Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde skifte i 1759, gården Stavang, Brandsøy, Sunnfjord.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Takk for rask respons Arne.

Da var det ikke barn i ekteskapet med Ananias Olsen. Jeg klarer imidlertid ikke å finne ekteskapet mellom Brite og Ananias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Leif.

Da må jeg sjekke nærmere, for jeg har registrert at Ananias var døpt 24.10.1729 på Standal og at faren het Ole Hansen. Men jeg skal ikke borge for at det er rett. Men dersom din opplysning stemmer, så må jo alle det tre Nilsbarna fra Brithes første ekteskap være født mellom 1720 og 1734. Jeg får se om jeg kan finne dem.Brite har jeg registrert å være fra Seljevold, men dette er kun notater i en gammel bok og har ingen kildeopplysninger med hensyn til hvor det kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Arne. Det fikk jeg ikke med meg.

Men det sier jo ingenting om hvor gammel Ananias Olsen var da han giftet seg med Brite.. Men den yngste sønnen var jo født ca. 1733, så da kan det vel passe med et giftemål i 1735.

Forøvrig fant jeg et gammel skifte i programmet mitt fra 1751 etter Peder Nilsen Seljevold.Her nevnes Brite som søster 60 år gammel og gift med Ananias Olsen. Dermed var hun født ca. 1691 og det forklarer jo hvorfor der ikke var barn i ekteskapet deres.

".Peder Nilsen. Skiftet er datert 21. mai 1751 og nevner søster Helge Nilsdatter, 60 år, søster Britte N., g.m. Annanias Olsen Stavanger, søster Gunj N., g.m. Ole Rasmussen Sellevig, søster Synneve N. g.m. Holger Andersen Stavanger. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg Ananias Olsen Stafanger gravfestet 06.02.1776, 60 år gammel. Da skal han være født ca. 1716. Jeg finner imidlertid at Ole Andersen Tonneim døper en sønn Ananias 02.04.1712. Ut fra Leifs opplysninger i innlegg nr.4 kan det vel kanskje være samme person.

Er det noen som vet hvem denne Ole Andersen Tonneim var gift med, og hvem som da er mor til Ananias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fortsetter jeg å snakke høyt med meg selv.

I Fylkesarkivet Sogn og Fjordane sine databaser finner jeg et ekteskap i nov 1726 i Førde mellom Nils Anthonsson Vevring og Brite Nilsdtr. Seljevollen. Samme sted finner jeg Nils Anthonsson Vevring gravlagt 18.05.1732, født 1677. ( I 1701 manntallet finner jeg en passende kandidat og det er en Nils Anthonssson 18 år gammel som tjener på gården Leknes i Vevring.)

I de samme databasene finner jeg at Nils Vevring døpte en datter Anne 06.09.1728, 09.10.1729 og 25.02.1732. Det døpes en sønn Nils 13.12.1732. Jeg finner imidlertid ikke Arne døpt. I følge skiftet skulle han være født 1729. Nå lurer jeg på om det kan være to døtre Anne og en sønn Nils som er nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg klarte omsider å lese meg frem til det samme. Da kan det jo være en feil i avskriftene at noen har lest Arne som Anne. Hvis ikke så døper de tre jenter i 1728, 1729 og 1731 for det samme.

Takk for hjelpen Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Naustdal bygdebok bd. 1 side 220 er Nils Antonson og Birte Nilsdotter oppførd på Vevring bnr. 2. Der står også at Nils truleg var frå Leknes og dei er oppførde med tre døtre (alle Anne) og ein son (Nils).

Eg har førd opp at faren til Ananias Olsson var Ole Anderson Tonheim og har stilt spørsmål ved om han var frå Midtbø i Nordalsfjorden. I såfall var mora truleg Gjertud Olsdotter (trulova 31.5.1700). I Florasoga side 439 står det at Olav Andersson Midtbø fekk bygsel på 1 pd. 8 mrk. i Tonheim 3.3.1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Leif for nytt innlegg. Da begynner brikkene å falle på plass, for jeg har Ole Andersson Midtbø i registeret mitt.Dersom du har en oversikt over barna til Ole Andersson og Gjertruds så hadde det vært flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har registrert fylgjande barn til Ole Andersson Tonheim: Anders Olsson f. 1703, Nille Olsdotter f. 1705, Ukjent f. 1707, Nils Olsson f. 1710 og Ananias Olsson f. 1712.

Anders Olson blei 11.10.1724 gift med Dorthe Olsdotter. 22.5.1765 var det skifter etter Anders til enkja Dorthe og barna Johannes, myndig, Ole, myndig og Aletz Andersdotter, ugift, med verge Ananias Olsson Stavang.

Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Leif. Da setter jeg strek her, med mindre det skulle dukke opp noe nytt.

Ha en trivelig søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider