Gå til innhold
Arkivverket

Knut Guttormsen, Ramnes, Vestfold: dåpen hans?

Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

I 1751 gifter Guttorm Olsen og Inger Knutsdatter (begge fra Holt, side 151, nr. 11) seg i Ramnes, Vestfold. Året etter har de sønnen Ole Guttormsen (Ramnes, MINI 1, side 43, nr. 19). I følge Ramnes Bygdebok skal det være minst en sønn til; Knut Guttormsen født ca. 1754 (og gift med Kristine Nilsdatter i 1786). Men jeg klarer ikke og finne dåpen hans i kirkeboka. Kan noen hjelpe? Jeg trodde kanskje at enkelte innførsler for Fon ikke ble med i kirkeboka for resten av Ramnes, men både giftemålet og første sønnen er oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1751 gifter Guttorm Olsen og Inger Knutsdatter (begge fra Holt, side 151, nr. 11) seg i Ramnes, Vestfold. Året etter har de sønnen Ole Guttormsen (Ramnes, MINI 1, side 43, nr. 19). I følge Ramnes Bygdebok skal det være minst en sønn til; Knut Guttormsen født ca. 1754 (og gift med Kristine Nilsdatter i 1786). Men jeg klarer ikke og finne dåpen hans i kirkeboka. Kan noen hjelpe? Jeg trodde kanskje at enkelte innførsler for Fon ikke ble med i kirkeboka for resten av Ramnes, men både giftemålet og første sønnen er oppført.

Min erfaring tilsier at det som oftest er en og annen dåp som mangler i dåpslistene og et og annet dødsfall som mangler i begravelseslistene i kirkebøkene, og jo eldre kirkebøkene er, jo vanligere er det. Det har vel noeå gjøre med prestenes rutiner (eller mangler på rutiner) for å føre kirkebøkene.

Utfordringa blir da å dokumentere disse dåpsbarna som mangler, og ofte er det skifter etter foreldrene som gjør nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen Kristian. Jeg håpet jeg hadde oversett innførselen i kirkeboka, men da er det bare og lete i andre kilder istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De døpte datteren Mari i 1760(venstre side)

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Ramnes, Ministerialbok nr. 1 (1732-1774), Fødte og døpte 1761, side 99.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8175&idx_id=8175&uid=ny&idx_side=-101

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070403670260.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ann-Mary. :) Av en eller annen grunn hadde jeg oversett denne. Da har jeg tre av barna (men bare dåpen for to av dem). Jeg må nok, som Kristian sier, gå til skiftet (hvis det eksisterer) for bevis på at "min" Knut Guttormsen faktisk var sønn av Guttorm Olsen og Inger Knutsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FS finner jeg dette:

name: Knut /GUTTORMSEN/ gender: Male birth: 1754

Holtung Nordre, Ramnes, Vestfold, Norge death: 1847

Marriages (1)

spouse: Christine /NIELSDATTER/ marriage: 1786 Show children (5)

Dødsfallet i 1847.Knud ble 93 år .

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Ramnes, Ministerialbok nr. 5 (1841-1861), Døde og begravede 1848, side 340-341.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-137

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61117030519.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Ann-Mary! Ramnes bygdebok sier også at Knut Guttormsen var sønn av Guttorm og Inger og at han giftet seg med Kristine Nilsdatter i 1786, men gir ingen kilde for forholdet. Jeg regner med at siden dåpen til Knut ikke finnes (jeg har ihvertfall ikke funnet den) at forholdet best kan dokumenteres fra ett eventuelt skifte etter Guttorm og Inger. Guttorm døde i 1803 og Inger i 1780 (jeg finner begge disse dødsfallene i kirkeboka), så da er vel skifteprotokollene neste stopp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider