Gå til innhold
Arkivverket

Skifte Røros 1739: barnas fødte verger. Hvordan skal jeg oppfatte dette?

Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Skiftet etter Lars Joensen Aalens enke Anne Knudsdatter, til høyre:

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/24717/294/

Barnas fødte verger nevnes i spalte 2 øverst:

Knud Joensen Aalen (barnas farbror ifølge skiftet), g.m. Marthe Margrethe Koch

Ditløf Pedersen (g.m. Karen Jacobsdatter Prytz)

Tarald Aasen (nevnes senere i skiftet som "Fasters Mand"), han er ukjent for meg.

Iver Kuraasen (g.m. Cornelia Jacobsdatter Prytz)

Peder Kuraasen (g.m. Margrete Jacobsdatter Prytz)

Jens Bryham, g. m. Marit Svendsdatter

Fødte verger er vel i dagens språkbruk foreldrene, i motsetning til oppnevnte verger? I skifter ser jeg ofte "fødde verger" brukt, men har egentlig ikke tenkt så mye over om dette betyr noe mer enn om det står bare verger eller formyndere.

Mitt spørsmål er: Betyr "nærmeste fødte verger" her i skiftet at det foreligger slektsskap mellom disse og de umyndige barn de er verger for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte verger var i motsetning til oppnevnte verger, ja, men da slektninger, ikke foreldrene, så vidt jeg har opfattet det. Jeg kan aldri huske å ha sett en forelder bli kalt "født verge" i noe skifte, bare vendinger som "Faderen verger for sine barn" osv.

De fødte vergene kunne vel også være svogre eller andre inngiftede, dersom mannlige slektninger ikke fantes, eller disse ikke var vederheftige.

(Det er visst kul umulig å redigere innlegget!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informativt svar :) . Da får jeg litt å gjøre med å forsøke å finne slektskap her. Lars Jonsen Aalen antas å være identisk med en tjenestedreng Lars Jonsen født i Aalen i manntallet for Røros 1701. Hans bror Knud Jonsen Aalen finnes ikke i dette manntallet. "Fasters Mand" Tarald Aasen har ikke klart å finne på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Knudsdatter mor het Lisbet Pedersdatter ifølge en sytningskontrakt inngått 5/3-1727. Det er mulig hun er identsk med Knud Andersens enke Lisbet Pedersdatter som ble begravet 2/10-1735 82 1/2 år.

Jeg trodde det skulle være mulig å redigere temaoverskriften, slik at jeg kunne skrive inn navnet på hovedpersonene i skiftet. Men det ser dessverre ikke ut til å være mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes å være et eller annet galt med redigeringsverktøyet. Da jeg ønsket å redigere forrige innlegget her, trykket jeg flere ganger på "lagre"-knappen etter at jeg hadde skrevet, uten at noe skjedde. Eneste grunn til at det kom mer tekst på det forrige innlegget, var at jeg la inn en ny post såpass kort tid etter den første, slik at det la seg inn samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet skiftet etter Knud Andersen Bergsell påbegynt 4/4-1692. Han etterlot seg enken Elisabet Pedersdatter og to døtre: Ingeborg (fra et tidligere ekteskap) og Anne som han hadde med enken. Dermed må Anne Knudsdatters foreldre være sikre.

Ad den fødte verge Tarald Aasen: Jeg finner en Ole Taralsen 80 år på gården Åsen i Haltdalen i FT 1801. En Taral Aasen ble begravet ved Haltdalen kirke 3 Advent 1764 79 år, enken Kari Jonsdatter Aasen døde 16/2-1771 88 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid.

Jeg ser at Lars Jonsen Aalen på flere nettsider, bl.a. Geni.com, er knyttet til Gjære i Ålen.

Er det noe hold i det ?

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved oppslag i bygdebok for Ålen under Gjære finner jeg ingen informasjon som tyder på at Lars Jonsen skulle være derfra. En av oppsitterne under Giære i 1701 heter Lars Jonsen 68 år med en sønn Ingebrigt Larsen 18 år. Ingenting her om ham.

Den eneste Knud Jonsen i passende alder jeg kan finne i Ålen, er en Knud Joensen under Steene 9 år. han står ikke oppført som sønn av noen, han står i rubrikken Tieneste Karl og Drenger, venstre side , langt opp:

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...ad/ft/38460/80/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei Astrid,

Jeg har ikke noe svar på spørsmålet du stiller i ditt første innlegg, men ble straks interessert i og med at min ane Tarald Aasen er nevnt. Jeg har oversikt over hvor han stammer fra, men ikke hans kone Kari Jonsdatter. Haltdalsboka fremlegger en hypotese om at hun "er av den gamle Åsen-ætta", muligens datter av Jon Gundersen Åsen. Har jeg tolket det riktig hvis jeg sier at hun er Anne Knutsdatters tante (faster), eller er hun barnas tante? I så fall må hun være halvsøster til Lars Knudsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magne!

Formynder for Karen Larsdatter: hendes Fasters Mand Taral Aasen (helt på slutten av skiftet)

Kari Jonsdatter må dermed være søster av Lars Jonsen og Knud Jonsen Aaalen.

Tillegg: Det stod Lars Knudsen i mitt første innlegg, det er nå rettet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Astrid! Det dukker stadig opp noe i gamle skifter! Hadde jeg lest skiftet bedre hadde jeg fått med meg dette. Da ser det ut som om hypotesen i Haltdalsboka kan være feil, men muligens kan det ligge noe slektskap til den gamle Åsen-slekta lenger bak, eller muligens på morssida til disse søsknene. Men at de kom fra Åsen i Haltdalen og fikk/tok navnet Aalen tviler jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg i at det dukker opp mye spennende i skifter, spesielt når det gjelder slektsrelasjoner. Skifteprotokollene for Gauldal sorenskriveri begynner jo relativt sent (1723).

Her kan du finne: Gauldal fogderi 1690-1714, ekstrakter av skifteprotokoller, avfotografert av Erlend Mæhlum, gå inn på Sør-Trøndelag.

http://slektskilder.blogspot.com/

Kanskje du finner noe spennende der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er selv veldig opptatt av at tre av de nærmeste fødte verger er gift med døtre av Jacob Andersen Prytz :)

Det er også interessant! Jeg er selv etterkommer av Jacob Prytz, gjennom datteren Cornelia. Jeg har ikke gått i detalj her, men det kan vel muligens være at linken er Jacobs kone Karen Joensdatter? Jeg har oppført Jon Kurås som hennes far, men finner ikke kilden i farten. Jacobs opphav er vel meg bekjent heller ikke dokumentert. Neste spørsmål er om det er på Aalen-siden dette evt slektskapet ligger eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje dette temaet i det gamle forum du tenker på: http://forum.arkivverket.no/topic/166264-80927-skifte-stiger-jacob-prytz-1722-roeros-brett-et-spoersmaal-om-fortolkning/page__hl__prytz

Din ane Cornelia var jo gift i sitt første ekteskap med Hans Olsen Kuråsen, kildebelagt i nevnte tema.

Men Jacob Prytz' opphav er ukjent, det har du rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje dette temaet i det gamle forum du tenker på: http://forum.arkivve...page__hl__prytz

Din ane Cornelia var jo gift i sitt første ekteskap med Hans Olsen Kuråsen, kildebelagt i nevnte tema.

Men Jacob Prytz' opphav er ukjent, det har du rett i.

Cornelia har jeg nogenlunde orden på (jeg er for øvrig etterkommer av hennes sønn Ole), det er hennes mor jeg egentlig funderte på. I det gamle temaet sår du tvil om dette er Karen Jonsdatter, som riktignok var gift med Jacob Prytz. Er Karen Joensdatters opphav egentlig dokumentert? Kan det være henne som er linken til Lars Joensen Aalen eller Anne Knudsdatter? Hun er vel født for tidlig (begravelse 20.8.1730, drøyt 82 år gammel) til å være søster av Lars Joensen Aalen.

Jeg er helt enig med deg i at det dukker opp mye spennende i skifter, spesielt når det gjelder slektsrelasjoner. Skifteprotokollene for Gauldal sorenskriveri begynner jo relativt sent (1723).

Her kan du finne: Gauldal fogderi 1690-1714, ekstrakter av skifteprotokoller, avfotografert av Erlend Mæhlum, gå inn på Sør-Trøndelag.

http://slektskilder.blogspot.com/

Kanskje du finner noe spennende der?

Takk for linken, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sår tvil ut fra det faktum at det ved begynnelsen av skiftet etter Jacob Andersen Prytz står "skifte og deling imellem hans efterlatte Hustru Karen Joensdatter og HANS igienlefvende Børn". Jeg mener dermed det er usikkert om Karen er mor til hans barn, men man kan vel heller ikke si det er helt utelukke at hun er det! Hennes sønn Christopher Kuraasen er i hvert fall eldre enn "HANS Børn", ut fra dennes alder i 1701.

Ad Karen Joensdatter opphav:

Lenken fra det gamle tema, som går til Tingbok / Røros Bergrett 1729:

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/31182/403/

På høyre side 43 lar Christopher Kuraasen innstevne debitorene til sin salige morbror Anders Kuraasen. Vider på side 45 er det snakk om en kontrakt som var inngått mellom Anders Jonsen Kuraasen og Christopher Kuraasen, sistnevnte skulle sørge for sin morbror så lenge han levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Ad Karen Joensdatter opphav:

...

På høyre side 43 lar Christopher Kuraasen innstevne debitorene til sin salige morbror Anders Kuraasen. Vider på side 45 er det snakk om en kontrakt som var inngått mellom Anders Jonsen Kuraasen og Christopher Kuraasen, sistnevnte skulle sørge for sin morbror så lenge han levde.

Ja, nå husker jeg at det er der jeg har det fra at Karens Joensdatter er en Kuraas! Nå driver vi delvis å diskuterer utenom trådens tema, men satser på at det går bra i og med at det likevel ikke er helt uvesentlig! En ting som taler litt mot (men ikke avskriver det helt) er at dersom Karen Joensdatter Kuraas er mor til Cornelia og Margrethe er at (forutsatt at Rørosboka ikke tar feil):

- Cornelia og mannen Iver da er søskenbarn

- Margrethes mann, Peder er søskenbarn med hennes mor (Karen Joensdatter)

Nå var vel ikke dette ulovlig, og jeg har sett det i noen få tilfeller, men det er heller uvanlig.

PS: Linken du ga meg om ekstrakter av Gauldal Skifteprotokoll har tydeligvis vært ukjent for forfatterne av Ålbygg/Haltdalsbøkene. Jeg har måttet gjøre flere endringer i mitt anetre på bakgrunn av dette! Det viser bare hvor usikker slike bygdebøker er når man kommer langt nok bak i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fint at du hadde utbytte av disse skifteektraktene, jeg fant også et par interessante skifter der, som gjelder gården Vintervold og gården Rugeldal.

Videre om Kuråsen: Dette er en oversikt jeg utarbeidet for noen år siden med J Prytz som kilde. Jeg gjør oppmerksom på at det som står med skrå skrift er mine egne tolkninger og antagelser.

Med J. Prytz som kilde (Beretninger om bosettingen i Røros prestegjeld 1610 – 1710) setter jeg her opp en oversikt over de personer som er nevnt på Kurås i ulike kilder på 1600-tallet og tidlig 1700-tall. Den samme oversikt finnes også under Gårdshistorien.

1645: I Røros er det nevnt seks gårder bebodd av 16 personer over 15 år. Kurås er ikke med koppskatten 1645.

1647: I jordeboken nevnes Joen Kuraas som hadde bygslet 3 marklaug av Kongens gårder under Elgeseter gods.

1651: Joen Kuraas er nevnt i skattemanntallet.

1652: Joen Kuraas er nevnt blant ni bønder som betalte halvårsskatt.

1657: Nevnt blant dem som betalte skatt for bygslet jord (Engsletpenge) er Joen Kuraas og Hans Kuraas som til sammen betalte en ort.

1661: Her er nevnt i engskatten: Joen og Niels Giere har slått i Kuraasen av åtte lass høy. Ingebrigt Jensaas har en engslått samme sted.

1662-63: Oluff Pedersen Kuraas tok til Bøxel 3 marklaug som dog med tiden kan forbedres. Gaff derfor i bøxelpenge 3 rdlr.

1663/64: Joen Kuraas nevnt i jordeboken. Han må være død ca 1664, ettersom han ikke er nevnt i manntallene for 1660-årene.

1664/65: Hittil hadde bøndene bygslet i den Kongelige Majestets Allmenning. Nå solgte Kongen en hel del jordegods i Trøndelagen ved pantskjøter til avdøde borgermester i Fredrikstad Anders Olsen representert ved hans enke Birgitte Rasmusdatter (Gyldenaar) og hennes medarvinger. Bøndene på Røros betaler fra nå av sin skatt til AOA (Anders Olsen arvinger).

1664: Prestens manntall: Kuraasen:

Hans Ditlefsen 65 år, jeg mener det star Hans Eilefsøn

Oluf Persen 33 år,

Oluf Joensen 23 år,

Anders Joensen 20 år.

1664: Fogdens manntall:

Kuraas (3 marklaug):

Oluf 23 år bruker alt, (Ole Jonsen)

tjenestedreng Anders Olsen 20 år.

Kuraas (3 marklaug):

Oluf bruker alt, 33 år. (Ole Pedersen)

Husmann Hans 65 år.

1666: Sogneprestens manntall:

Kuraasen 6 marklaug:

Hans 66 år,

søn Joen 21 år,

Olle Pedersen 34 år, svigersønn til Hans, gift med hans datter Karen Hansdatter Kuråsen, død 1722 80 år.

sønn Hans 2 år,

Olle Jensen 24 år. (må være Ole Jonsen)

1668-69: Kuraas: Hans og Ole Jensen til A.O.A. .

1672/73: Pantegodset ved Røros som tilhørte AOA, ble nå solgt med unntak av Kuråsen som vedble å tilhøre viselagmann Christopher Schøller i Trondheim. Han var svigersønn til Birgitte, Anders Olsens enke. Kuråsen var i Schøllerfamiliens eie til et stykke inn på 1700-tallet.

1675: Kuraas: Hans og Oluf Jensen til Christopher Caspersen (Schøller).

1677: Skattemanntallet: Olle Joensen og Olle Pedersen. Hans må være død.

1680: Fogdens matrikkel: Kuraas: Olle Joensen og Olle Hansen til Viselaugmand Schøller, 6 marklaug. Ole Pedersen er nå død. Olle Hansen er Karen Hansdatter nye ektemann.

1682: Bygsel: Olle Joensen Kuraas it Engslette 1 Rdlr

1687: Enken Kuraasen (enken etter Olle Hansen) står i lønninglisten for Verket dette året. Hun hadde da en dreng i arbeid ved Klinchenberg gruve.

1700: Kuraas: Olle og Enken til Schøllers arvinger.

Manntallet for 1701:

Kuraas II:

Encken Olle Hansens

Hans Kuraasen, 37 år, sønn

Peder Kuraasen, 22 år, sønn

Joen Kuraasen, 18 år, sønn

Anders Kuraasen, 14 år, sønn

Kuraas I:

Olle Joensen, 59 år

Joen Olsen, 29 år, er soldat

Iver Olsen, 22 år, sønn

Lenke til kommentar