krefting, 17 år
  • Jomfrue Anne Christina Krefting
  • Cathrine Maria Krefting, gift med sogneprest i Asker, Hr. Johan Christopher Vogelius

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aker sorenskriveri, Skifteprotokoll 11b , 1764-1766, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia Cathrina Braumann og Johan Hermansen Krefting hadde også sønnen Herman som begraves 19.des.1763, se http://www.arkivverk...y&idx_side=-227 , samm dag som Sophia Cathrina.

Grete, du har funnet det flere lurte på, nemlig hvem som var foreldrene til Vogelius sin hustru. Veldig bra !

Jeg blir litt usikker på alder til de som er nevnt i #29. Fra før har jeg sett at Kirstine Marie Krefting skal ha blitt født i 1717. Hvis det også er riktig at hun er 7 år eldre enn Jacob, så er Jacob født etter farens død i 1723. Paul / Povel dør i 1747 i Christiania (begraves i Asker 13.mar.1747 - 55 år gml., se http://www.arkivverk...y&idx_side=-207) og er 40 når Kirstine Marie er 29, dvs. at han skulle være født i 1707. Iflg. begravelsen er han heller født i 1692. Det var vel også enda en søster til Povel, nemlig Christine 1690-1735, altså død før skiftet og trolig ugift.

Randi Broli

Skrevet i dag, 17:44

Det som står i NST 4:376 gjelder rettelser og tillegg til bind 3 side 321 linje18. Dette er det som står: 'Petronelle Bergmann, efter hvem skifte holdtes paa Kjørbo i Bærum 24/8 1762, var gift først med Johan Krefting, skifte 4/4 1727, og derpaa med Carl Hanvig. Hun efterlot barnene Christine Marie Krefting, Jacob Krefting og Frantz Hanvig.'

Takk for det, men er det ikke nevnt en datter (madam) Hanvig i skiftet nevnt i #27 ? Kanskje tar jeg feil.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt usikker på alder til de som er nevnt i #29. Fra før har jeg sett at Kirstine Marie Krefting skal ha blitt født i 1717. Hvis det også er riktig at hun er 7 år eldre enn Jacob, så er Jacob født etter farens død i 1723. Paul / Povel dør i 1747 i Christiania (begraves i Asker 13.mar.1747 - 55 år gml., se http://www.arkivverk...y&idx_side=-207) og er 40 når Kirstine Marie er 29, dvs. at han skulle være født i 1707. Iflg. begravelsen er han heller født i 1692. Det var vel også enda en søster til Povel, nemlig Christine 1690-1735, altså død før skiftet og trolig ugift.

Lengre ned i skiftet står det tydelig at Kirstine Maria Jahnsdatter (Johansdatter) Krefting er 23 år, dvs f. ca 1715, så jeg har nok lest 3-tallet feil lengre opp (har rettet det i #29). Jacob er begge steder oppgitt 22 år, dvs f. ca 1716.

Farbroren Povel Krefting er oppgitt 40 år begge steder, dvs f. ca 1698, men i følge aldren ved sin død - 55 år i 1747 - gir det fødselsår ca 1692, som er et avvik på 6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

side 259a, i skiftet etter Kirsten Jacobsdatter Krefting i 1763, finnes opplysninger fra 4. april 1727 om Johan Jacobsen Krefting og Petronelle Frantzsdatter Bergmands barn. Jacob er her 9 år og Kirstine Maria er 10 år, så deres fødselsår er nok ca 1717-18 og ca 1716-17.

På siste side av skiftet er også Kirstine Marias mann, Gunder Rye nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif #31. Jeg kan ikke se noen annen datter i skiftet. Bare Jacob Johansen Kræfting, Kirstine Maria Johannesdatter Kræfting gift med Gunder Ryhe og Frantz Hanevig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det nå slik at vi kan utelukke følgende "Johan -personer" som får til den Christine Marie Jansdatter (Johansdatter) Krefting gift med Christian Nicolaisen Bruun :

Vi kan utelukke Jacob Kreftings søn, Johan Krefting (1685-1723) som far - fordi hans datter Christine (Kirstine Maria) var kun gift med Gunder Rye.

Vi kan utelukke Herman Krefting sønn, Johan Krefting (1700-1751) som far - fordi han hadde ingen datter som het Christine Marie

Men Jacob og Herman hadde flere brødre. De hadde en bror Henrik Krefting som også hadde en sønn Johan M. Krefting 1704-1750 gift med Bente Marie Andersdatter. Om hans barn vet jeg ikke noe. Kanskje denne Johan M. Krefting hadde ei datter Christine Marie?

Kilde: Hjemmesiden til Iver Neumann , http://www.iverneumann.com/php/individual.php?pid=I3417&ged=nemann2(53).GED&tab=0 . Her finner jeg videre opplysninger om at

det i tillegg til Jacob, Hermann og Henrik finnes

en bror Walter Krefting (1663-1722), gift med Anna Michelsdatter Sørensen

en bror David Krefting (1668-1687) ,

en bror Otto Krefting, død i København (1670 -1696),

og to Jan Krefting (1672-1673 og 1674 1675) .

Kanskje noen av disse også hadde en sønn Johan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke, men kan hun ha tatt morens etternavn. Er det en frk. Krefting som har fått barn med en Jan/Johan.

Den eldste Johan Krefting fikk jo 14 barn, og bare 3 sønner er nevnt i Bærumsboka. Hva med alle de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.apr.1738 begraves Kirsten Kiørboe, gift Krefting - 39 år, se http://www.arkivverk...y&idx_side=-195. Jeg har ikke klart å plassere henne. Kan hun være mor til ettersøkte Christine Marie ?

Her er for øvrig Gunder Ryes ekteskap, http://www.arkivverk...y&idx_side=-163 10.nov.1739.

Her er Johan Henriksen Krefting og Bendte Marie Andersdatter ekteskap 16.jul.1742, http://www.arkivverk...y&idx_side=-165 .

En av de "manglende" Krefting-døtre er vel Pauliana som her, 13.feb.1737 gifter seg med Hendrich Brøntorph http://www.arkivverk...y&idx_side=-160 . Neppe datter av Johan Jacobsen Krefting for da ville hun være nevnt i 1738 - og hun er ikke funnet begravet i 1737-1738 i Asker, men kan jo ha flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Berits tanke om at hun kan ha tatt morens etternavn bør ikke utelukkes. Har sett noe tilsvarende i glassmelterslekta Bruun. Serina Bruun behold Bruunnavnet selv om hun giftet seg en Jørgen Bårdsen. Men hun kalte seg da Justine Jørgensdatter Bruun-Bårdsen. Det var tydelig viktig å beholde navn som dengang hadde en viss status.

Takk for tipset Leif - det kann ikke skade å se nærmere på navnet Kiørboe (Kjørboe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på navnet Kiørboe som Leif nevner (#37).

Familien til Christian Nicolaisen Bruun finnes ved norske glassverk og jeg har derfor forsøkt å lete etter en "kobling" av navnet Kiørboe til Glassverk. I Chistiansens bok om "De gamle priviligerte norske glassverker og Christiania Glasmagasin" nevnes faktisk en kjöpmann Hans Kiørboe på side 88 og 92. Han får tillatelse fra det Kongelige Norske Kompaniet til komminsjonshandel med glass i Fredrikstad på 1760-tallet. Glasset kommer fra glasshytenne ved Nøstetangen, Aas grønne glashytte ved Sandsvær og Hadeland.

Om dette kan være et spur er imidlertid usikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca 30 år siden fant jeg et kompendium ved Drammen Bibliotek om slekten Krefting. Så vidt jeg husker var det ganske omfattende (jeg var interessert pga flere giftemål mellom Krefting og Coch).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

De hadde en bror Henrik Krefting som også hadde en sønn Johan M. Krefting 1704-1750 gift med Bente Marie Andersdatter. Om hans barn vet jeg ikke noe. Kanskje denne Johan M. Krefting hadde ei datter Christine Marie?

Kilde: Hjemmesiden til Iver Neumann , http://www.iverneuma...2(53).GED&tab=0 . Her finner jeg videre opplysninger om at

Jeg tror Johan M. Henriksen Krefting også kan utelukkes. I skiftet etter moren (#13), hvor han nevnes død, er kun konas navn oppgitt. Dette kan tyde på at han var barnløs.

Har sett mer på Iver Neumanns side - og her finner jeg Jan Franzen, f. 1686, sønn av Franz Berentz og Anne Johansdatter Krefting. Denne Jan kan ha tatt morens navn - hva vites om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en interessant tanke og et mulig nytt spor Grete. Det er slett ikke uvanlig at en datter i familien evt. tar morens etternavn når det hat en høyere status en farens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Klokker Gunder Nilsen Rye f. 1710 i Røyken og begr. 22.jan.1786 i Eiker var sønn av klokker i Røyken Niels Gundersen Rye ca 1680-før 1740 og Maren Hansdatter Wendelboe ca 1690-.

c) Petter Bergmann Rye døpt 14.jul.1743 i Hurum kirke. Styrmann gift26.jul.1789 i Tangen med Boel Kirstine Sparre 1764-1843

Hei Leif

Her tror jeg det har blitt en forveksling. Peter Bergman Hanvig (ikke Rye) står det når han gifter seg med Sparre.

Han het også det når han døde i 1827- 65 år gammel.

Peter Bergman Rye født 1743 skal ha vært 84 år i 1827-Presten bommer vel ikke med 19 år.

Denne Peter Bergmann Hanvig er jeg temmelig sikker på er sønn av Frantz Hanvig og Kirsten Larsdatter og født i november 1761

Han får også en sønn med navn Frantz i 1790 døpt 13 august i Tangen med Sparre, året etter at hans far dør.

Peters farmor het Petronelle Bergmann, derav Bergmann

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1141&idx_id=1141&uid=ny&idx_side=-130

Peter Hanvig dør 1827

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7233&idx_id=7233&uid=ny&idx_side=-171

Peter Hanvig født 1761 og døpt 3 november 1761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Wenche.

Iflg. ft1801 var Peter Hanvig 48 år, dvs. f. ca 1753.  Petter Bergmann Rye ble døpt i Hurum kirke 14.jul.1743 så her er det 10 års forskjell.  Jeg har notert at han skiftet navn (bodde på Hanevig).  Jeg har litt problemer med å tro at det er ham som er født i 1761.

Iflg. ft1801 er det også en Marcus Hanvig f. 1767 som er styrmann og begge oppgis å ha Skoger som adresse. http://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person?s=+hanvig

Petronelle Frantzdatter Bergmann var vel gift med Johan Jacobsen Krefting som altså skal ha hatt en sønn Frantz Hanvig?

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig legger jeg mere vekt på det presten skriver i kirkeboken under død en folketellingen.

De gifter seg i 1789 og får første barn i 1790 med navn Frantz Emmich, Emmich hvilket er hennes farsnavn

og Frantz hans farsnavn.

De fikk også en sønn Lars Petter. Kanskje oppkalt etter Peter sin bror.

Jeg vet at Frantz Hanvig fikk en sønn med navn Lars.

Ja Frantz er sønn av Carl Hanevig og Petronelle Frantzdatter Bergmann.

Personlig tror jeg ikke Peter Bergmann Hanvig er sønn av Gunder Rye men Frantz Carlsen Hanvig, altfor mange

indisier tilsier dette. Hvis vi tar utgangspunkt i at dødsalder i kirkeboken er riktig så skal Petter Hanvig være født ca. 1762 +

navneoppkalling.

Kan ikke se at han Peter Bergmann Hanvig oppkalte noen av sine sønner til Gunder, hvilket i seg selv er rart hvis hans far var Gunder. 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er veldig overbevisende, Wenche.

Jeg skulle ønske jeg fant når sønnen til Rye døde og har forsøkt skifte etter faren (som burde vært blandt de geistlige), men finner det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif 

Har letet etter han selv men ikke funnet han. Fant kun sønnen til Gunder Rye - Carl Hanevig død 1754 i Tangen og begravet 2 september.

Har også prøvd å finne ut linken mellom gården Hanevig i Hurum

og faren til Frantz - Carl Hanevig. Vet ikke hvor han stammer fra, men navnet Hanevig er ikke så mange som heter, tenkte

kanskje det var en link der.

Hvis du ser på mitt tema i dag angående Frantz Hanvig så finner du litt mere detaljer om Frantz Hanvig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Leif #10. Jeg holder på å registrere opplysninger vedr. Gunder Nilsen Rye og har litt andre opplysninger enn deg. Først kan nevnes at Kirstine Marie Johansdatter Krefting ble gravlagt den 11 Des. 1772 på Tangen.

Når det gjelder barna så er barn nr. 1 og 3 døpt i Strømm kirke ikke i Hurum kirke. Wenche har påpekt feil vedr. giftermålet til sønnen Petter Bergmann.

Datteren Cathrine ble gravlagt den 14 Jan. 1797 på Strømsø.

Sønnen Niels ble døpt den 15 Juli 1746 ikke den 1 Juli 1746.

Videre så var ikke datteren Petronelle Rye gift med Mathis Bache. Hun nevnes som ugift ved folketellingen 1801 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058275005526 og hun døde i 1839. Hun er da nevnt som jomfru.

Og heter den yngste datteren Christina Maria ? Jeg leser det som Carolina Maria.

Lenker til ovenstående finnes i lenken her: http://tinyurl.com/Gunder-Rye

Endret av Roger Fossum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roger.

Jeg hadde også funnet Kirstine Marie gravlagt 11.des.1772, men ikke Cathrines begr.

Når det gjelder Petronelle så var det feil som ble skrevet i #10 at hun ble gift med Mathis Bache, men hun fikk datteren Kirstine Maria døpt 6.nov.1783 i Sigdal med ham.  Jeg må nok skjerpe meg for jeg ser at årsaken til denne glippen var at jeg ikke ser i ekteskapsrubrikken i Legacy at moren var ugift.  Jeg må "åpne" det feltet for å se det.

Jeg ser nå at det står Carolina og ikke Christina (overskrevet/blekkluss?).  Navnet er tydelig når hun begr. 10.des.1755 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8473&idx_id=8473&uid=ny&idx_side=-133

Carl Hanevig Rye begr. noen måneder etter broren Niels, 25.sep.1754 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8473&idx_id=8473&uid=ny&idx_side=-133

Lenke til kommentar
Del på andre sider