Gå til innhold
Arkivverket

Katarina Magnusdotter Lejon

Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg er i slekt med Evje slekta i Rygge ,Østfold og har følgende slektslinje fra Katarina.....

Katarina gift med Ingemar Natt o Dag

datter Kristina Ingemarsdotter Natt o Dag gift med Amund Sylderhatt

datter Gjertrud Amundsdatter til Edsholm gift med Sigurd Berdorsen Bolt til Flesberg

datter Gunhild Sigurdsdatter Bolt gift med Eilif Torgautsen til Evje

sønn Jon Eilifsen Evje ca 1405-1471

sønn Eilif Jonsen Evje død 1512

sønn Jon Eilifsen Evje død 1520

datter Margrethe Jonsdatter Skancke til Evje gift med Paul Kure i Rygge

sønn Halle Paulsen Kure.

Det jeg lurer på er 2 ting

1 Er denne anerekken riktig?

2 Jeg har også registrert Katarina som datter til Kong Magnus VII Eriksson/Smek 1316-1374 ,men er det tilfelle??. Magnus og hans kone Blanca av Namur hadde 2 sønner ,og hvertfall 3 døtre som visstnok døde som barn. Var Katarina også datter til Blanca eller var hun Magnus` frilledatter?

Håper på svar.

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste svar på spørsmål nr 1 er trolig nei.

Deler av anerekka er sjølsagt riktig, men det er både i topp og bunn av rekka ledd som jeg ikke har sett noen skikkelig begrunnelse for. Det er riktig at Jon Eilivsson hadde dattera Margrete, skjønt denne benevnes i kildene verken som Skancke eller til Evje. Hustru Margrete var først gift med en Peder, deretter med Paul Hallesson. At Margrete skulle ha noen sønn Halle, er ukjent. Hun hadde derimot datteren Else Pedersdotter, som fikk Evje av moren. Denne Else hadde i sin tur minst tre barn og stor etterslekt i Østfold, men det er kun hennes etterslekt som reiser innløsningskrav på gods etter hustru Margrete. Det er nokså utenkelig at Else skulle ha hatt en bror med etterslekt og at ingen av denne grenen skulle vise interesse for å gjenvinne godset. (se Norske Herredags-Dombøger 1. rekke V s 314-20)

Hva gjelder hr Sigurd Berdorssons svenske giftermål, er vel forskningsstatus fortsatt som angitt av Henning Sollied: hans hustru var antagelig svensk, men hennes navn kjennes for tiden ikke. Ellers kjennes med sikkerhet kun ett barn av hr Sigurd, sønnen Amund. Forbindelsen mellom Evje-ætta og Bolt bygger på at Jon Eilivsson den eldre var odelsberettiget til Teksnes og at det sannsynliggjør at hans mor var en av Amund Sigurdssons arvinger. Mere spesifikke kan vi ikke være om denne forbindelsen - i hvert fall ikke så spesifikke som i den anitte anerekka.

Og med det antar jeg at spørsmål nr 2 ikke lenger er av interesse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg er enig i at siden de 3 øverste ledd ikke kan bevises å høre til Evje slekta faller spørsmål nr 2 bort..det vedrørende om Katarina var datter til Magnus VII eller ikke.

Men de 4 neste ledd er vel da riktige

Jon Eilifsen Evje ca 1405-1471

sønn Eilif Jonsen Evje død 1512

sønn Jon Eilifsen Evje død 1520

datter Margrethe Jonsdatter gift med Peder og Paul Hallesen Kure i Rygge???

Og da har vel kanskje ikke Halle Kure noe sammenheng med Paul Hallesen og Margrethe Jonsdatter heller? (Halle er vel ikke et så vanlig navn heller på den tida i Rygge?)

Linje videre som jeg har er Halle (Paulsen?) Kure......datter Anne Hallesdatter Kure gift med Mikkel Torgersen Støtvig i Rygge ,foreldre til Even Mikkelsen Støtvig på Grefsrød i Rygge.

så dersom Halle ikke var sønn til Margrethe ,hvem ble Margrethe`s datter Else Pedersdatter gift med og hvilke barn og barnebarn hadde hun? (Kanskje Paul Hallesen var gift flere ganger??).

Lenke til kommentar
Del på andre sider