Gå til innhold
Arkivverket

Elling Nilsson Rygg, Gloppen, Sogn og Fjordane 1675-1752. Etterkommere?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg håper med dette temaet å få klarhet i hans etterkommere gjennom 2 ekteskap.

Elling Nilsson Rygg 1675-1752 var sønn av Nils Mogensson Rygg f ca 1625 og ?

Han giftet seg første gang 26.12.1699 i Gloppen med Elen Pedersdtr.Hope født ? - død?

Med henne hadde han i alle fall barna Mallene døpt 17.07.1701 og Peder døpt 22.09.1703.

Så har han på ett eller annet tidspungt giftet seg igjen med Gunnhild Simensdtr. trolig fra Heggdal i Indvik død 1757.

Med henne antar jeg at han fikk barna Christopher døpt 17.03.1720, Niels døpt 13.09.1722 og Elen døpt 24.03.1725.

I skiftet etter Elling datert 28.09.1752 finner jeg følgende barn nevnt. Peder Ellingsson Rygg, Christopher Ellingsson 30år, Niels Ellingsson Rygg, Mallene Ellingsdtr. gift med Nathaniel Mathissen og Eli Ellingsdtr. gift med Ole Andersson Devigen. Dette stemmer jo med de fem barna jeg har funnet.

Men jeg er ute etter følgende tilleggsopplysninger. Når ble hans første hustru Elen Pedersdtr. Hope født og når døde hun. Og når/hvor giftet han seg andre gang med Gunnhild Simensdtr. Heggdal? Jeg antar at det siste ekteskapet kan ha funnet sted i Stryn/Indvik siden jeg ikke finner det i databasen over viede i Gloppen.

Kanskje du Aase har de opplysningene jeg mangler her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv av det eg finn i bygdeboka under g.nr,12.3 "Moritsgarden" på Rygg

Elling Nilssion d. 77 år g. i 1752, brukar 1700. Han fekk skøyte i 1711 av broren Børger N. Grov.

Gift 1. Ellen Pedersd. Hope f. 1663 - d. 1716 (Namnet deira og årstalet 1708 er rita inn i ei glassrute)

Born; Peder f. 1703 (neste brukar), 2. Nils f. 1707 - d. 5 dg gamal, 3 Torleiv f. 1715 - d 1776 g.m. Magnhild Nilsdtr. Arnestad f. 1713 - d 1792 (br. 2 Ytre Torheim frå 1745,= slekta til svigersonen)

Gift 2. Gunhild Simensdtr Heggdal Innvik (49/5) d. 1757

Born; 1. Kristoffer f. 1720, oppheldt seg i Bergen ved skiftet i 1752, 2. Nils f. 1722, g.m. Inger Pedersdtr Bejer (br. 12.10)f 1712. 3. Malene f. før 1720 g.m. Natanael Matiasson, borgar i Bekkjarvik, Sunnhordaland. 4. Elen f. 1725 g.m. Ola Anderson Devik (29.5)f. 1721 i Skjerdal. (Flytta frå bruket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka sin son Torleiv er nok ikkje rett plassert. Han skulle i så fall vore med i skiftet frå 1752, og det er han ikkje. EG har lese heile skiftet, og der er berre desse 5 i utloddinga og.

Eg har eit anna framlegg til far til Torleiv, men det skal eg kome tilbake til etter neste lamming...

Namn og data på dei to konene har eg ikkje anna enn det som Sol skriv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for oppslag i bygdeboka Sol.

Jeg ser jo at navn på barna stort sett stemmer med det jeg opplyste i mitt innlegg. Bortsett fra at jeg ikke hadde med Tollef, og jeg kan ikke se ham nevnt i skiftet etter faren i 1752.

Når det gjelder Malene, så har jeg henne som barn av første ekteskap med Elen Pedersdtr.

Jeg fant henne gift 20.08.1738 på Stord med Nathaniel Mathisen Bekkjarvik. De døper en datter Johanne 13.09.1739 og det er det eneste barnet jeg kan finne av dem under døpte i Stord.

Nathaniel druknet 16.04.1780, 69 år gammel. Malene finner jeg gravlagt som Madam Malene Mathisen 09.04.1780, 71 år gammel. Det gir et fødselsår 1709. Jeg tror det rette er 1701 som jeg fant. Hun var da 38 år ved vielsen og det kan forklare hvorfor der bare ble ett barn i ekteskapet med Nathaniel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner datteren Johanne Mathiesen gift i Fitjar 31.12.1759 med Hans Jacob Bugge. Og i følge databasene over døpte i Stord fikk de 4 barn.

1. Nathanael døpt 31.05.1761

2. Søren døpt Dom 12a Trinit 1763

3 Inger Malene døpt 02.02.1765

4. Søren døpt 15.07.1766.

Hans Jacob Bugge var Gjestgiver i Bekkjarviken som sin svigerfar Nathaniel Mathiesen. Hans Jacob ble gravlagt 07.05.1775, 40 år gammel.

Johanne finner jeg gravlagt 24.07.1803 som Madame Johanne Hynnemær f. Mathiesen 63 aar 9 maaneder og 10 dage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Torleiv Torheim. Ved vigsla er han rett nok kalla Rygg, men farsnamnet er Ellev. Det er det også ved skifteti 1776, og borna hans etter skiftet heiter Eiliv, Anne og Gjøde.

Mormora til desse borna heiter Anne, og vi kan ha som teori at farmora heiter Gjøde. Kombinasjonen Eiliv og Gjøde fører oss til Lotsbergskora, der Eiliv Samsonson gifter seg med Gjøde Byrgedtr Søreide i 1715, og får sonen Torleiv i 1716.

Eg har førebels plassert denne Torleiv på Torheim. Eg har ikkje nok til å setje to strekar under svaret heilt endå, men leitar stadig etter det avgjerande provet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg eit problem! Skifteregisteret for Nordfjord har eit skifte etter Byrge Eilivson Lotsberg-Ødegård, men eg finn det ikkje. Skiftet før skal vere frå Endal og skiftet etter frå Daviknes, men dei to grensar til kvarandre i protokollen. Her må det leitast litt meir, men det kan bli nåla i høystakken - er det nokon som finn dette skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen med å få på plass denne familien.

Og Aase, du har helt rett. Det skiftet finnes ikke på den angitte side 306b. Så her har man nok gjort en feil under arbeidet med skifteregisteret. Dersom du vet vilket år han døde, kan det kanskje være lettere å finne skiftet igjen. Ellers må man jo nesten leite gjennom skifteprotokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk begge to - då reknar eg saka som oppklara. Men kvifor han trulovar og gifter seg under adressenamnet Rygg - ?

Pantebøker - ja, alt som skulle vore lese! Vi rekk vel knapt over ein brøkdel av kjeldene som finst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessante bidrag, selv om de siste var litt på siden av mitt opprinnelige spørsmål. Man vet imidlertid aldri om det kan bli aktuelt, så det er behørig registrert.

PS. Aase hvordan går det med lamminga? Noen spesielle overraskelser eller ren rutine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette siste er eigentleg ikkje på sida av temaet, fordi eg er sikker på at det sit fleire rundt i landet som har brukt bygdeboka og dermed trur at Torleiv Torheim sine born er etter komarar etter Elling Nilsson Rygg - dei kan få retta treet sitt om dei finn denne tråden.

Lamming er alltid overraskelsar. Dagen starta med eit dødfødt enkelt-lam, så no håpar eg på ein til-overs-trilling, slik at eg kan prøve ein adopsjon, men det ser smått ut. EIn har ikkje mange timane på seg før det er for seint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er en travel dame skjønner jeg.

Og ja, jeg ser jo selvsagt nytteverdien i å få ryddet bort slike fei fra bygdebøker, slektstrær og andre steder hvor de måtte dukke opp.l. Jeg for min del hadde ham ikke i mitt tre, og således er han som person ikke knyttet til mitt slektstre og derfor uten interesse for meg. Men man vet aldri, plutselig holder jeg på med noe hvor hans navn dukker opp og da er det selvsagt greit å ha orden i papirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider