Gå til innhold
Arkivverket

World War I, hvordan finne "feltopplysninger" for FHL Roll Number 1675131

Terje Juelsrud
 Del

Recommended Posts

Takket være meget god hjelp i forumet, har jeg funnet frem til at min grandonkel Jacob Franck var registrert som FHL Roll Number 1675131 i krigsregistreringskort datert 5.juni 1917 fra første verdenskrig. Han var født i Norge 5.nov 1888 og utvandret ifra Kristiania til Amerika (båt til New York)5.juli 1907. Mener å vite at han som amerikansk soldat i hæren deltok i kamper i Frankrike i 1917. Ble skadet og måtte etterhvert amputere et av beina (ved et amerikansk sykehus: Chicago Ward 3, Cook (Chicago), Illinois ??)

Ville gjerne få spørre om noen av forumbrukerne ser en vei videre for å søke frem litt flere opplysninger om Franck s krigsinnsats ? ( F.eks. Tid og sted i Frankriket, evt. noe om skadeårsaken).

Hjertelig takk for evt. tilbakemelding !

Terje Juelsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke gi deg noe svar på det du spør om, men ser av reg. kortet til WWII at det var hans venstre ben som var amputert. For det høyre ben står det "Ankleosis". Kanskje feilskrevet for "Ankylosis"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være meget god hjelp i forumet, har jeg funnet frem til at min grandonkel Jacob Franck var registrert som FHL Roll Number 1675131 i krigsregistreringskort datert 5.juni 1917 fra første verdenskrig. Han var født i Norge 5.nov 1888 og utvandret ifra Kristiania til Amerika (båt til New York)5.juli 1907. Mener å vite at han som amerikansk soldat i hæren deltok i kamper i Frankrike i 1917. Ble skadet og måtte etterhvert amputere et av beina (ved et amerikansk sykehus: Chicago Ward 3, Cook (Chicago), Illinois ??)

Ville gjerne få spørre om noen av forumbrukerne ser en vei videre for å søke frem litt flere opplysninger om Franck s krigsinnsats ? ( F.eks. Tid og sted i Frankriket, evt. noe om skadeårsaken).

Hjertelig takk for evt. tilbakemelding !

Terje Juelsrud

Du kan forsøke dette web forumet her under WW 1 : http://www.findagraveforums.com/ubbthreads.php?ubb=postlist&Board=73&page=1

Eller send en mail med en høflig forespørsel til denne karen i USA som kan mye om WW1 :

don wilson :

Mail adresse : pwilson3@nc.rr.com

Hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke gi deg noe svar på det du spør om, men ser av reg. kortet til WWII at det var hans venstre ben som var amputert. For det høyre ben står det "Ankleosis". Kanskje feilskrevet for "Ankylosis"?

Tusen takk for din melding. Kunne jeg få spørre deg om det er mulig for meg å se WWII kortet ved å søke det frem: hvor/ hvordan må jeg i tilfelle søke ??

Med vennlig hilsen og takk ifra

Terje Juelsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for din melding Bjørn Løkken !

Siden engelskunnskapene er litt begrenset, blir det for innviklet å forstå/ bruke det forumet du foreslår, dessverre !

Får kansje prøve en mail, men vet du om dette er en person som tar seg betalt ?

Mvh

Terje Juelsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registreringskortet for WWII finnes ved søk hos Ancestry.com som er en betalingstjeneste. Kurt Østby har, i ett av dine tidligere tema, gitt deg noe info fra forsiden av dette kortet. Det jeg skrev står på baksiden. Det vil ikke hjelpe med noen lenke til kortet, men kanskje Kurt eller andre med tilgang til Ancestry klare å legge inn bilder av det? Mine datakunnskaper er heller slette:)

Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke noe mer i kortet fra WWII enn det som Arne og jeg allerede har nevnt, kortet er datert Chicago, 27. april 1942. (Må innrømme jeg har ikke lært meg å lage vedlegg i det nye Forumet ennå, ser ingen 'knapp' som heter vedlegg ........)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere begge Arne og Kurt med stor takk for tilbakemelding ! Det gjelder også beskrivelsen av datakunnskapene som brått får meg til å føle meg ekstra hjemme !

Tolker det som står nederst på side 242 i boken "Slektgranskernes guide til Utvandringen 1825 - 1930" av Liv Marit Haakenstad at klausulperioden på 75 år for opplysninger ifra WWI nå er gått ut (i 1992-93). På 242 sies bl.a.:

År 1917-1918

Mikrofilm:Katalog finnes på www.archives.gov/research/military

Internett:

-American Battle Monuments Commission-

www.abmc.gov/wardea/index.php

-Ancestry-www.ancestry.com

Siden dere viser til ancestry, ja da er en vel kommet så langt det er mulig.

Håpet mitt har hele tiden vært å finne ut hvor og når han tjenestegjorde i Frankriket og om mulig årsaken/hendelsen som førte til at det ene benet måtte amputeres.

Beste hilsen og takk ifra Terje Juelsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble skadet og måtte etterhvert amputere et av beina (ved et amerikansk sykehus: Chicago Ward 3, Cook (Chicago), Illinois ??)

Amputasjoner skjedde vel gjerne i felten?

I FT1920 så er han pasient, og i margen står det "US Public Health Hospital #2".

"Chicago Ward 3, Cook (Chicago), Illinois", definerer bare hvilket område av byen tellingen er foretatt. http://www.alookatcook.com/1920/1920WDBNDdescrip.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes helt sikkert en file på dette i de militære arkiver i USA. Personen nevnt i innlegg 3 kan antagelig hjelpe deg med framgangsmåten, jeg tror du må kunne påvise slektsskap med personen du vil ha opplysninger om. Selv brukte jeg en av ekspertene på Ancestry.com ved en anledning, tror det kostet ca 85 USD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amputasjoner skjedde vel gjerne i felten?

I FT1920 så er han pasient, og i margen står det "US Public Health Hospital #2".

"Chicago Ward 3, Cook (Chicago), Illinois", definerer bare hvilket område av byen tellingen er foretatt. http://www.alookatco...DBNDdescrip.htm

Hei og tusen takk for ditt innlegg: det fyller på seg med detaljer etterhvert !

Den sykehusadressen vi har fått oppgitt som riktig ca februar 1919 er General Hospital No 26. Fort Des Moines, Iowa.

Litt mere presist enn å oppgi tellingsdistriktet i 1920 !!

Med beste hilsen

Terje Juelsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje , vi jobber med saken din og kommer tilbake når vi evt. finner flere oppysninger .

Hilsen Bjørn

apparently he passed away in California.

Name: Jacob Franck

Event: Death

Event Date: 05 Oct 1962

Event Place: Los Angeles, California, United States

Birth Date: 05 Nov 1888

Birthplace: Norway

Father:

Mother: Frisenbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og tusen takk for melding/ den store innsatsen dere legger for dagen, alle sammen !

Takket være brevkopier via Riksarkivet, har vi nå flere opplysninger om Jacob Franck.

Han var registert som menig soldat NO 283.950 ved Company E. 28th Infantry. Fikk et alvorlig skuddsår i venstre legg og høire fot og fikk venstrebenet amputert. Ble sendt tilbake ifra Frankriket til De Forenede Stater med D/S MAUI og kom frem 8 nov. 1918. Sykehusadressen etter hjemkomst var General Hospital NO 26, Fort Des Moines, Iowa. I høire fot "Som fremdeles ikke er helt frisk " (mars 1919), hadde han 6 opperasjoner.

De utfordringene vi føler ligger forran nå er:

1 Å prøve å finne ut hvor i Frankrike han deltok da han ble skadet.

2 Om mulig fylle på med litt flere opplysninger om hans reiserute og evt. arbeidsforhold gjennom De Forende Stater, frem til han ble gravlagt i Pomona, California 5. oktober 1962: Ft. Rosecrans national cemetery, San Diego, California. Vi mener han levde som ugift hele livet.

Alt det beste så langt ifra

Terje Juelsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje , jeg har lokalisert beliggenheten på hans gravsted på kirkegården Fort Rosecrans , Plot: Y 469 , og bestilt bilde av gravstøtten hans , jeg prøver også å få noen til å lete opp hans nekrolog . Så da får vi se om dette etterhvert kommer .

28. Divisjon sporer sin historie fra syvende divisjon, dannet i mai 1917

.

I juli 1917 eller senere, ble enheten omdøpt til den 28. divisjon. Den ble aktivert i september 1917.

During World War I it was involved in the Meuse-Argonne, Champagne-Marne, Aisne-Marne, Oise-Aisne, and Ypres-Lys (FA) operations I Frankrike .

An honor battalion of Pennsylvania National Guardsmen of the "Iron Division" ( These are not soldiers, these are iron men )

Etter oppføring av USA inn WWI, ble Regiment tildelt den 8. juni 1917 til første Expeditionary divisjon som senere ble den første infanteridivisjon.

Den

29. juni 1917 ble mennene den første amerikanske kampenhet til å sette fot på europeisk jord ved St. Nazaire i Frankrike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt supplerende opplysninger om Jacob sitt regiment :

The 28th Infantry Regiment was constituted under the Act of Congress of Feb 1901 and organized in March of that year at Vancouver Barracks, Washington.

The Regiment first saw combat services from Dec 1901 to Jan 1904 during the Philippine Insurrection where the Regiment was heavily involved in counter-guerilla operations. Elements of the regiments were first deployed into the rebellious provinces on Luzon Island, but most of the 28th Infantry's action was seen later, on the island on Mindanao. The Regiment subdues the Moro guerillas at Pantar, then at the walled city of Jolo and most notably leading the American assault during the savage battle of Suliman Mountain.

During the years 1906-1908, the regiment, minus one Battalion, performed guard and police duty as part of the American forces of Cuban Occupation.

In 1913, the 28th Infantry was ordered to Texas to assist in guarding the Mexican border against raids by Pancho Villa. In April, 1914, the Regiment was part of the expedition which occupied the captured Mexican city Vera Cruz. It served there until November of that year.

Following the entry of the US into WWI, the Regiment was assigned on June 8, 1917 to the First Expeditionary Division which later became the First Infantry Division. On June 29, the men of Company K became the first American combat unit to set foot on European soil at St. Nazaire, France.

The Regiment distinguished itself by conducting the first offensive operations by US troops in WWI at Cantigny, where, in a viciously fought three-day battle, the 28th Infantry captured the town of Cantigny and then withstood five determined German counterattacks. Here the "Lions of Cantigny" were born and the prestige of the American fighting man was upheld before the world. The Regiment also fought in the battles of Soissons, the Argonne and Sedan. It suffered more than 5000 casualties in this war. Three of its members were awarded the Congressional Medal of Honor for their heroism: Sargent Michael B. Ellis of Co B, Private Sterling Morelock of Co M and 2nd Lieutenant Samuel I. Parker of Co K.

Edited by greyfox (Today at 07:38 PM)

Det kan se ut som at alternativene til Jacobs kamphandlinger er : Cantigny , Soissons , Argonne og Sedan . Foreslår at du i mellomtiden googler litt og finner ut hvilke av disse kamphandlinger som fant sted før okt / nov. 1918 ( da han kom hjem til USA fra Frankrike .

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg tar datoer i betrakning her så vil jeg utav det min USA venn har sendt tippe på at din grand onkel Jacob FRanck ble såret i slaget ved Argonne. .

Meuse–Argonne offensiven eller Slaget ved Argonne-skoven, var en del af den sidste allierede offensiv i første verdenskrig, i Verdun-sektoren, Frankrig.

Offensiven fandt sted fra 26. september 1918 til 11. november 1918.

På allieret side deltog den franske fjerde armé og American Expeditionary Force (ca. 550.000 mand) under kommando af henholdsvis den franske general Henri Gouraud og den amerikanske general John J. Pershing. Modparten var den tyske femte armé (ca. 190.000 mand) under ledelse af general Georg von der Marwitz.

Slaget endte med en overlegen allieret sejr, med tabstal for henholdsvis de allierede og tyske styrker på ca. 125.000 og 100.000.

The First Expeditionary Division was constituted in May 1917 from Army units then in service on the Mexican border and at various Army posts throughout the United States. On June 8, 1917 it was officially organized in New York, New York. This date is the 1st Infantry Division's official birthday. The first units sailed from New York and Hoboken, N.J., June 14, 1917. Throughout the remainder of the year, the rest of the Division followed, landing at St. Nazaire, France, and Liverpool, England. After a brief stay in rest camps, the troops in England proceeded to France, landing at Le Havre. The last unit arrived in St. Nazaire on Dec. 22. Upon arrival in France, the Division, less its artillery, was assembled in the First (Gondrecourt) training area, and the artillery was at Le Valdahon.

On the 4th of July, the 2nd Battalion, 16th Infantry, paraded through the streets of Paris to bolster the sagging French spirits. At Lafayette's tomb, one of General Pershing's staff uttered the famous words, "Lafayette, we are here!" Two days later, July 6, the First Expeditionary Division was redesignated the First Infantry Division. On the morning of Oct. 23, the first American shell of the war was sent screaming toward German lines by Battery C, 6th Field Artillery. Two days later, the 2nd Bn., 16th Inf., suffered the first American casualties of the war.

By April 1918, the Germans had pushed to within 40 miles of Paris. In reaction to this thrust, the Big Red One moved into the Picardy Sector to bolster the exhausted French First Army. To the Division's front lay the small village of Cantigny, situated on the high ground overlooking a forested countryside. It was the 28th Infantry, who attacked the town, and within 45 minutes captured it along with 250 German soldiers, thus earning the special designation “Lions of Cantigny" for the regiment. The first American victory of the war was a First Division victory.

The First Division took Soissons in July 1918. The Soissons victory was costly - more than 7000 men were killed or wounded. The First Infantry Division then helped to clear the St. Mihiel salient by fighting continuously from Sept. 11-13, 1918. The last major World War I battle was fought in the Meuse-Argonne Forest. The Division advanced seven kilometers and defeated, in whole or part, eight German divisions. This action cost the 1st Division over 7600 casualties. In October 1918, the Big Red One patch as it is now known was officially approved for wear by members of the Division.

The war was over when the Armistice was signed on November 11, 1918. The Division was then located at Sedan, the farthest American penetration of the war. The Division was the first to cross the Rhine into occupied Germany where it remained until the peace treaty formally ending WW I was signed. It deployed back to the United States in August and September.

By the end of the war, the Division had suffered 22,668 casualties and boasted five Medal of Honor recipients. Its colors carry campaign streamers for: Montdidier-Noyon; Aisne-Marne; St. Mihiel; Meuse- Argonne; Lorraine1 917; Lorraine, 1918; Picardy,

1918.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt supplerende opplysninger om Jacob sitt regiment :

The 28th Infantry Regiment was constituted under the Act of Congress of Feb 1901 and organized in March of that year at Vancouver Barracks, Washington.

The Regiment first saw combat services from Dec 1901 to Jan 1904 during the Philippine Insurrection where the Regiment was heavily involved in counter-guerilla operations. Elements of the regiments were first deployed into the rebellious provinces on Luzon Island, but most of the 28th Infantry's action was seen later, on the island on Mindanao. The Regiment subdues the Moro guerillas at Pantar, then at the walled city of Jolo and most notably leading the American assault during the savage battle of Suliman Mountain.

During the years 1906-1908, the regiment, minus one Battalion, performed guard and police duty as part of the American forces of Cuban Occupation.

In 1913, the 28th Infantry was ordered to Texas to assist in guarding the Mexican border against raids by Pancho Villa. In April, 1914, the Regiment was part of the expedition which occupied the captured Mexican city Vera Cruz. It served there until November of that year.

Following the entry of the US into WWI, the Regiment was assigned on June 8, 1917 to the First Expeditionary Division which later became the First Infantry Division. On June 29, the men of Company K became the first American combat unit to set foot on European soil at St. Nazaire, France.

The Regiment distinguished itself by conducting the first offensive operations by US troops in WWI at Cantigny, where, in a viciously fought three-day battle, the 28th Infantry captured the town of Cantigny and then withstood five determined German counterattacks. Here the "Lions of Cantigny" were born and the prestige of the American fighting man was upheld before the world. The Regiment also fought in the battles of Soissons, the Argonne and Sedan. It suffered more than 5000 casualties in this war. Three of its members were awarded the Congressional Medal of Honor for their heroism: Sargent Michael B. Ellis of Co B, Private Sterling Morelock of Co M and 2nd Lieutenant Samuel I. Parker of Co K.

Edited by greyfox (Today at 07:38 PM)

Det kan se ut som at alternativene til Jacobs kamphandlinger er : Cantigny , Soissons , Argonne og Sedan . Foreslår at du i mellomtiden googler litt og finner ut hvilke av disse kamphandlinger som fant sted før okt / nov. 1918 ( da han kom hjem til USA fra Frankrike .

Bjørn

Skjønner nå at det ikke er tilfeldig at du står med armen rundt skulderen til Obama ! Han vet å handplukke til sin stab !!

For oss er det stort å få del i det du skaffer frem av opplysninger om JF. Detaljene om krigsinnsatsen fyller ut det vi har ønsket oss av opplysninger: nå kan vi endelig danne oss et etterlengtet bilde. Når det gjelder et evt. foto av gravplassen, sendte vi for snaut 14 dager siden en forspørsel til adm for den gravlunden om et enkelt bilde. Regner med å få en tilbakemelding om noe tid, men det er jo enestående at du har tenkt på det samme ! JF er som sagt en grandonkel, en av flere slektninger vi arbeider med å få oversikt over, for å kunne sette opp et fullverdig slektstre. Bruker MyHeritage som "arbeidsredskap", synes det er oversiktlig og gir gode muligheter/ støtte i slektsgranskingen.

Da vil jeg igjen få takke deg for det du bidrar med og legge til at vi nå er svært begeistret over det som har kommet fram !

Så Googles det litt videre her slik du foreslår !

Alt det beste ifra

Terje Juelsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje , hyggelig at du er fornøyd med hjelpen du får på forumet . Jeg fikk i natt bilder av gravstøtten til din grandonkel Jacob Franck . Så hvis du sender meg din mail adresse så skal jeg sende dem til deg . Send mailadressen din som et PM her i forumet til meg , eller her i tråden . Paralelt med at bildene ble sendt til meg så har disse flotte hjelperne også opprettet et " memorial " for din grand onkel JF . De ønsker at du skriver litt om ham som person ( gjerne som en siste hilsen til ham fra hans familie her i Norge ) så de også kan supplere med litt tekst til bildene . Hvis du har problemer med engelsken så bare skriv det på norsk så skal jeg oversette det for deg og legge det inn .

Her er linken til " memorial " hvor bildene av gravstøtten ligger : http://www.findagrav...gr&GRid=3400577

Det er forøvrig noen flotte bilder som du får , du må også legge merke til at nederst nede på gravstøtten til din grand onkel så står bokstavene PH , dette betyr også at han på grunn av at han ble hardt såret i kamphandlingene fikk utmerkelsen Purple Heart .

Med utmerkelsen fulgte da alltid disse ordene med : la det bli kjent at den som bærer den militære utmerkelsen Purple Heart har gitt sitt blod for å forsvare sitt hjemland og skal alltid bli respektert av hans landsmenn

Som nevnt tidligere hvis jeg tar alle de datoer i har i betraktning så vil je tippe og anta at din grandonkel ble såret i slaget ved Meuse–Argonne offensiven eller Slaget ved Argonne-skogen, som var en del av den siste allierete offensiv i første verdenskrig, i Verdun-sektoren, Frankrike.

Offensiven ved Argonne-skogen fant sted fra 26. september 1918 til 11. november 1918.

Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer fra reg.kortet for WWII:

Han var da (i 1942) 5 fot og 8 tommer høy og veide 162 pund. Blå øyne, lys ansiktsfarge. For hårfargen er det krysset av både for svart og grått.

Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer fra reg.kortet for WWII:

Han var da (i 1942) 5 fot og 8 tommer høy og veide 162 pund. Blå øyne, lys ansiktsfarge. For hårfargen er det krysset av både for svart og grått.

Mvh. Arne.

Hei Arne og igjen hjertelig takk for det du bringer frem av opplysninger om Jakob Franck !

Nå har vi måttet gå over ifra en smal til en bred ringperm for å holde styr på alle arkene !

Gleder oss svært til vi en gang utpå sommeren forhåpentlig har slektstreet klart. Det er helt utrolig hvor fine bidrag dere alle har kommet med igjennom dette forumet ! Får håpe vi kan bidra noe tilbake på litt sikt.

Alt godt ifra

Veslemor og Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje , her kommer litt påfyll . ( har du sett mitt innlegg nr. 18 ? ) hvis ikke så kommer det utdrag her , men først litt nytt fra USA :

He was still in Chicago in 1930. His occupation was given as 'electrician'.

1930 United States Federal Census

Name: Jacob Frank

Birth Year: abt 1888

Race: White

Home in 1930: Chicago, Cook, Illinois

View Map

Marital Status: Single

Immigration Year: 1907

Relation to Head of House: Roomer

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Occupation:

Education:

Military Service:

Rent/home value:

Age at first marriage:

Parents' birthplace: View image

Neighbors: View others on page

Household Members: Name Age

Charles Brown 66

Margaret Brown 62

Charles Rice 48

Jacob Frank 42

His WWII Draft Registration shows he was still in Chicago in 1942.

Her er linken til " memorial " hvor bildene av gravstøtten ligger : http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=3400577

du må også legge merke til at nederst nede på gravstøtten til din grand onkel så står bokstavene PH , dette betyr også at han på grunn av at han ble hardt såret i kamphandlingene fikk utmerkelsen Purple Heart .

Med utmerkelsen fulgte da alltid disse ordene med : la det bli kjent at den som bærer den militære utmerkelsen Purple Heart har gitt sitt blod for å forsvare sitt hjemland og skal alltid bli respektert av hans landsmenn

vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje , her kommer litt påfyll . ( har du sett mitt innlegg nr. 18 ? ) hvis ikke så kommer det utdrag her , men først litt nytt fra USA :

He was still in Chicago in 1930. His occupation was given as 'electrician'.

1930 United States Federal Census

Name: Jacob Frank

Birth Year: abt 1888

Race: White

Home in 1930: Chicago, Cook, Illinois

View Map

Marital Status: Single

Immigration Year: 1907

Relation to Head of House: Roomer

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Occupation:

Education:

Military Service:

Rent/home value:

Age at first marriage:

Parents' birthplace: View image

Neighbors: View others on page

Household Members: Name Age

Charles Brown 66

Margaret Brown 62

Charles Rice 48

Jacob Frank 42

His WWII Draft Registration shows he was still in Chicago in 1942.

Her er linken til " memorial " hvor bildene av gravstøtten ligger : http://www.findagrav...gr&GRid=3400577

du må også legge merke til at nederst nede på gravstøtten til din grand onkel så står bokstavene PH , dette betyr også at han på grunn av at han ble hardt såret i kamphandlingene fikk utmerkelsen Purple Heart .

vennlig hilsen Bjørn

Hei Bjørn !

Takker nå på det beste for all påfyll av opplysninger om Jakob Franck ! Bildene ifra gravstedet er imponerende fine, også med helt klare lesbare innskripsjoner.Selv om jeg startet søket etter JF så sent at de fire onklene og tantene mine ikke fikk oppleve gleden ved den oversikten vi nå har, er det lagt flott tilrette for vår egen generasjon og de neste.

Tenkte å avrunde JF kapittelet med en titt på et par bøker om offensiven senhøsten 1918 i Frankriket: Du kjenner sikkert disse:

Meuse-Argonne diary : a division commander in World War I

Wright, William M

Ferrell, Robert H

2004

Collapse at Meuse-Argonne : the failure of the Missouri-Kansas Division

Ferrell, Robert H

2004

Meuse-Argonne operations of the American Expeditionary Forces

1948

Skal bl.a. finnes på Univ.biblioteket i Oslo ifølge Nasjonalbiblioteket.

Da må du selv ha riktig gode dager fremover også utenfor "Brukerforumet ".

Mvh Terje Juelsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider