Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av kirkebok fra Høland, Akershus

Roar Brynlund
 Del

Recommended Posts

Hei

Har problemer med å tyde en innskrivning av et ekteskap nr 4/1865 i Min.bok Høland 1862 - 1869.

Dette er mellom Andreas Eriksen og K.... Johnsdatter. I FT for 1865 er hun oppført som Kirsti. Har ikke klart å finne ut når de giftet seg, titler, bosted (Vestbye under Komnæs?) eller kommentarer. Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-235

Håper noen med mer erfaring kan hjelpe meg litt på vei.

Mvh

Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viet: 9de Marts L. (Løken)

Enkemand Huusmand Andreas Eriksen Vestbye under Komnæs og Pige Kirstie Johnsdatter Westbye under Komnæs.

Han: født: Norbye under Asker(?), 46, far: Erik Steffensen.

Hun: født: Høgsæter i Skillingmark, 23, far: John Andersen.

Anmerkningen: Enkemanden foreviist Attest om at det fra Skifterettens Side intet er til Hinder for hands Ægteskab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for svar Else. Har du formening om hva ordet forviist kan bety i denne sammenheng. Kan han være forvist fra stedet hvor han bor eller der jenta bodde som han giftet seg med til slutt bodde. For meg ser det ut som de bodde på samme sted når de inngikk ekteskap.

Mvh

Roar Brynlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det var tydeligvis en liten esom ble oversett, og som gav en helt annen betydning. Men hvem kunne ha innsigelser til ekteskapet. Var det hans sønner fra det tidligere ekteskapet eller andre i famelien som krevde dette. Eller er det andre årsaker? Det er første gang jeg kommer bort i at noen viser attest fra skifteretten for å inngå ekteskap. Har støtt på at det vises skildsmisse attest ved inngåelse av bryllup. Men her må en vel ha skiftepapirene for å vite bakgrunnen. Har du Else noen kommentarer, men stor takk for tydingen av kirkeboken.

Mvh

Roar Brynlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser av vielsesinnførselen, var brudgommen enkemann, og før han kunne inngå nytt ekteskap, måtte det skiftes etter første ektefelle. Det er skifterettens attest om at dette skiftet er avholdt han fremla for presten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider