Gå til innhold
Arkivverket

Gårdene Grubse og Nave i Davik, Sogn og Fjordane

Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Noen som kan fortelle meg noe om disse? Tiden som er aktuell er tidlig 1800-tall og bakover. Personer jeg er interessert i: Hans Olsen Grubse og Ane Andersdatter Nave. Hun skal i følge nettet være født 1773, han rundt samme tid antar jeg.

Det jeg er interessert i er type bygdebokstoff, IKKE oppslag i kirkebøkene. :) Hvis jeg ikke finner dem får jeg heller spørre hvis det blir aktuelt. Da jeg fant navnet Grubse i kirkeboka (datterens bryllup), var jeg sikker på at det var jeg som leste feil, men så fant jeg dem jo senere igjen på en slektsside. Merkverdig navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garden Nave ligg på Maurstadeidet, like ved grensa til Møre og Romsdal og Vanylven kommune.

No ligg Nave i Vågsøy kommune - kor det er med bygdebøker i den kommunen, det må andre svare på.

Grubse namnet har eg vore borti - men kvar? Finn ikkje noko gard med det namnet her i området (Brukar kartbok for Vestlandet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På garden Grubse i Vanylen bruk nr 1 er Hans Olsen 1767-1819 gift 1798 med Ane Andersdtr. Nave 1773-1861, 9 barn. Foreldre til Hans er Ole Hansen 1742-1818 gift 1766 med Berte Rasmusdtr. Øyra 1723-1799, gift 2g.1800 med Enek Synneve Rasmusdtr. Gusdal 1746-1823, 2 barn i 1 ekte. Foreldre Hans Rasmussen 1716-1770 gift 1738 med Hilde Pedersdtr. 1708-1774 4 barn. Foreldrre Rasmus Hansen 1674-1745 gift 1g med Dorte Sverresdtr. død 1713 gift 2 g. med Kirsti Olsdtr. 1674-1764. Det var det som står i BB. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Nave finnes der ingen Anders i BB, men i Kb finnes en kandidat, trolig husmann, som ikke er med i BB, Anders Olsen Lergulen gift 6/4-1762 med Kari Nielsdtr. Åsnes, de får 6 barn på Nave, en Ane er døbt 1/12-1772, der er ikke skifte etter Anders, men det er trolig han som dør på Nave i 1801 (16/2 begr.) som fattiglem, Kari lever i 1801. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktuell bygdebok er den gamle bygdeboka for Davik av J. Aaland. Der er ikke foreldrene til Anne nevnt. Siden jeg har registrert denne familien, beklager jeg at jeg legger inn en lenke, men jeg håper det gir deg tilstrekkelige utfordinger likevel:

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Davik, Ministerialbok nr. A 2 (1742-1816), Fødte og døpte 1772, side 140.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8750&idx_id=8750&uid=ny&idx_side=-142

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070418640008.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garden Nave ligg på Maurstadeidet, like ved grensa til Møre og Romsdal og Vanylven kommune.

No ligg Nave i Vågsøy kommune - kor det er med bygdebøker i den kommunen, det må andre svare på.

Grubse namnet har eg vore borti - men kvar? Finn ikkje noko gard med det namnet her i området (Brukar kartbok for Vestlandet).

Heisan, har funnet begge områder på kartet tror jeg. Bruker Google earth. :) Men hvor stor utstrekning gårdene har er det jo vanskelig å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha. :) Det jeg egentlig lurte på var om det sto noe utfyllende i bygdebøkene. Har jo forholdt meg til Aaland en stund nå, og i bøkene om Stryn og Eid står det jo mange historier og fakta. Nesten litt for mye noen ganger. ;) Ironisk nok tok jeg med meg bygdeboken for Davik hjem ved en feiltagelse for noen uker siden, da dro jeg tilbake med den og tok med meg den jeg egentlig skulle ha (Eid). Ante jo ikke at jeg hadde aner i Davik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, har funnet begge områder på kartet tror jeg. Bruker Google earth. :) Men hvor stor utstrekning gårdene har er det jo vanskelig å se.

Hvis du vil se utstrekningen av gårdene kan du gå til kommunenes kartløsning, som de fleste kommuner har tilgjengelig på nett.

Grubse i Vanylven har f.eks. gnr/bnr 64/1, har 237 mål jord, og består av to teiger som vist på vedlegg.

http://www.vanylven.kommune.no/ og gå til kart.

Hvis du så på linken min tidligere vil du se at det refereres til Vanylven bygdebok, så den kan vel være nyttig i tillegg til Davik og andre?

post-2543-0-29699000-1334867907_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bjørn, det var en interessant link. Men gårdens størrelse har kanskje ikke alltid vært den samme? Jeg skal se på alle lenker, men har en del problemer med nettet for tiden, mange sider vil ikke åpne seg osv., både på Firefox og IE.

Ja, Vanylven bygdebok hadde jeg i huset i forrige uke, ante ikke at jeg ville trenge den igjen. Jeg må nok skaffe meg disse bøkene til odel og eie snart.

Søk på antikvariat.net:

AALAND, JACOB: Nordfjord fraa gamle dagar til no. II. Dei einskilde bygder. 3. Innvik-Stryn.

Sandane 1932. IV + (2) + 225 + 373 + 528 s. Bundet i 2 pene samt. grønne skinnbd. med 4 opph. bind. NOK 2500 (USD~ 433) · RUD78095

*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bjørn, det var en interessant link. Men gårdens størrelse har kanskje ikke alltid vært den samme?

Det er jo et bnr. 2 på den gården også, så de har vel vært ett bruk en gang i tiden?

Står sikkert mer i bygdebøkene?

Vanylven fra Bibsys (noe rimeligere å bestille på biblioteket ;)

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=110014847&kid=biblio

Ser ut som en nyutgivelse (2010) i faksimile fra 80-81?

Eller: http://ask.bibsys.no/ask2/html/?sourcetag=biblio&cql=cql.serverChoice%20all%20%22vanylven%22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn, jeg er med jevne mellomrom på universitetsbiblioteket, og har t.o.m. vært et par ganger oppe på "målgransking" (holder til litt utenfor Blindern), så bøker får jeg tak i. Bare litt irriterende at jeg plutselig trenger noe jeg har levert inn. Boka fra Eid og Hornindal har forresten begynt å gå i oppløsning nå hjemme hos meg, det er IKKE gøy. Ikke alle ca 100 år gamle bøker som er like god kvalitet... Jeg planlegger i alle fall å begynne å kjøpe mine egne. Så at Volda-bøkene kostet 600 pr stykk helt nye, da er det kanskje mulig å få tak i ganske billig. Man får ta det som et langvarig prosjekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebok for Bremanger

Leirgulen bnr. 1:

Ole Andersen f. kr. 1703, d. 1763 i Leirgulen.

Gift 1. 1730 med Malene Rasmusdotter f. kr. 1697, d. 1750 i Leirgulen.

Gift 2. 1750 med Inger Andersdotter f. kr. 1718 , d. 1780 i Leirgulen.

Ole kan ha vore son til Anders Jetmundson på Elde bnr. 2. Inger vart seinare gift med neste brukar, Rasmus Rasmusson.

Born i 1. ekteskapet:

1. Malene f. kr. 1732, d. 1732 i Leirgulen

2. Anders, f. 1732

3. Rasmus f. 1733. Gift 1765 i Leirgulen med Abelone Nilsdotter f. kr. 1734, d. 1779. Dei budde på Åsnes

4. Jetmund f. 1736, d. f. 1750

5. Susanne f. 1737, d. f. 1750

6. Per f. 1740.

7. Jetmund f. 1742.

Born i 2. ekteskapet:

1. Anders f. 1753, d. 1754 i Leirgulen

2. Anders f 1755, d. 1830. Brukar frå 1779

Aaland sier i den gamle bygdeboka at Ole Andersen var fra Elde, og at Inger Andersdatter var frå Nave.

Far til din Anne Andersdatter er vel mest sannsynlig den Anders som ble født i Leirgulen i 1732.

Som du ser over ble også broren, Rasmus gift med en Nilsdatter fra Åsnes som ligger mellom Maurstad og Lefdal.

Omtalte Inger Andersdatter Nave var født ca. 1717 og er nevnt i skiftet etter faren.

Foreldre Anders Reielsen Nave (1674-1732) og Karen Berteldatter Kleppenes (1670-1753). Disse står omtalt i Aaland sin bygdebok.

Skifte etter Anders Reielsen finner du her:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24224/133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Tor. Skal systematisere dette etter hvert. Får håpe jeg rekker å ta en tur til alle disse stedene når jeg skal på slektstreff i sommer. Har funnet mye i det siste som var ukjent både for meg og foreldrene mine. Gleder meg til å ta en dokumentasjonsekspedisjon med fotoapparatet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På garden Grubse i Vanylen bruk nr 1 er Hans Olsen 1767-1819 gift 1798 med Ane Andersdtr. Nave 1773-1861, 9 barn. Foreldre til Hans er Ole Hansen 1742-1818 gift 1766 med Berte Rasmusdtr. Øyra 1723-1799, gift 2g.1800 med Enek Synneve Rasmusdtr. Gusdal 1746-1823, 2 barn i 1 ekte. Foreldre Hans Rasmussen 1716-1770 gift 1738 med Hilde Pedersdtr. 1708-1774 4 barn. Foreldrre Rasmus Hansen 1674-1745 gift 1g med Dorte Sverresdtr. død 1713 gift 2 g. med Kirsti Olsdtr. 1674-1764. Det var det som står i BB. Rune

Det er to bygdebøker i Vanylven (klipper frå http://folk.ntnu.no/...e/bygdebok.html ):

Haakon M. Fiskaa: "Bygdebok for Vanylven - Gard og ætt", 1 bd, Vanylven sogelag, 1957

--- denne boka ineheld mange opplysningar om gardane, og om brukarane og ektemakane deira. Men opplysningar om born og kvar dei vart av manglar heilt.

Haakon M. Fiskaa: "Bygdebok for Vanylven - Ålmenn bygdesoge", 1 bd, Vanylven sogelag, 1965

R. Emil Sæter: "Bygdebok for Vanylven - ættesoge for Vanylven", 2 bd, Vanylven sogelag, 1980-1981.

--- desse to binda utfyller Håkon M. Fiskaa si bok og har med borna. Dessutan vert brukarrekkjene og ein del andre opplysningar oppdaterte. Data frå før ca. 1850 byggjer (ifl. førordet) på notata etter Fiskaa.

Det er vel kanskje ættesoga du siterer frå. Dersom Anett vil finne meir om garden, må ho kanskje sjå i boka til Fiskaa.

Det "rare" namnet "Grubse" er vel ei dansk forvansking av Grofse.

Elles til Bjørn (#10): grensene for innmark og utmark du finn i dag vart tidlegast fastlagde seint på 1800-talet; då Hans Olsson hadde vore død nokre tiår. Det same gjeld kanskje også den nøyaktige plasseringa av tunet på garden.

Hans Olsson står på br.nr.1. Ifl. ættesoga var det folk på eit bruk nr.2 1744-1831 og 1849-. Dette bnr. 2 står ikkje i 1838-matrikkelen, og i 1886-matrikkelen er det mykje mindre enn bnr. 1 (1/7 av garden).

1838-matrikkelen, med ny og gammal skyld, ligg her: http://arkivverket.n...ad/db/35487/20/

Den nye skylda er i dalar-ort-skilling der 1 ort=24 sk og 1 dlr=5 ort = 120 sk. Det er eit verdimål slik at dei ulike bruka kan samanliknast.

http://arkivverket.n...ad/db/35487/20/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "rare" namnet "Grubse" er vel ei dansk forvansking av Grofse.

Det må vel være lov å si slikt om "sine egne"? ;) Da kom jeg faktisk litt videre med slikt jeg syns er gøy:

10

64. Grofse. Udt. gró2ffsiNNe, Dat. gró2ffså. -- Grubse 1603.

Grusßøe, Gruße 1606. Grubse 1616. Grubsenn 1617. Grubse 1666.

1723.

Maa være Folkespr. Grofs eller Grufs f., Klippehule, Grav, Hulning med

bratte Sider, særlig en Hulning efter Stenskred (Aasen og Ross). Samme

Navn er Grøfsa i Aalen (Bd. XIV S. 213). Udtaleformen er best. Flt. Bla

fra Norske gårdsnavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Står det noe om Ole Hansen Grubse, f. ca. 1800 og broren Anders Hansen Grubse, f. ca. 1804 i bygdeboka? Tenker på om detaljer rundt yrke. Var de bare bønder eller var det noe fisking/sjømansskap involvert? Alt av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på om noen kan hjepe meg finne Rasmus Hansen Grubse i kirkeboka. Både han og søster Rasmine skal være født i 1798, finner henne døpt i oktober samme år i alle fall. Lurer på om de var tvillinger, for det er det flere av i denne slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider