Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av svensk kirkebok

Tore G
 Del

Recommended Posts

Det ser ut til at det er skrevet:

1841 / Født 29.Aug / Døpt 29.Aug / Inga Wilhelmina /Jonas Petterson Eva Sundborg / Arrendator (bruker) af ett Soldat Torp under Kjelleg. (Solliden under Källegården) / (fadderne:) Johan Häggelin - hans Hustru Maria Pettersdotter / Estrid Andersdotter under Anders Nilsgård / Pig Britta Maria Johansdotter ifrån ........... Jeg greier ikke å identifisere verken Johan H, Maria P eller Britta Maria i Husforhörslängden - kanskje hvis jeg leter en gang til. Jeg greier heller ikke å tolke stedsnavnet som Britta Maria henvises til.

Foreldrenes alder er angitt. Av Husforhörslängden synes det å framgå at Jonas er født 9/9-1810 og Eva er født 1/6-1815, men dette kan kontrolleres annet sted i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingar

Tusen takk for hjelpen. Jeg vidresender dette til min kones slektninger i U.S.A.

Men jeg lurer på en ting: Vet du hva som ligger i setningen "Estrid Andersdotter under Anders Nilsgård". Betyr det noe som enkelt at hun er datteren hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Beklager at jeg ikke har svart tidligere men jeg ikke så ofte inn på debattsidene. Hele farsslekten min kommer fra Sverige og det er derfor sjelden det er noe som ligger i "min gate" på disse sidene.

Estrid Andersdotter (24/8-1792) er altså en av fadderne. Det ser ut til at hun var gift med soldaten Anders Skräck (23/4-1802). Begrepet "under" betyr vanligvis at det er et underbruk eller bare et bosted (kanskje bare et frittstående hus) på en gård. I dette tilfellet finner jeg ikke noe navn på dette underbruket. Ettersom Anders er soldat antar jeg at de bare har sitt eget husvære på gården med dette merkelige navnet "Anders Nilsgård".

Muligens kan man finne opprinnelsen til navnet ved å følge eierne/brukerne bakover i tid. Skattemantallet går bakover til 1642. Der fant jeg "Andersgård" men ikke "Nilsgård", heller ikke sammestillingene "Anders Andersgård" og "Anders Nilsgård" som begge finnes 200 år senere. Dette er derfor unge gårdsnavn.

Ingar

Lenke til kommentar
Del på andre sider