Gå til innhold
Arkivverket

Kari Øverøy fra Vågå og hennes forbindelser til ættene Sandbu og Valbjør (evt. ætten Bratt)

Jon Christian Ringdal
 Del

Recommended Posts

Hei alle sammen, er det noen som kan hjelpe meg litt med å finne forbindelsene mellom Kari Øvre Øy og ættene Sandbu og Valbjør (evt. Bratt)?

I boken Sunnylven og Geiranger gard og ætt, bind 2, side 40 står det følgende: "Kari Syversd. Øvre Øy, f.1723 Vågå. Ho ætta frå Sandbu og Valbjør i Vågå, der Gjeslingætta sat." Videre står det at det er skrevet to artikler om henne i tidsskrift for Sunnmøre Historielag årgang 1934 og 1937-38.

På nettstedet www.wangensteen. net (som for øvrig er et veldig bra tiltak) fant jeg en samlet oversikt over Bratt-artikler http://www.wangensteen.net/Bibliotek/brattbok2/index.htmlhvor det er et ansnitt fra geanologen 1/99 som tar for seg Øverøy-ætten fra Vågå, som også omtales som Steinar Øysteinsson Bratts ætt.

Mvh

Jon Christian Ringdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Eg ser at eg også har brukt artikkelen i Sunnmøre Historielag årgang 1937-38 som kilde på noko av dette stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene Ingmar, det ser ut som at Pål Øystein Kvarberg har kommet frem til nogen lunde det samme som (evt. basert noe av sitt arbeide på) Engebret Hougens har i sin Ættesoge for Gudbrandsdalen. Bind 1. side 133-147.

Men jeg skulle gjerne ønsket å funne flere kilder som kan bevise/ motbevise at Kari Øvre Øy virkelig stammet stammet fra de overstående ættene, diplomer, skifter osv.

Er det foresten noen spesiell grunn til at du i ditt slektstre har stoppet med Ivar Amundsen Sandbu?

Det er ikke store geografiske avstanden mellom Gårdene Øygarden (har forstått det er dagen navn på Øvre Øy) og Sandbu så det ville forbause meg om det ikke er noen sammenheng mellom Øvre Øy og Sandbu.

Har du mulighet til å sende meg den artikkelen fra Sunnmøre Historielag om du har den digitalt tilgjengelig? Jeg har prøvd å få tak på den fra Ålesund, men da historielaget for tiden holder på å digitalisere alle årgangene sine så var det ikke mulig å få tak i den artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange år sidan eg holdt på med denne greina av slekta så kvifor eg stoppa opp med Ivar Amundsen Sandbu husker eg ikkje, mest sannsynligt fordi eg ikkje hadde fleire opplysninger, eller at det som var var for usikkert.

Eg har dessverre ikkje digital kopi av denne artikkelen frå Sunnmøre Historielag. Har du forsøkt å fjernlåne den i ditt lokale bibliotek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg ser at E. Hougen går lengre tilbake i Ættesoge for Gudbrandsdalen Bind 1, men uten dokumentasjon så blir det meste bare på det beste antagninger.

Det var synd du ikke hadde artikkelen digitalt, men jeg skal prøve å fjernlåne den på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner ikkje denne ættelinja så godt, men det er vel ein realitet at ikkje alt Hougen skreiv står seg like godt under nye undersøkingar. Du gjer nok klokt i å gå dette nærare etter i saumane før du tek det som "god fisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Jeg har nå fått tilgang på A. Holes artikkel "Om Kari Øy, Per Flo og ætta deira" fra Sunnmøre historiske lag årgang 1938-1939 og der kommer det frem at det var et skifte etter Tiøstel Sifuerson på Øvre Øy i 1695 (Nordre Gudbrandsdalens sorenskriveri nr. 3 fol. 78 a) hvor Sifuer Jacobson Valdberg tar over gården etter å ha blitt gjort til "fremføtseismand" av de fire gjenlevende søsknene etter Tiøstel: Ifuer Sifuersson sampt Barbara, Inglef og Maret Sifuersdøtre. Denne Sifuer Jacobson får så sønnen Syver Syverson Øvre Øy som får datteren Kari Syversdatter Øvre Øy.

Ser man på digitalarkivets Manntall 1663-66: Gudbrandsd. og Hedemrk. amt for gårdene Øvre Øy: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=Bd05MT60&gardpostnr=1078#nedre

Valbjør: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=Bd05MT60&gardpostnr=1071&merk=1071#ovre så vil man finne følgende personer med navn som ligner på de i skiftet fra 1695: Tystøl Sigvardsøn på Øffreøe (Øvre Øy) og Iffer Jacobsøn Walborg (Valbjør) kan dette være Sifuer og Tiøstel nevnt i skiftet ovenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Ser man på digitalarkivets Manntall 1663-66: Gudbrandsd. og Hedemrk. amt for gårdene Øvre Øy: http://digitalarkive...stnr=1078#nedre

Valbjør: http://digitalarkive...&merk=1071#ovre så vil man finne følgende personer med navn som ligner på de i skiftet fra 1695: Tystøl Sigvardsøn på Øffreøe (Øvre Øy) og Iffer Jacobsøn Walborg (Valbjør) kan dette være Sifuer og Tiøstel nevnt i skiftet ovenfor?

Jeg har registrert Iffer Jacobson Walborg som Syver Jakupson Øy i mitt slektstre. Det kan se ut som at Syver er Sifuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anders, kommer over følgende på nettet: Iffer ("iver aka ivar") var mest trolig storebroren til Sifr ("Syver aka Sjugurd"). Det kommer frem i to skifter fra 1682 og 1697 hvor boet etter Jacob Gundersen Valbjør (Fellese) blir fordelt mellom den etterlevende enken Eli Pedersdatter Valbjør og deres barn, deri blandt Ifr og Sifr Jacobsønner.

Jacob Gundersen døde antagelig på Valbjør i 1682.

Det ble holdt skifte etter ham 20.02.1682. Det fremgår her at skiftet mellom mor og barn skulle utstå inntil

videre: «Anno i 1682 d: 20 Feb: war berammit Skiffte paa Walberg i Waage Sogen effter Sl: Jacob Gunderß:

Jmellem Hans effterlatte Hustrue Elli Pedersdr: och Deris 4 Børn Thron Gunder Ifr och Sifr Jacobß: Sambt Jngelef

Elße och Anne Jacobsd: Ofrvar Lensmanden Thord Kleppe och af Laugrettes Erich Helden och Christen Lillingsae,

Forregifr da Moderen med Hindies Børn, at dj gierne ville nuede Boen u-schifft och u-ligt, balenge(?) dj til

s..nneles bruger gaarden, Thi schulle nu huer tage sit blef det alt forringe. Moderen beholt at bruge gaarden med

Begier derfor dett maae blifue som det nu er till alle Børn blifr myndig och kand Vide deris at forrestaae, Huorfor

eftter sambtlig Deris Begiering till videre Derunder stillit iberoe.»

Kilder: Prestenes manntall i 1666: 6 Gudbrandsdal prosti - Vågå, folio 197. Skifteprotokoll Nord-Gudbrandsdal sorenskriveri nr. 2,

1673-88, Vaage præstegield, folio 109b. Engebret Hougen: Ættesoge for Gudbrandsdalen, bind III, side 28.

Eli og Jakob hadde følgende barn (minst):

Ingeleiv, gift med Østen Erichsen Kongsli/Kvarberg, døde i 1697.

Else, ugift.

Ca. 1641: Trond, 25 år i 1666, døde omkring 1722.

Ca. 1644: Gunder, 22 år i 1666.

1650: Iffuer, 16 år i 1666.

Sjugurd, til Øverøy.

Anne, levde i 1717 på Bøje i Skjåk.

10.05.1697 skiftet Eli med de 6 barna som fortsatt levde.

«Anno 1697 dj= 10 May var efter begier paa Valborg, imeedlertid Elli Pedersd: Lod schifte og Deelle sin Boe

og Formue imellem sinne 6 Børn, Nemlig Thron, Ifr, og Sifr Jacobß: sampt Sl: Ingelef Qwarborg /: som Arfvis af

sinne Børn:/ Des Ligeste Elße og Anne Jacobsd: Alle fuldmyndige og tilsteedeverende, Ofwerverende Af Laugrets

Oluf Stranden og Aslach Wistdal,

Aflag da Moderen først 1 Koe og en Seng som Hun Liger saa, og en Agger som dj Holder ... Agger, og dermed

indggaf sig til sin Søn Thron som blife ved Gaarden, og opgaf ald den Øfrige Boe til schifte imellem sinne Børn,

Er da fremkommen til schifte, som er Registreret vurderet og J Penge anslagen til

- 258 Rdhr 8 sh:

Her foruden berettes at Deris Sl: Søster Ingelef Qvarberg hafr faaet i Hiemgafve som bedrager sig til

- 65 Rdhr 2 ort 8 sh:

Kommer det saa paa enHvers Lod af di fem Søschinde eftersom brødrene giør Deris Søster Hiem gade med sig

udi Løstaaen til Penge

- 57 Rdhr 2 ort 11 sh.

og det Deris Sl: Søster Hafuer faaet mere en som Dem, Det hafr alle Søschinde forundt den Sl: Qvindis

Arfwinger, og iche begierer naaen wederlaue derfore.

Berettes at vere Odels Eyende Heri Gaarden Walberg Firre Huder og Siuf Skind Odelsgodz, Hvoraf Samptlig

Søchinde Hafuer forundt Deris Broder Thron Deris Loder J det enne Skind, Saa en Kommer paa en Broder En Hud

Et Skind og Thoe Reblinger, og paa hver Søsters Lod 6 Schind 3 Reblinger, Og Tron er efter Loven forornet til sinne Søsterers Formyndere,»

Kilder: Skifteprotokoll Nord-Gudbrandsdal sorenskriveri nr. 3, 1690-1719, Vaage præstegield, folio 34b-35a. Engebret Hougen:

Ættesoge for Gudbrandsdalen bind III, side 28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftene referert i #10 er nok bevis på at Jacob og Elis barn er arvinger, til dels hvem de er (hvor de havnet) og at Syver tar over garden. Det gjenstår vel da bare å bekrefte far/datter-forholdet mellom Syver og Kari Øverøy før i alle denne lille biten er på plass.

Som en ekstra observasjon: Skiftet er også en grei påminnelse om at det ikke alltid utdeles like søster- og bror-parter i skiftene, men som her at det skjevfordeles etter søsknenes eget ønske. Dette kan være viktig når en skal regne sammen deler av jordegods for å få arvinger på plass i de tilfeller hvor skifter ikke er bevart eller er mangelfulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftene referert i #10 er nok bevis på at Jacob og Elis barn er arvinger, til dels hvem de er (hvor de havnet) og at Syver tar over garden. Det gjenstår vel da bare å bekrefte far/datter-forholdet mellom Syver og Kari Øverøy før i alle denne lille biten er på plass.

Ser vi tenker likt her, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne å lete, har du noen tips?

Som en ekstra observasjon: Skiftet er også en grei påminnelse om at det ikke alltid utdeles like søster- og bror-parter i skiftene, men som her at det skjevfordeles etter søsknenes eget ønske. Dette kan være viktig når en skal regne sammen deler av jordegods for å få arvinger på plass i de tilfeller hvor skifter ikke er bevart eller er mangelfulle.

Dette er en meget interessant vinkel på det hele, spesiellt på tanke på de tilfellene hvor det er det er lite opplysninger ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I P. A. Lillebøs artikkel fra Sunnmøre historiske lag står det blant annet om Kari Øvre Øy:

No veit vi meir om Kari Øy. Og det er: Kari var dotter til

Siver Siverson, Nedre-Øy i Våge. Ho var gift 1743 med Nils

Pederson, klokkar i Våge. Sovidt ein kan sjå var Nils frå Berstad

eller Bolstad i Stryn. Han er død før 12. september 1744; for då

stend der i døypeboka for Våge: «Døpt Kari Svesmoen, enke av

Nils klokker, hans pigebarn Mari t. Faddere: Petter Lund, Lars

Øy, Anna Borehsenius, Karn J. Tronhusis. — Kari var introdueeret

22 sønd. ante trinit».

Etter Siver Nedre-Øy er det skifte i april 1752. Mora til Kari

lever, nemleg Anne Pedersdotter. Det heiter då at Kari er gift med

Peder Lasseson (Flo av Bendiktuna?) buande på garden Øye.

Enkja, Anne, får skifteretten til å utsetje med

skiftet og gjev op

I A. Holes artikkel fra Sunnmøre historiske lag står det blant annet om Kari Øvre Øy:

25. Kari Syversdtr. Øvre Øy. (Ikkje «Nedre Øy» som hr. P.

A. Lille-bø ,skriv). Fyrste gongen vi finn namnet hennar

i kjeldeskriftene er i 1736, og det forheld seg ,soleis. Der

.skulde vera bispevisitas i Vågå. For ;det høve skreiv pre-

sten Munch eit «Sieleregister» over alle unge og ugifte

i Vågå ti alderen 7 til 40 år, «Overlevenet Hans HØyædle

Høyærværdighed Biskop Peder Hersleb ved Visitatsen

1. Juni 1736». Dette registret over helle 797 sjeler er

opdelt i teigar for namn, heimstad, stilling i heimen,

alder, året fyr fyrste altergang, lesedugleik i bok, kva

dei kan i katekisma og skotsmål t. id. skikkelig, lydig,

lærviljug, likesæl, motviljug, tungnem 0. s. b. Der er 43

trettanåringar. Av ,dei kan 10 alle fem partar, 8 kan tre,

5 har lært tvo og 7 kan ein part. I denne. årsklassa

-

finn vi og: Kari Sifuersdtr. Øy, 13 år, dotter, «læser vel

i Bog, 5 partar i Chatekismen .

og Hustaften, Schikkelig».

-

Ho var altso fødd 1723. Ho var gift tvo gonger, fyrst

1743' med Nils Pederson Bærstad frå Stryn, som. 3-4 år

var klokkar i Vågå, t der 1744 (gravlagd 9. febr.) 10 ,de

septbr. same året vart Maret, barnet deira («Steims-

Maret») døypt i Vågåkyrkja. Ved skiftetetter «Nils Pe-

dersen ;klokker» 3-0. :april 1744 ervde vesle baret 126

rdl. 8 art, 8 ,skill. og som formyndar for barnet vart be-

stefaren Syver Syverson tilsett.

Det ser ut som om at Syver Syversen var far til Kari ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel svaret at om disse artiklene gjennomgås og kildene det henvises til sjekkes ut, så vil familieforholdet bli bekreftet. Opplysningene som fremkommer ser ut til å være tydelige nok med hensyn til hvilke kilder opplysningene er hentet fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel svaret at om disse artiklene gjennomgås og kildene det henvises til sjekkes ut, så vil familieforholdet bli bekreftet. Opplysningene som fremkommer ser ut til å være tydelige nok med hensyn til hvilke kilder opplysningene er hentet fra.

Det høres lovende ut Rune , jeg skal gå i gang med dette arbeidet så straks jeg får tid til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider