Gå til innhold
Arkivverket

Korstad/Korstadhagen i Sør Fron, Oppland

Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

En av mine aner Mari Hansdatter Korstadhagen ble født 12.1.1800 i Sør-Fron som yngste barn av Hans Erichsen Korstadhagen f. ca. 1757 og Malie Enochsdatter, f. ca. 1763 i Sør-Fron(Hundorp kirke)

Korstadhagen var en husmannsplass underliggende gården Korstad Nordgård(Uppigård?).

Jeg søker å finne foreldrene til Hans Erichsen og Malie Enochsdatter.

Når det gjelder Hans undrer jeg på om han kunne være sønn av Erik Knutsen Korstad(Uppigard) f. ca. 1717, d. ca. 1778 i Hundorp og Beret Iversdatter Steberg?

Isåfall ble bondesønnen husmann.

Mari Hansdatter Korstadhagen ble gift med Amund Pederson, f. 1797 i Kvam, Nord-Fron og de ble husmannsfolk på Slåen i Kvam.

Amund var også av bondeslekt. Hans far var Peder Olsen Solgjem, f. 1750 i Sel og han ble gift 6.5.1784(omtalt i boken til Kraabøl) med Kirsti Tostensdatter Fougner, f. 16.1.1750 i Østre Gausdal. Som nygifte bodde de først på gården Lium i Østre Gausdal og i 1784 kjøpte de gården Teige i Kvam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for ordens skyld.Legger inn telling 1801.

Telling 1801,Korstad. Malj Enochsd Hds kone 38 1 gang

http://digitalarkive...3&merk=613#ovre

Takk til Mary!

Som det fremgår av folketellingen står Østen Ellevsen som eier av Korstad i 1801.

Han ble i 1783 eier av Uppigard Korstad for 1009 rd. og i 1791 solgte han gården til sin bror Ole Ellefsen for 1300 rd.

Østen var odelsgutt på Nordgard Korstad og overtok den i 1791

Eier av Uppigard Korstad var i 1748 Erik Knutsen og i 1755 ble han eier av hele gården da han overtok halve gården etter sin mor.

En Iver Knutsen overtok gården i 1755 da Erik mest sannsynlig flyttet til sin kones gård Steberg.

Som jeg har skrevet så gikk Uppigard på handel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine aner Mari Hansdatter Korstadhagen ble født 12.1.1800 i Sør-Fron som yngste barn av Hans Erichsen Korstadhagen f. ca. 1757 og Malie Enochsdatter, f. ca. 1763 i Sør-Fron(Hundorp kirke)

Dåpen(?) til Mari Hansdadatter 12.jan 1800 i Fron:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9252&idx_id=9252&uid=ny&idx_side=-7

Far: Hans Erichs. Korstadhaugen. Mor: Malie Erichsd. (NB:Ikke Enochsdatter)

Det er jo svært dårlig med både Enocher og kirkebøker i Fron på hele 1700-tallet.

Er det kun den transkriberte utgaven av 1801-tellinga som gjør at Hans Erichsen Korstadhaugen sin ektefelle her kalles Malie (Malj) ENOCHSDATTER og ikke Malie (Malj) Erichsdatter?

Eller finnes det andre kilder som indikerer at Malie (Malj) sin far virkelig heter Enoch?

Vi finner ei 44 årig Marit ENOKSD. og ei 23 årig Anne Enochsd. på Dalseg i Fron. - Likeledes en 48 årig Anders ENOCHS. på Forr i Fron. – Og en 2-åring (Ole Enoksen) på Hundorp i Fron.

Men ikke en eneste som bærer fornavnet Enoch/Enok i Fron.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-7

Det er jo svært dårlig med både Enocher og kirkebøker i Fron på hele 1700-tallet.

Er det kun den transkriberte utgaven av 1801-tellinga som gjør at Hans Erichsen Korstadhaugen sin ektefelle her kalles Malie (Malj) ENOCHSDATTER og ikke Malie (Malj) Erichsdatter?

Eller finnes det andre kilder som indikerer at Malie (Malj) sin far virkelig heter Enoch?

Vi finner ei 44 årig Marit ENOKSD. og ei 23 årig Anne Enochsd. på Dalseg i Fron. - Likeledes en 48 årig Anders ENOCHS. på Forr i Fron. – Og en 2-åring (Ole Enoksen) på Hundorp i Fron.

IM

Ja hvilken kilde skal man stole på?. Malie skrives Enochsdatter i f.t. og muligens Erichsd. ved dåpen til Mari? Hva kan stå ved hennes dødsfall? Trolig var Marit og Anders Enochs... hennes søsken

Korstadhagen skrives også Korstadhågen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-7

IM

Ja hvilken kilde skal man stole på?. Malie skrives Enochsdatter i f.t. og muligens Erichsd. ved dåpen til Mari? Hva kan stå ved hennes dødsfall? Trolig var Marit og Anders Enochs... hennes søsken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved søk i distreff har jeg funnet navnet Enoch i Ringsaker på 1700 tallet. En annen ting jeg har lagt merke til er at de første barna til Hans Erichsen og Malie Enochsdatter ble døpt Erich og Beret. Den potensielle morfaren het Erich og mormor Berit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkallingsreglene ser omtrent slik ut:

Eldste sønn oppkalles etter far-far (Utvilsomt Erich)

Eldste datter oppkalles etter mor-mor (Beret?)

Neste-eldste sønn oppkalles etter mor-far (Paret hadde kun den ene sønnen?)

Nest-eldste datter oppkalles etter far-mor (Mari?)

Teoretisk:

Dersom mor-mor heter Beret, og begge bestefedrene til barneflokken heter Erich, - kan det godt tenkes at Erik Knutsen Korstad(Uppigard) og Beret Iversdatter Steberg er MALIE sine foreldre, - og ikke Hans sine.

(Men jeg vil på ingen måte påstå at det forholder seg slik her, men minne om at den muligheten finnes).

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkallingsreglene ser omtrent slik ut:

Eldste sønn oppkalles etter far-far (Utvilsomt Erich)

Eldste datter oppkalles etter mor-mor (Beret?)

Neste-eldste sønn oppkalles etter mor-far (Paret hadde kun den ene sønnen?)

Nest-eldste datter oppkalles etter far-mor (Mari?)

Teoretisk:

Dersom mor-mor heter Beret, og begge bestefedrene til barneflokken heter Erich, - kan det godt tenkes at Erik Knutsen Korstad(Uppigard) og Beret Iversdatter Steberg er MALIE sine foreldre, - og ikke Hans sine.

(Men jeg vil på ingen måte påstå at det forholder seg slik her, men minne om at den muligheten finnes).

IM

Jeg ser den dersom Malie het Erichsdatter. Bøndene hadde mange barn på den tid og de av barna som ikke ble giftet til andre gårder noen ble husmannsfolk?

Kan det stå noe info i bygdeboka ifra Steberg om Beret Iversdatter Steberg og mannen Erich Knudsen Korstad? Trolig flyttet de fra Uppigard Korstad i ca. 1755 til Steberg da Uppigard Korstad ble overtatt av en Iver Knutsen. Hvilken rolle fikk de på Steberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De overtok Steberg etter Beret's far Iver Larsson Steberg i 1750 åra. Eg meiner det finnes skifte etter Erik Knutsson på Steberg i 1788? Sønnen Ole Eriksson Steberg var fødd i 1749. Ole tok over i 1775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De overtok Steberg etter Beret's far Iver Larsson Steberg i 1750 åra. Eg meiner det finnes skifte etter Erik Knutsson på Steberg i 1788? Sønnen Ole Eriksson Steberg var fødd i 1749. Ole tok over i 1775

Jeg har forsøkt å søke på Steberg i f.t. 1801 men dikk ikke napp. På gården Øvre Bøygden fant jeg gardbruker Ole Erichsen 52 år gift 3. gang. Det kan passe med Ole Eriksson Steberg?

Navneskikken passer ikke i forhold til at Mali skulle ha vært datter av Beret Iversdatter Steberg. Isåfall var hun en datter som kom lengre ut i rekken og som ikke arbet navnet etter sin mormor som skulle ha vært Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kome inn ein feil i 1801 tellinga her. Grende namnet Øvre Bøygden har kome inn istaden for gardsnamnet Steberg. Steberg er den første garden i grenda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det har kome inn ein feil i 1801 tellinga her. Grende namnet Øvre Bøygden har kome inn istaden for gardsnamnet Steberg. Steberg er den første garden i grenda.

Skifte på Steberg 1778(Sør-Gudbrandsdal skifteprotokoll 1773-91 fol 210b:

Erik Knutsson+

Beret Iversdtr.

Barn: Ole myndig

Iver fødd 1758

Anne " 1756

Kari " 1760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte på Steberg 1778(Sør-Gudbrandsdal skifteprotokoll 1773-91 fol 210b:

Erik Knutsson+

Beret Iversdtr.

Barn: Ole myndig

Iver fødd 1758

Anne " 1756

Kari " 1760

Da er det iallefall klarert at mine aner som var husfolk under Korstad ikke var etterkommere av Erik Knutsson og Beret Iversdatter og hvem som var deres foreldre står fortsatt åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider