Gå til innhold
Arkivverket

Fødte mormonere , registrert i kirkebøkene?

Terje K Pedersen
 Del

Recommended Posts

Name: Florence Simondsen

Event: Birth

Event Date: 12 Jul 1890

Event Place: Cook Co , Illinois

Birth Date:

Birthplace:

Death Date:

Name Note:

Race:

Father's Name: Marttin Simondsen

Father's Birthplace:

Father's Age:

Mother's Name: Marie Larsen Simondsen

Mother's Birthplace:

Mother's Age:

Indexing Project (Batch) Number: C01311-7

System Origin: Illinois-ODM

Source Film Number: 1287906

Ekteskapet:

Groom: Martin Simons

Groom's Titles & Terms (Original):

Groom's Race (Original):

Groom's Race (Standardized):

Groom's Age: 27

Groom's Estimated Birth Year: 1862

Groom's Birth Date: 1862

Groom's Birthplace:

Bride: Mary Larson

Bride's Titles & Original):

Bride's Race (Original):

Bride's Race (Standardized):

Bride's Age: 20

Bride's Estimated Birth Year: 1869

Bride's Birth Date: 1869

Bride's Birthplace:

Marriage Type: Marriage

Marriage Date: 27 Dec 1889

Marriage Place: Chicago, Cook, Illinois

Fru Simonsens foreldre:

Pedigree Resource File

« Back to search resultsname: Ingeborg Marie Larsen

birth: 15 Oct 1869

Oslo, Oslo, Norway

death: 25 Nov 1946

Oslo, Oslo, Norway

AFN: 46KH-MSL

Parentsfather: Lars Gustav Larsen (AFN: 46KP-9MN )

mother: Petra Andersen (AFN: 46KP-D43 )

Marriages (1)spouse: Martin Simensen (AFN: 46KH-JVH )

Show children (1)

child 1: Dora Florentze Simonsen (AFN: 46KG-DG6 )

birth: 31 Jan 1891

Chicago, Cook, Illinois

death: 30 Jan 1930

Oslo, Oslo, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner henne i skifterettens papirer i Oslo. Det står der at de hadde 8 felles barn. Så da er vel de 8 navnene du har reknet opp, felles barn halvdelen før og halvdelen etter ekteskap, tror jeg.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/27315/164/?size=full&mode=0

De bodde i Kirkegårdsgaten 20.

Var jeg deg, ville jeg henvendt meg til Byarkivet i Oslo. Her har du både adresse og navn. Be dem sjekke opp denne familien f. eks i nærmeste kommunale forketelling før 1930. Der vil du antakelig få navn og f.datoer på alle de 8 barna. Byarkivet har utrolig mye kilder å rote i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://arkivverket.no/URN:sk_read/27254/54/?size=full&mode=0

Her er det en Theodor Pedersen som er meldt død i Oslo i 1943. Kanskje din? Jeg fant i adressebøker frem til 1941 at ovnrep. Theod. Pedersen bodde i Kirkegårdsgt 20.

En henvendelse til Statsarkivet i Oslo vil kunne gi svar på hva som står i dødsfallsprotokollen om denne Theodor: yrke, bosted, hvor mange barn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://arkivverket.n...ize=full&mode=0

Her er det en Theodor Pedersen som er meldt død i Oslo i 1943. Kanskje din? Jeg fant i adressebøker frem til 1941 at ovnrep. Theod. Pedersen bodde i Kirkegårdsgt 20.

En henvendelse til Statsarkivet i Oslo vil kunne gi svar på hva som står i dødsfallsprotokollen om denne Theodor: yrke, bosted, hvor mange barn osv.

Takk atter en gang for utrolig mye , fin hjelp :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe mer konkret om hvem Theodor skulle ha barn med Ingeborg Marie Simensen f Larsen? Hva het barnet? Når skulle det være født?

Ser at hun har et barn som heter Paulsen f, ca 1898... lurer på hvem som er far til det barnet,,.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet egentlig ikke mer. Hørte at barnet ble satt bort og fant sine biologiske foreldre ved hjelp av frelsesarmeen.

Vi vet egentlig ikke mer. Hørte at barnet ble satt bort og fant sine biologiske foreldre ved hjelp av frelsesarmeen.

Kirkegårdsgaten 20 som nevnes tidliger er adressen de boddde på iflg min mor som husket dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei,beklager så mye å blande meg borti denne saken,men den angår faktisk min familie,så følte jeg hadde noe å bidra med.. Kom tilfeldigvis inn her fordi jeg prøvde å finne ut hvor min oldefars etternavn kommer fra,og da endte jeg altså opp hos dere...

Min oldefar var nemlig den mye omtalte Theodor Gydar.Jeg har ikke så mange opplysninger å komme med ang. årstall og navn på koner og barn,men kan bidra litt mht antall barn. En av mine kusiner har en liste over barna (med årstall og alt,kan sikkert få tak i den hvis det er ønskelig).

I denne listen kommer det frem at Theodor fikk 4 barn med sin første kone,og et barn med sin elskerinne (men siden han var mormoner,kan jo dette godt ha vært en kone nummer 2). Hans siste barn med hans første kone ble født nesten samtidig med elskerinnens barn,og for å toppe det hele,fikk han på denne tiden også et barn med elskerinnens datter (tror det må være Dora),det var min farfar Lorang,født 27.februar 1908,som ble adoptert til en familie i Sandefjord som het Hansen ( når han ble voksen,endret han etternavnet sitt til Lunde,som var navnet på gården til adoptivforeldrene). Så skilte Theodor seg fra sin første kone,og giftet seg med min oldemor (Dora?),og med henne fikk han ytterligere 11 barn,som vi har greid å finne,hvorav ingen ble bortadoptert. Videre har jeg adri hørt noe om at det har vært en onkel i Amerika,derimot har det vært en tante; Karin,som bodde i Utah.Hun hadde en stund kontakt med min eldste søster,men etterhvert ble hun så dårlig at det tok slutt. Jeg vet at mine foreldre en gang på 90-tallet hadde en fest i Sandefjord,og da var de veldig mange søskenbarn,men husker ikke hvor mange,altså!De jeg vet om av søskenbarn er Lillys 2 barn,Thore (Pauls sønn),og ei som bodde i Danmark,men hvem hun var datter til,aner jeg ikke.

Dessverre har begge mine foreldre gått bort,så det er mye jeg ikke vet,men noen av mine kusiner har noe mer info enn meg,så hvis det er ønskelig,kan jeg sikkert få tak i noe mer enn det jeg har skrevet her.

Lorang etterlot seg 6 barn. Av disse,var det bare 3 som fikk barn.

Håper du fant noe av dette nyttig,så får jeg fortsette å lete etter opphavet til etternavnene,blir det jo,trodde jo han bare het Gydar,jeg... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som deltaker i tråden syns jeg absolutt at det ville være interessant å få kjennskap til hele søskenflokken.

Men jeg anbefaler at du og trådstarter utveksler epostadresse eller annet hvis det skal navngis personer som lever i dag, se forumets regler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er en spennende historie,skulle ønske jeg visste mer,men ettersom min farfar ble adoptert bort og ikke vokste opp sammen med de andre,er det mye min familie ikke vet.

Har fjernet navn på levende etterkommere,takk for tipset ... :)

Dersom trådstarter ønsker mer info,skal jeg nok få fatt i det,regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig kjempe interessert å få vite mer. Har sendt deg Mail adressen min så det er bare å sende inn. Thore Gydar var min fetter som jeg de siste årene han levde hadde en del kontakt med så hvis jeg kan bidra med noe der er det bare å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei igjen!

Tenkte det kunne være interessant for dere som har vært så flinke å lete å få vite hvor mange søsken/halvsøsken det er,så her kommer det en liste skrevet av Lilly,Theodor og Dora sitt fjerde barn:

Theodor G.F.Pedersen (21.04.1876) giftet seg med Karoline Eriksen ((22.02.1874) i 1903.

Sammen fikk de barna: Freidel Lorensjo født 1904

Margit Eugine 1905

Freidel Augin 1907

Eline 11.11. 1908

Med Ingeborg ( Doras mor) fikk Theodor sønnen Hilmar 18.02 1908

Med Dora Florence fikk han Lorang 27.02.1908

Vidar 03.03.1910

Rolf 28.06.1911

Lilly 04.05.1914

Anna dødfødt 1916

Paul 12.02.1918

Grete 06.04.1920 - døde 12 år gammel

Sylvia 19.05.1922

Kari 26.02.1923

Ruth 28.02.1925 - døde 1/2 år gammel

Ruth 28.03.1928

Tollef 30.01.1930 ( Dora døde samtidig,regner med i barsel,men det står ikke noe i lista om det.)

Altså fikk Theodor i 1908 først Hilmar med Ingeborg,9 dager senere nedkommer Dora med min farfar Lorang,og i november får han Eline med sin kone Karoline. Det ble naturligvis skandale,og Ingeborg adopterer bort Lorang bak ryggen på Dora (som bare er 17 år ). Og Theodor blir ekskludert fra kirken i 10 år.Han var da 32 år (Lilly lurte alltid på om det kunne være flere der ute,ettersom han ikke giftet seg før han var 26,men de har vi i såfall ikke funnet.)

Ruth ble sendt på barnehjem,vet ikke hvor og når,det står bare at Dora ikke greide mer.Lilly hentet henne hjem under krigen.

Etter krigen engang reiste hele søskenflokken over til Salt Lake,der Vidar ble forstander i en egen menighet der borte. Vidar,Kari og Ruth ble igjen der borte når de andre reiste hjem,da disse tre var mest ivrige og troende mormonere.

Ingeborg Marie Larsen reiste til Amerika i 1886,da var hun 17 år. Hun giftet seg der med Martin Simonsen 22.12.1889. Dora Florence ble født i Chicago 31.01.1891. De kom tilbake til Norge når Dora var 5 år. Ingeborg og Martin skal også ha fått en sønn ved navn Ivar,men hvor og når ( og hvor han ble av ),vet vi ikke. Så fikk hun altså Hilmar med Theodor i 1908.

Theodor skilte seg fra Karoline 12.02.1915,da hadde han og Dora allerede fått fire barn sammen. Han og Dora giftet seg 23.03.1918,litt over en måned etter at Paul ble født. Grete ble derfor deres første "ektefødte" barn.

De bodde på Vålerenga frem til 1927,da de flyttet til Gråbein. Vet ikke hvor de endte opp etter det,da de på Gråbein ble kastet ut av en ny eier.

Det var det jeg hadde. En fargerik,og utrolig morsom slektshistorie for meg i dag,men det kan umulig ha vært lett for noen av Theodors kvinner...Dessverre kan jeg ikke noe særlig om mormoner-delen,vet at det var det du lette etter,Terje,men kanskje noe av dette kan hjelpe deg litt allikevel håper jeg..;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Veldig flott at du delte dette med oss. Sannelig en fargerik familiekrønike. Og kjekt for Terje å få såpass konkrete svar på sitt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare takker så mye for flott info om om min onkel Paul som alltid var litt spennede for meg når jeg var liten. Sønnen Thore var veldig eksotisk for oss siden han var mye i USA osv og når han var hjemme kjørte han/de flotte Caddilacer osv noe som gjorde voldsomt inntrykk på en 10 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Hei, Terje K. Pedersen. Vi er nok i slekt ja. Min Oldefar er Theodor Gydar Freidel Pedersen. Og han var gift med Karoline og fikk 4 barn med henne. Min Bestefar er Eugen Freidel Pedersen. Så fikk han barn med "dama" opp i 2 etasje…Ingeborg…Og samtidig med datteren hennes Dora. Jeg bodde mye hos "tante" (var mor sin tante, men jeg kalte henne tante) Eline…hun som ble født samtidig med første til både Ingeborg og Dora sine gutter. De bodde jo i samme hus så veien var ikke så lang,,hehe. Iallefall ble det ikke så greit…og familien flyttet litt på seg…men ikke langt…så det var uvennskap i hele dems oppvekst..ikke rart når halve gata roper på samme pappa'en.Iallefal…Har mer info til deg.Jeg har også god kontakt med resten av slekta som dro over "dammen" Og de som kom tilbake…dems etterkommere blir det nå straks. Er vel kun en igjen av de eldste. Men har navn og dato på alle Doras 13 barn ble det. Og håper du kan sende meg mailadressen din. Har prøvd å søke deg opp men finner deg ikke. Ikke på google og heller ikke på facebook. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Tenkte det kunne være interessant for dere som har vært så flinke å lete å få vite hvor mange søsken/halvsøsken det er,så her kommer det en liste skrevet av Lilly,Theodor og Dora sitt fjerde barn:

Theodor G.F.Pedersen (21.04.1876) giftet seg med Karoline Eriksen ((22.02.1874) i 1903.

Sammen fikk de barna: Freidel Lorensjo født 1904

Margit Eugine 1905

Freidel Augin 1907

Eline 11.11. 1908

Med Ingeborg ( Doras mor) fikk Theodor sønnen Hilmar 18.02 1908

Med Dora Florence fikk han Lorang 27.02.1908

Vidar 03.03.1910

Rolf 28.06.1911

Lilly 04.05.1914

Anna dødfødt 1916

Paul 12.02.1918

Grete 06.04.1920 - døde 12 år gammel

Sylvia 19.05.1922

Kari 26.02.1923

Ruth 28.02.1925 - døde 1/2 år gammel

Ruth 28.03.1928

Tollef 30.01.1930 ( Dora døde samtidig,regner med i barsel,men det står ikke noe i lista om det.)

Altså fikk Theodor i 1908 først Hilmar med Ingeborg,9 dager senere nedkommer Dora med min farfar Lorang,og i november får han Eline med sin kone Karoline. Det ble naturligvis skandale,og Ingeborg adopterer bort Lorang bak ryggen på Dora (som bare er 17 år ). Og Theodor blir ekskludert fra kirken i 10 år.Han var da 32 år (Lilly lurte alltid på om det kunne være flere der ute,ettersom han ikke giftet seg før han var 26,men de har vi i såfall ikke funnet.)

Ruth ble sendt på barnehjem,vet ikke hvor og når,det står bare at Dora ikke greide mer.Lilly hentet henne hjem under krigen.

Etter krigen engang reiste hele søskenflokken over til Salt Lake,der Vidar ble forstander i en egen menighet der borte. Vidar,Kari og Ruth ble igjen der borte når de andre reiste hjem,da disse tre var mest ivrige og troende mormonere.

Ingeborg Marie Larsen reiste til Amerika i 1886,da var hun 17 år. Hun giftet seg der med Martin Simonsen 22.12.1889. Dora Florence ble født i Chicago 31.01.1891. De kom tilbake til Norge når Dora var 5 år. Ingeborg og Martin skal også ha fått en sønn ved navn Ivar,men hvor og når ( og hvor han ble av ),vet vi ikke. Så fikk hun altså Hilmar med Theodor i 1908.

Theodor skilte seg fra Karoline 12.02.1915,da hadde han og Dora allerede fått fire barn sammen. Han og Dora giftet seg 23.03.1918,litt over en måned etter at Paul ble født. Grete ble derfor deres første "ektefødte" barn.

De bodde på Vålerenga frem til 1927,da de flyttet til Gråbein. Vet ikke hvor de endte opp etter det,da de på Gråbein ble kastet ut av en ny eier.

Det var det jeg hadde. En fargerik,og utrolig morsom slektshistorie for meg i dag,men det kan umulig ha vært lett for noen av Theodors kvinner...Dessverre kan jeg ikke noe særlig om mormoner-delen,vet at det var det du lette etter,Terje,men kanskje noe av dette kan hjelpe deg litt allikevel håper jeg..;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Karoline Eriksen fikk theodor Gydar Freidel …kull en.. Freidel Lorenzo Pedersen født 23/1 1904. , død 6/8 1904. Så margit Eugenie, født 19/7 1905. Så min bestefar Freidel Eugen født 19/7 1907 Og tilslutt ble det født en pike Eline11/11 1908.  Mor og far til oldefar var peder Mikkelsen 1792, Stange og Kari Halvorsen 1796, Sange. Har mange ledd tilbake. Iallefall så ver oldefar fortsatt gift med Karoline når han hadde 4 barn med Dora og ett barn med svigermora….Moren til Dora.  Theodor og Karoline giftet seg i 1903 og skilt i 1915. I 1908 fik han 34 år da, barn med sin kone 34 år..Eline. Sin elskerinne Dora 17 år, ..Lorang. Og med sin mors elskerinne Ingeborg 39 år,…Hilmar. Dora døde i barsel 39 år gammel. Da ble Tollef født. De bodde først i islandsgate så flyttet de til Hedmarksgate 4 og i 1927 flyttet de til Gråbeingårdene..Det var i Kirkegårdsgata 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som deltaker i tråden syns jeg absolutt at det ville være interessant å få kjennskap til hele søskenflokken.

Men jeg anbefaler at du og trådstarter utveksler epostadresse eller annet hvis det skal navngis personer som lever i dag, se forumets regler

Hei, jeg har alle dataene på søskenflokken alle tolv som ble født av Dora. Det var Theodor Gydar Freidel Pedersen sitt kull nr 2 . Han hadde 4 barn med sin kone…samtidig som hans kone ble gravid Så ble Dora gravid og endatil hennes mor Ingeborg ble også gravid med hans barn de ble alle født samme år. Men siden du har lett og funnet mye her…så har vi ett hull …Teodor sin far het Paul Pedersen, 1839 fra Stange. hans far Peder mikkelsen 1792, Stange. Hans far Mikkel Pedersøn Guthuseie ca 1750, Stange gift 2/5 1778, Stange med Ales Jeppesen Volla, Stange. Så kommer tomrommet….Hans far igjen….har bare Peder….hvet ikke hvor han kom fra eller noe mer. Kan du  eller noen andre her hjelpe med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider