Gå til innhold
Arkivverket

"Action 1809". Hva betyr det?

Kjetil Øien
 Del

Recommended Posts

Rundt år 1800 hadde Rørospresten en kolonne for "Fremtids hændelser" i konfirmantlistene. Konfirmant nr 20 i 1801, Mathias Jonsen Sund, hadde i nevnte kolonne en kommentar som jeg har fått tolket som følger:

"Dagdriver! 1805 i Værdalen. Niels Haug Sværmer; action 1809."

Dette med "Niels Haug Sværmer" har jeg fått forklart med at han var haugianer. Men hva betyr den siste delen, "action 1809"?

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det menes Hans Nielsen Hauge? En rettsak mot ham var i 1809 ifølge Store Norske leksikon. Kanskje konfirmanten var en av dem som hadde kontakt med haugianeren? Hauge ble jo bl.a. tiltalt for løsgjengeri, altså dagdriver, så det kan jo kalles action..fra øvrighetens side. Kilde: http://snl.no/.nbl_b...Hauge/utdypning

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det står også at rettsaken begynte høsten 1809 . Sitat: Imens gikk saken sin gang, og 5. mai 1809 ble tiltalebeslutningen utferdiget i København. Da rettsforhandlingene skulle starte igjen utpå høsten, ble Hauge i all hast kalt tilbake til arresten.

mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill rundt rollen som haugianer. Jeg vet likevel ikke helt om jeg er i mål når det gjelder uttrykket "action 1809". Rettsaken mot Hauge var vel i en sluttfase på denne tida. Mathias Sund var på sin side bosatt i Levangerområdet fra ca 1805 og i 5-10 år fremover. Jeg er derfor ikke sikker på om dette uttrykket kan bety at han er direkte knyttet til saken mot Hauge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den tiden var dette den vanlige skrivemåten for ordet "aksjon", så dette er slett ikke noe spesielt for Røros-presten - og det er heller ikke engelsk.

Forøvrig ble ordet "auksjon" i Østlands- og Trøndelags-bygdene uttalt "'akksjon", og vi har jo hørt om legdfolk som ble tilbudt eller "solgt" til lavest-tilbydende på slike "auksjoner". Kan det være det som skjedde med Mathias Jonsen Sund i 1809, også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, "internasjonale formuleringer" er vel ikke helt presist. Det er først i vår tid at det er blitt så vanlig med fornorskning av fremmedords skrivemåte. På dansk skriver man jo fremdeles "aktion" (- men de kriger jo også om hvorvidt man skal skrive "mayonnaise" eller "majonæse"...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 7: Jeg tror nok ikke Mathias J Sund ble auksjonert bort på noe vis i 1809. Det jeg vet om livshistorien hans, er at han flytta til Innherred (trolig i 1805 etter innførselen i kirkeboka å dømme). Han giftet seg på Levanger i 1806, og hadde barn til dåpen i desember 1806 og oktober 1809. På et eller annet tidspunkt forlot han kona si, dog uten å ta ut skilsmisse. Når dette skjedde vet jeg ikke, men han dukker iallefall opp på Røros som barnefar i 1822, 26, 30 og 33. Disse barna fikk han med en langt yngre kvinne, og det var nok regnet som skandaløst at en gift mann fikk barn med en annen kvinne. Han ble også straffet med fengselsstraff ved hver av disse fødslene. Det er jo noe overraskende at han skal ha vært en Haugianer, ettersom han tydeligvis ikke hadde spesielt gode kunnskaper ved konfirmasjonen, og dessuten begikk disse "usedelige" handlingene senere i livet.

Forøvrig døde hans kone på Levanger i 1836, og Mathias kunne etter søknad til kongen ekte sin samleverske på Røros, "trods begangen hor" som presten kaller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider