Gå til innhold
Arkivverket

Hvor er dette? Kan denne gården ligge i Grenland?

Tor Arne Lundquist
 Del

Recommended Posts

Her om dagen tok jeg ut noen gamle bilder av noen gamle rammer som jeg fant i forbindelse med litt opprydding.

Bak et av bildene lå vedlagte bilde av for meg ukjent hus, Det ser ut til å være en gård eller et småbruk i landlige omgivelser.

Det er etter all sannynlighet i fra Grenlansområdet. Kanskje fra Solum/Skien.

Noen som kjenner dette igjen

Mvh

Tor Arne Lundquist

post-1902-0-44806700-1334690323_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke lokalisere huset, men det minner meg mest om Tvedalen, på veien fra Langangen utover mot Helgeroa. Den grunnmuren i naturstein er nokså karakteristisk for dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes både huset og landskapet ligner på mye man kan se om man kjører E-18 fra Larvik og sydover. Øverst til høyre er det et par "striper" i terrenget. Kan det være et vannfall som er lagt i rør til en mølle eller et lite kraftverk? (Eller er det skader på bildet?) Det er også eventuelt en kabel(?) i overkant av bildet, men retningen på den ser litt merkelig ut. Og er det strøm- eller telefontråder på stolpen til høyre for huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det epletre til venstre for huset?

Tror nok ellers at det er ei telefonlinje som går fram til huset, det er nok de typiske telefonlinje-isolatorene som var i bruk tidligere som linja er festet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stripene øverst til høyre er skader på bilde,

Dette bilde ble funnet bak et bilde som er tatt ute på prærien i Nord Dakota.

Men det gjør det vel neppe enklere å finne ut hvor gården på bilde øverst er hentet fra.

post-1902-0-11244700-1334784330_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi kan med ganske stor sikkerhet skå fast at det er et sted på sør/østlandet for kledningen på huset er stående. På vestlandet er kledningen som regel liggende. Hvilket holdepunkter har du for å tro at det er i Holt? Vet du om det er noen forbindelse mellom personene på bildet fra Nord-dakota og huset i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er noe forbindelse mellom bildene, men jeg har som sagt funnet dem i samme ramme. Bilde av huset var bak personene.

Vet heller ikke sikkert om personene på bilde fra N.Dakota er norske. Det er noe utydelig håndskrift på baksiden av Amerika-bilde.

Den utydelige håndskriften er undertegnet med Anton Andersen (Dette er Anton Andersen f.29.okt 1887 - 2.nov 1968).

Anton Andersen giftet seg med Inga Jørgine Henriksdatter 3. nov 1912. Inga Jørgine Henriksdatter var født på Holt i Aust-Agder 23.april 1886.

Tror dette bilde kan være sendt fra Amerika til Inga i 1910 - 1911.

Vet ikke om det kan være Anton som er på bilde. NB. Baksiden av bilde ser ut som et postkort. Det er altså linjer til navn, adresse samt plass til å sette frimerke. Det har ikke blitt sendt som et postkort, da det ikke er navn og adresse i dette feltet og det er eller har aldri vært noe frimerke påsatt.

Var det vanlig på denne tiden med postkortbakside på private fotografier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Om huset har en forbindelse til Holt, bør det være en sammenheng med familien til Inga Jørgine Henriksdatter. Hun ble født på plassen "Blia" i Holt i 1886:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4675&idx_id=4675&uid=ny&idx_side=-10

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060626010010.jpg

Blia var en plass under Gnr. 33 bnr 2 (Holt prestegård er bruksnummer 1). I 1900 bodde Inga med foreldrene sine på Blia (gnr. 33, bnr 2):

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f00914&gardpostnr=370&personpostnr=1914&merk=1914#ovre

Ved siden av Bruksnummer to ligger Holt Landbrukshøyskole i dag. Bnr. 33, gnr. 2 heter "Blivollen". Jeg prøver på en link til Kartverket sin hjemmeside:

http://www.norgeskart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1〈=2

Kanskje Blia/Blivollen er stedet på bildet? Her er et satelittbilde av stedet, men det er jo uvisst om dette huset eksisterer fremdeles.

http://kart.gulesider.no/m/9fsml

Når det gjelder postkortbakside på private foto var ikke det uvanlig på denne tiden - man fikk gjerne tatt et privat bilde, og fotografen leverte bildene som postkort så man kunne sende dem til venner og kjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein bagatell, kan synast, men det har berre vore éin "landbrukshøyskole" i Noreg; Noregs landbrukshøgskule på Ås i Akershus, for nokre år sidan omdøypt til Universitetet for miljø og biovitenskap.

Holt landbruksskole er no redusert til ei avdeling av Tvedestrand og Åmli vidaregåande skule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som dagens eier av Blivollen må jeg nok dessverre avvise Blivollen/Blia sporet.

Husmannsplassen Blia "fulgte med" da eiendommen Blivollen ble skilt ut fra Holt Prestegård. Husmann Henrik hadde da fortsatt festerett til Blia. Han solgte husene sine for 80 kroner til min oldefar i 1908. Husene var da i en temmelig slett forfatning og ble revet kort tid etter. Salget var forøvrig en konsekvens av at Henrik hadde giftet seg for andre gang. Kona Sina hadde et hus - som var bedre enn Blia-husene. På sine eldre dager tilbragte Sina Blia hver kveld i gyngestolen ved loftsvinduet og røkte pipe. Huset på bildet er garantert ikke fra Blia, ei heller det huset Henrik og Sina bodde i etter hvert. Det var forøvrig svært interessant å høre om datteren Inga, som jeg ikke kjente skjebnen til.

Det gamle huset på Blivollen eksisterer i beste forstand. Bildet er ikke derfra.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inga hadde en søster Anne. Hun døde ganske ung i Dypvåg - og etterlot seg en sønn Henrik. Han vokste opp som pleiebarn på Kråkevåg i Dypvåg http://digitalarkive...f01036550003100 Jeg kikket etter i Norges bebyggelse om det kunne være det huset du har bilde av, men det var det ikke heller. Nabogården derimot ligner påfallende.

post-916-0-19603300-1336511329_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut,

Takk for oppklaringen av Blia/Blivollen sporet, som vi kan se bort fra.

Jeg tror faktisk du har funnet huset i Norges bebyggelse! Jeg har sammenlignet dem og ser følgende likheter:

- Plassering av og sprosser i vinduene er identisk

- Kjellervinduets plassering og form er identisk

- De to ulike pipene er identiske på bildene

- Det er en midtsøyle under midtdelen av huset som er identisk

- Vegetasjonens plassering i forhold til huset er lik, med en liten haug bak huset

Huset sto altså på Krokvåg i Dypvåg. Men hva heter plassen der huset sto og hvem bodde der? Hva var gårds og bruksnummeret?

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha snust litt nærmere tror jeg at jeg har funnet huset. Adressen er sannsynligvis Norveien 33, (Bnr. 90 gnr. 6) i Tvedestrand kommune. Her er et satelittbilde av stedet:

http://kart.gulesider.no/m/9fXjo

Flere ting stemmer: De to pipenes plassering, at taket er kortere mot bakveggen på høyre side av huset, topografien (fjellet i bakgrunnen), låvens plassering og at dette er i Krokvåg i Dypvåg. Jeg forsøkte å legge inn en link til kartverkets hjemmeside men fikk det ikke til.

Dypvåg var egen kommune i 1910 men ble slått sammen med Tvedestrand og Holt i 1960. Jeg antar at det da ble gitt nye bruksnummer på gårdene i Dypvåg, slik at det som var gårdsnummer 27 i folketellingen i 1910 ble til gårdsnummer 90 etter 1960. Dette har jeg ikke klart å bekrefte, men en telefon til Tvedestrand kommune bør kunne avklare dette.

I 1910 bodde familien til Ole og Ellen Ellefsen på Gnr. 27 Bnr. 6:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036550003051

Kartverket kan også opplyse om hvem som er eier av huset idag, men jeg mener at huset er i Ellefsen-slektens eie.

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

På kartet, som jeg ikke klarte å legge ved, merket jeg meg også at det er et uthus til høyre for huset, sånn som på bildet. Terrenget/landskapet ligner også. Muren som er synlig mellom huset og uhuset ser ut til å være en veistubb.

Ved søk i gule sider på Norveien 33, 4900 Tvedestrand finner du dagens eiere. De har samme etternavn som eieren i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med en av naboene på Krokvåg i Dypvåg (Tvedestrand). Da han fikk se bildet av huset var hans kommentar ganske enkel: "Jeg kan bekrefte med 100% sikkerhet att dette huset er Norveien 33 på Krokvåg"

Mysteriet er løst :)

Dette var forøvrig gården til lensmannen i Dypvåg, Ole Ellefsen. Om du tar kontakt med de som bor i huset i dag kan du sikkert få identifisert hvem som står foran huset på bildet også.

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobba Øystein og Knut!

Har ikke vært innom her på noen uker, men det var spennende å se at det har vært stor aktivitet på emne.

Dette var en prestasjon må jeg si. Hadde ikke trodd at jeg skulle klare å finne ut av dette.

Men hvorfor har dette bildet blitt liggende bak et bilde fra Nord Dakota?

Var Ellefsen familien i slekt med Inga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg et bilde av Inga Jørgine Henriksdatter Blia.

Fotogragert av Gustav Robert Norberg (1870 - 1954)

G.R.Norberg var fotograf i Tvedestrand fra 1899 - 1939

post-1902-0-09810000-1337206096_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet en umiddelbar link mellom familien Ellefsen og Inga Jørgensen.

Men kanskje Anton Andersen tilbragte noe tid i USA, og at det var han som sendte bildet til henne? Jeg har lett etter ham blant emigrantene mens fant ingen som passet med fødselsdatoen. Jeg har heller ikke funnet at Ingas nevø Henrik Jensen emigrerte til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider