Gå til innhold
Arkivverket

Didrich Marcus f 29/3-1654 Bremen, begravet 26/6-1695 KK

Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Sønn av Henrich Marcus ,handelsmann i Bremen.

Etter tjenestetid hos B Reimers, ble han borger og handelsmann i Gullskoen Bergen og nevnes som ærlig og velfornem mand . Skifte Bergen 24/7-1695.Han var g 1:Kirsten Staal og 2: Karen Ratken.

Mitt spørsmål er om det går an å finne noe mere om denne slekten i Bremen ? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg havde brug for oplysninger i stil med dem du efterspørger, skrev jeg til arkivet i Bremen.

De sendte min forespørgsel videre til den lokale slægtsforening.

Det kostede lidt, men jeg fik god hjælp.

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drev kanskje også Henrich Marcus handel i Bergen?

Fra 'Borgerskap i Bergen 1600-1751 finnes en Hinrich Marcus, riktignok med fødested Bergen, innskrevet 10.03.1635.

Så, fra Bremer Einwohner vor 1650:

Marcus, Hinrich Marcg

Am 10.3.1635 erfolgte die Einschreibung dieses Bremers in das Bürgerbuch der Stadt Bergen in Norwegen. BM Dez.1933. - Im Heuerschilling-Verzeichnis des Jahres 1645 wurde seine Wittib im Kirchspiel St.Anschari zu 6 Raten je 18 gr für ihre Unterkunft eingeschätzt, welche im Bereich von Frantz Dames Rotte von Johann Rodes Aufgebotscompagnie lag.

Sohn des Bürgers Dittmer M., schwor am 12.Dez.1633 seinen Bürgereid und erhielt Muskete nebst Seitgewehr.- Das Heuerschilling-Verzeichnis vom Jahre 1645 bezeichnete ihn als "Auffwarter", wohl im Rathaus, denn er blieb im Kirchspiel St.Stephani ohne Veranlagung.- Gehörte zu Hermann Müllers Rotte von Lüder Tebelmans Aufgebotscompagnie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret.

Håper en eller annen kan oversette disse to siste avsnittene for meg.

Hinrich Marcg Marcus sønn av Dittmer Marcus? svor sin borgered den 12 des 1633............. ?

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 4.

Ser at du har skrevet rett av Digitalarkivets renskrevne Borgerbok Hendrich Markus fød i Bergen.

Men det er feil iflg original. Han er født i Bremen og får sitt borgerskap i Bergen 10/3-1635. Dette er vel da far til Didrich.

post-113-0-25891400-1335361347_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider