Gå til innhold
Arkivverket

0ppslag i overformynderiruller/skifter Bergen 1750/60-tallet

Erlend E. Mæhlum
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter slekta til ei Andrea Andersdatter Dahl i Bergen. Foreldrene er Anders Michelsen død i 1751 og Anna Nilsdatter Went død i 1760 (skifte i 1760 s.834).

Andrea hadde ei søster Marthe som det var skifte etter i 1763 (s.139). I dette skiftet blir det nevnt moderarv, farbroderarv og farmoderarv.

(Farbroderarv og farmoderarv er ikke nevnt i skiftet i 1760).

Eksisterer det noen overformynderiruller for Bergen i denne perioden som kan gi meg noe mer info navn og event. henvisning til skiftene som antageligvis har vært mellom 1760-63 event. 1751-63?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant bare skiftet etter Anna Wendt inntatt i overformynderprotokollen. Det var 40 rdr i hus og grunn i Vaskerelven som ble delt mellom de to døtrene Marthe og Andrea, og som stefaren Gottlob Hentzel var formynder for.

Det kan tenkes at de andre står i protokollen, men registeret er ordnet etter fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for oppslaget. Da får jeg prøve å lete i skiftene, eventuelt komme innom arkivet i Bergen en gang jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.