Gå til innhold
Arkivverket

Tyskere som flyttet til Bergen

Johan Midtgård
 Del

Recommended Posts

Jeg har også 2 separate tråder til Tyskland i min Bergens-tråd. De eneste stedene jeg har hatt litt suksess er på familysearch. Det var ikke noen stormende suksess akkurat...

Har en mistanke om at navnene kan være stavet noe annerledes enn de ble i Tyskland?

Det jeg fant var i noen små landsbyer i Holstein.

Fant faktisk, og fikk kontakt med, en nålevende firmenning av min far som drev med gårdsferie der, via Google og telefonkatalogen :)

I Hamburg-tråden (en tippoldemor kom derfra rundt 1860) fant jeg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du ikke har hatt mange debattinnlegg i dette forumet tidligere.

Et godt råd dersom du ønsker å få hjelp her, er at du legger fram de opplysningene du allerede har om denne personen, navn, yrke, ektefelle, barn, årstall osv. slik at andre har noe å gå ut ifra og at det arbeidet som du allerede har gjort ikke trenger å gjøres på nytt av andre.

Det finnes en rekke kildet for Bergen, men man kan ikke gjøre stort for å hjelpe når man ikke engang har et navn...

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi venter på OPs navn kanskje du har lyst til å kikke litt på "min" Bergen/Tyskland-tråd?

Min tippoldefar Berent Jørgensen (f 1836 på Kalhovda i Masfjorden - d. 15 aug 1872) utdannet seg til fotograf i Hamburg, hvor han fant sin kone Wilhelmine Georgine D. Quirch (f 15 sep 1840 i St. Michaelis, Hamburg - d. 22 mar 1923 i Bergen ). Etternavnet skrives også Kouch (Qaack) i NB's base over norske fotografer, med kilde Susanne Bonge: Eldre norske fotografer. Fant ganske mye om henne i Norge, men ikke noe i Tyskland.

Min far mente at hennes far het Heinrich Johann Quirch (1811-1862) og mor Mathilde Dorothea Stehr (1816-1850). Og Mathildes foreldre skulle ha vært Mathias Ahrens Stehr og Johanna Elisabeth Becker.

Men der er det stopp :(

Jeg har ikek funnet noe tilsvarende Digitalarkivet for Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis jeg formulerte meg klønete. Det jeg mente å spørre om var om noen har kjennskap til tilgjengelige kilder i Tyskland. Vedkommende jeg jobber med er Friedrich Ludwig Konow, født i Tyskland i 1746. Navnet stammer muligens fra landsbyen Konou i Mecklenburg. Han giftet seg med Anna Hedevig Rieck i Bergen 8. oktober 1776 og døde i Bergen 6. juli 1798. Jeg har funnet primærkildene til ekteskap, død, begravelse samt fødsel og dåp for alle deres 13 barn i kirkebøker fra Korskirken og Nykirken i Nergen. Det jeg er ute etter nå, er hans forfedre. Trenger ikke hjelp med opplysninger om ektefelle eller barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger.

Reidar: interessante lenker dette.

Berit: ja det er denne "stamfaren" jeg graver etter forfedrene til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en forespørsel på DIS-Danmarks debattforum for noen år siden var det spørsmål om hvorfor ikke kirkebøkene for Slesvig-Holstein var scannet og lagt ut slik som resten av de danske kirkebøkene. Da fikk vi forklart at i Tyskland var det kirken som "eide" kirkebøkene. Det samme gjelder vel da også resten av Tyskland.

Kirkebøkene blir vel levert til et eller annet arkiv, men da må man selv ta kontakt og betale noen for å lete gjennom dem. Problemet er jo hvis man ikke vet akkurat i hvilket kirkesogn folk er født. Da kan det jo bli veldig dyrt etterhvert....

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette om folketellinger i Tyskland.

https://www.familysearch.org/learn/wiki/en/Germany_Census#Census_Records_at_the_Family_History_Library

Etter som første telling fra Schleswig-Holstein er fra 1769, hjelper det ikke meg, men Knut kan kanskje finne noe her. Ligger endel lenker her som kanskje kan være nyttige.

Ser også ut som de har "en form for kirkebøker" også. Får vel bare grave videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å ta kontakt her: Evangelisch-Lutherische Landeskirche Mecklenburgs, om ikke annet så for å få informasjon om hvor man skal henvende seg eller få en adresse til arkivet

Oberkirchenrat

Landesbischof Dr. Andreas von Maltzahn

Münzstraße 8

19055 Schwerin

Tel.: 0385 / 5185-0

Fax: 0385 / 5185-170

E-Mail: info@ellm.de

http://www.kirche-mv.de/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg kom til å skrive Knut i forrige innlegg. Mente selvfølgelig Bjørn K. Begynner antagelig å bli kvelden...Takk til Anita for tips. Skal prøve denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider