Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Storch


Arnulf Strømsnes
 Del

Recommended Posts

Akkurat den med Maren Olsdatter Storch kan vel diskuteres.

 

Det skrives de fleste steder Maren Olsdatter uten familienavn.

 

Men det skal være et skifte 16/5-1741 etter de. Mener der skal det stå  Maren Mench hvis jeg ikke tar feil.

 

Ser nu at Stock IKKE er etternavnet til Maren Olsdatter. Det tilhører ettermannen blandt fadderne.

 

Han er Støck- Kaptein.

 

 

 

 

 

Endret av Terje E Skrolsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den med Maren Olsdatter Storch kan vel diskuteres.

 

Det skrives de fleste steder Maren Olsdatter uten familienavn.

 

Men det skal være et skifte 16/5-1741 etter de. Mener der skal det stå  Maren Mench hvis jeg ikke tar feil.

 

Ser nu at Stock IKKE er etternavnet til Maren Olsdatter. Det tilhører ettermannen blandt fadderne.

 

Han er Støck- Kaptein.

 

Jeg anser Terje E. Skrolsvik for å være en seriøs og god slektsgransker som har bidratt med mye. Jeg takker for svaret ditt. I skifte 1741 og 1742 kalles hun "Maren Mench", i kirkeboken 1727 kalles hun "Maren Olsdatt: Menge". Ved begravelsen 1740 kalles hun Maria von Tuchsen. Slektsnavnet Meng har hun fra sin mor som trolig har forfedre i Oldenburg, der finnes ulike skrivemåter for slektsnavnet Meng, Menche, Mencke .......

 

Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#27 du henviser til skifter og kirkebøker, men hvordan skal andre kunne kontrollere opplysninger uten link/henvisning til primærkildene?

 

Det synes å være gjennomgående i dette temaet, det er en mengde påstander, men knapt nok en eneste link til en kirkebok eller skifteprotokoll. Jeg tar aldri noe for gitt, og jeg tror den eneste måten å komme videre på er at flere leser de samme primærkildene...gitt at de gjøres tilgjengelig av den som hevder en påstand.

 

 

Forøvrig kom jeg over det som ser ut til å være en Michel Jonsen Stok, gift 1760 i Trondheim. Om han har relevans vet jeg ikke noe om.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Ekteviede 1760, side 201.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-109
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070921670002.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.
En Anna Timotheusdatter Stoch (c1655-c1685) skal ha blitt gift med Christian H. Gartner (død 1716 i Bergen),

som 2. gang giftet seg med Anna Maria Krenckel, som i 1701 skal ha bodd i Trondheim.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg nr 28.

 

Skiftet etter Maren Mench er i skifteprotokoll for Bergen 1737-1748 side 147 b.

 

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Bergen by, Skifteprotokoll C 3a , 1737-1748, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Register på Statsarkivet i Bergens lesesal.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23999/150/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081111630391.jpg

 

Håper dette holder som primærkilde for å få Maren Olsdatter ut av Stoch diskusjonen.

 

Mvh

 

Terje

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.