Gå til innhold
Arkivverket

Hvor mye er En Tønde Æbler?

Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Min tippoldefar, sammen med tre kamerater, ble i 1818 dømt til Tukthus i 2 måneder for å ha stjålet endel epler. Akkurat hvor mye de hadde tatt, var usikkert, men Retten "kunne ansætte dette Qvantum til 1 Tønde; imod hvilken Ansættelse Tiltalte intet havde at invende".

I våre dager en helt ufattelig straff, men det er en annen sak.... Det jeg håper å få svar på, er hvor mye 1 tønne med epler tilsvarer i våre dager. Har prøvd å finne det ut, men er såpass usikker, at jeg ber om hjelp,

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet var dette? På Jæren sier man i noen områder den dag i dag "eple" til potet, og "sød-eple" til eple. Det var min første tanke her. Det ville gi mer mening å stjele en tønne poteter. Men dette er kanskje en avsporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

det var i Buskerud, Hole kommune: epletyveri fra hagen til Proprietær Blom på Storøya. De hadde nok vært der på flere "tokter", men en antok at de tilsammen stjal 1 tønne epler.

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

har også lest artikklen du la lenke til, Karin, men ble en smule forvirret, så mitt håp er at noen vet sånn ca. hvor mye 1 tønne epler i 1818 tilsvarer i kg. idag,

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så mitt håp er at noen vet sånn ca. hvor mye 1 tønne epler i 1818 tilsvarer i kg. idag,

Sjølv om volummålet varierer litt, er det mest truleg anten det same som ei korntønne (139,4 liter) eller ei fisketønne (131,5 liter). Skilnaden er så liten at "ansætte dette til" er mykje meir unøyaktig. Dei hadde altså gjort meir enn å fylle bukselommene. Kor mykje 130 eller 140 liter eple er i kilogram, må du kanskje finne ut sjølv. Rimelegvis var epla den gongen noko mindre enn dei du kjøper på butikken i dag - altså lå dei tettare og det vart mindre luft mellom.

Skal eg gjette, snakkar vi om 60-80 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var utvilsomt mer enn en "vanlig" epleslang, men 2 måneders tukthus.... Tror du gjetter ganske bra, Ivar, og takk for lenken, Karin. Kan legge til at "takket være denne ungdomssynden", fikk min tippoldefar en dom på 4 års slavearbeid i 1832 - ingen bønn ved annen gangs tyveri! Da ble han dømt for å ha stjålet smør, mel, tre tinntallerkener og en jernstaur. De 6 første månedene var han på Akershus før ferden gikk til Slaveriet på Fredriksten i mai 1833. Han kom hjem til Hole på nyåret 1837 - det må ha vært ufattelige år, men han levde fram til 1883 og "holdt sin sti ren siden". Jeg fant ut av saken(e) for et års tid siden - helt ukjent for meg, og trolig også for far og bestefar, men det var neppe noe en snakket særlig høyt om, heller. Jeg har begge dommene, og det er usigelig trist lesing,

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Men ikke alt var like trist: mellom 18.10.1822 og 15.12.1826 var han "Jæger" ved Aggershusiske ridende Jæger-Corps i Stockholm, og jeg har kopi av hans "hæderlige Afskjed af Krigstjenesten" (han hadde oppført seg som det en brav Krigsmand sømmer), datert Haga Lyst Slot 15. desember 1826 og underskrevet av Carl Hagemann, Adjutant hos H.K.H. Kronprindsen (seinere Oscar I), så det er da lyspukter, også!!!

Victoria m/famiiie bor vel på Haga nå.....,

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid; skal se det er noe av blodet ditt i den svenske kongefamilien ;)

Bare som et apropos; har lest en del i "Straffedomme og loven om betingede straffedomme" av P. Kjerschow i dag. Boken er fra 1842, men tror den fikk et tillegg på et senere tidspunkt.

Den er proppfull med eksempler på forbrytelse og straff, hundrevis av eksempler. De dødsdømte er også nevnt med navn. Syntes den gir et enormt godt innblikk av datidens problemer og samfunnskikk.

Boken kan lastes ned her

For. eksempel fikk en mann "30 dager på vann og brød" for fem forbrytelser vi i dag ville kalt sedelighets/pedofili.

En stakkars gutt på 12 år ble sendt på slavearbeid for å ha kastet en snøball....

Bare et tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og takk for bok-tipset, som jeg har lastet ned,

mvh. Astrid, hvis tippoldefar neppe "menget" seg med kongefamilen da han var i Stockholm (var nok ingen aktuelle damer.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider