Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tilgang til Ancestry?

Recommended Posts

Kan noen med tilgang til Ancestry være så snill å hjelpe meg med følgende:

Er der noen som vet hvor jeg kan finne norske emigranter til Amerika fra England eller Danmark?

Jeg leter etter

Ragnhild Gustava Atmer, født 21.05.1860 Johnsen i Kristiania, reiste til Amerika sammen med sine 2 sønner, Ragnvald Atmer, født 22.04.1885 i Kristiania, og Thorleif Hermann Atmer, født 05.01.1887 i Kristiania.

Hun giftet seg 19.05.1883 i Kristiania med Hermann Atmer fra Lübeck i Tyskland.

Hun må ha reist mellom 1888/1890 til New York. Den 13.03.1891 annonserer hun i Aftenposten at hennes lille sønn Thorleif Hermann døde 23.02.1891 i Brooklyn.

8. juli 1904 reiser Hermann Atmer, hennes mann, fra Dover til New York, sannsynligvis for å hente sønnen Ragnvald hjem til Tyskland, hvor faren nå oppholder seg. Ragnhild Gustava skal være død før september 1904, når har jeg ikke funnet ut enda.

Jeg er interessert i å få vite når hun reiste over og med hvem. Hun reiste i alle fall ikke med sin mann.

Hun har heller ikke reist fra noen havn i Sverige og jeg finner henne heller ikke under emigranter fra Norge.

Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/177571-tilgang-til-ancestry/
Del på andre sider

Takk for at du prøvde. Egentlig rart at hun ikke er å finne på Ancestry siden hun jo må ha reist over til Amerika. Den yngste sønnen døde jo der. Den eldste sønnen, Ragnvald, døde i Tyskland i 1930. Skal det forbli et mysterium, tro?

Christel Rasmussen

Aftenposten 1891.03,13.

(Teksten ble litt snodig da jeg kopierte fra avisen.Ser ut til at Ragnhild brukte navnet Johnsen i 1891,da sønnen døde i Brooklyn.)

Min elskedo lilla gut ThOTleil Her- ©arm Atmer dodo idng stille o^ rolig. Brooklyn, Amerika, 2.^2 1891. Rienhild Johnsen.

http://www.nb.no/utlevering/nb/9de6d0cdde32746a95d9bcca375b3fcb

• 3 uker senere...

Jeg prøvde å finne henne på Ancestry, men jeg fant hverken henne eller noen av sønnene.

Da du lette i Ancestry, Anne, lette du etter Ragnhild Atmer eller Ragnhild Johnsen? I annonsen da hennes sønn Thorleif døde brukte hun sitt pikenavn - Johnsen. Det ser ut som hun og mannen skilte lag.

Kunne du være så snill å se engang til, men det haster ikke.

Mvh Christel

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.