Gå til innhold
Arkivverket

Nils Nilsen død ca 1737 Stor Smedseng i Vefsn sønn av Nils Jacobsen Kulstad i Vefsn?


Lars Østensen
 Del

Recommended Posts

9 timer siden, Per Nermo skrev:

.

Har skiftet snytt oss for de 4 døtrene til Christen Baardsen ? (Jeg kan ikke se dem i skifteteksten heller).

Bokstaven foran neste nevø (Ole) skal vel forøvrig være i, ikke c.

.

Neppe, det er skifte etter ham på Forsmoen i 1751 og der nevnes kun 3 sønner. Teksten som gjelder disse døtrene i skiftet er korrigert. Om du ser så er det stiplet under parten som gjelder døtrene.

 

image.png.54c14cab9947b7b5cf103550be2c4c10.png

 

Mao. det var ingen døtre, og antall sønner har altså gått ned fra 3 i 1751 til 2 i 1776.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Lars Østensen skrev:

.....

Dette er fra en debatt:

 

"På Rynes i Vefsn er Anders Nilsen husmann. I 1769 er han oppgitt til 44 år. Foreldrene giftet seg i 1726. Han ble gift i 1754 med Kirsten Olsdatter. I 1755 døper de Marit og i 1762 Ole. De hadde også sønnen Nils, oppgitt til 11 år i 1769. Siste spor i Vefsn etter dem er at Anders Nilsen, Rynes nevnes i skiftet etter en bror i 1776.I 1777 konfirmeres Nils Andersen i Sandsund, Buksnes, 17 år, og i 1780 konfirmeres Ole Andersen, Sandsund, 18 år. Anders Nilsen, Sandsund, er fadder i 1777. Videre: Marit Andersdatter, Sandsund er fadder i 1777, og hun giftet seg i 1779 med Anders Jakobsen, Rise. De er på Rise i 1801. Nils Andersen, Sandsund, giftet seg i 1781 med Guren Sofie Pedersdatter, Bergsdal. De er på Bergsdal i 1801. Ole Andersen, Rise,rimeligvis Sandsund i 1780, giftet seg i 1789 med Berit Bye Pedersdatter, Fygle. De er på Fygle i 1801.I militærrullene er Helgeland oppgitt som fødested for både Nils Andersen og Ole Andersen. Anders Nilsen, Sandsund, er fadder i 1782 til det som må være barnebarn, og i 1785 er han på Rise som fadder. I 1801 finner vi Anders Nilsen, Rise i sitt andre ekteskap.Det er altså mye som tyder på at Anders Nilsen flyttet med barna fra Rynes i Vefsn til Sandsund i Buksnes og senere til Rise.Er det noen som har opplysninger som kan bekrefte eller avkrefte dette?Mvh Halvard Lundestad"

 

Denne Anders Nilsen sine foreldre var trolig Nils Andersen fra Moldjorda (og da er vi jo tilbake til samme klientellet som har vært diskutert tidligere i denne debatten) gift med Berit Nilsdatter i 1726. Dette paret holdt til på Rynes. Berit død på Rynes i 1765, 72 år gammel. Anders Nilsen ble gift for andre gang 7 jun 1797 i Borge Lofoten med Kirsten Maria Rasmusdtr.

 

.

Er sistnevnte Nils Andersen på Rynes (g. 1726 med Berit Nilsdatter) 

ment å være identisk med sønnen Nils (4 år i 1701, mao. f. ca.1697), av

Anders Nilsen, gift 1. ca.1688 ? (ref. alder på barna i 1701) bosatt på Heringen (1701) og 2. ca.1712 ?, bosatt på Moldremmen (1737)

(død på Moldremmen 1748) og hans første hustru  Kirsten Olsdatter  (skifte 1711) ?

 

Iflg. Halvard Lundestad (se innlegg #73 over) ble den antatte sønnen til Nils Andersen på Rynes og hustru Berit Nilsdatter,

Anders Nilsen (ca.1726 - etter 1801), gift i 1754 m. Kirsten Olsdatter  (død ca1796 ?)   (Et pussig sammentreff; samme navn på begge ektefellene, to generasjoner senere !)

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Er sistnevnte Nils Andersen på Rynes (g. 1726 med Berit Nilsdatter) 

ment å være identisk med sønnen Nils (4 år i 1701, mao. f. ca.1697), av

Anders Nilsen, gift 1. ca.1688 ? (ref. alder på barna i 1701) bosatt på Heringen (1701) og 2. ca.1712 ?, bosatt på Moldremmen (1737)

(død på Moldremmen 1748) og hans første hustru  Kirsten Olsdatter  (skifte 1711) ?

 

Iflg. Halvard Lundestad (se innlegg #73 over) ble den antatte sønnen til Nils Andersen på Rynes og hustru Berit Nilsdatter,

Anders Nilsen (ca.1726 - etter 1801), gift i 1754 m. Kirsten Olsdatter  (død ca1796 ?)   (Et pussig sammentreff; samme navn på begge ektefellene, to generasjoner senere !)

.

Ja, det ser jo tilsynelatende slik ut, men det er jo langt fra sikkert all den stund det ikke finns skifte etter Anders Nilsen Moldremmen. Det er ikke godt å forklare hvilken annen Anders som skulle være far til denne Nils Andersen på Rynes, men dette vet jo selvfølgelig de som har gått igjennom kildene i forbindelse med de nye Vefsn bygdebøkene vesentlig mer om enn meg.....

 

NB! (1749-46=1703), hvilket trolig betyr at Nils1 født ca 1697 er død før 1703 og at dette er Nils2, og at det er han som nevnes i skiftet etter Kirsten O.

 

image.thumb.png.eda34497a95029dc7ed611d398a19ab2.png

 

NB2: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01065682003328

 

Angående alder på denne Anders Nilsen på Rynes, 1769-42=1727

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lars Østensen skrev:

Ja, det ser jo tilsynelatende slik ut, men det er jo langt fra sikkert all den stund det ikke finns skifte etter Anders Nilsen Moldremmen. Det er ikke godt å forklare hvilken annen Anders som skulle være far til denne Nils Andersen på Rynes, men dette vet jo selvfølgelig de som har gått igjennom kildene i forbindelse med de nye Vefsn bygdebøkene vesentlig mer om enn meg.....

 

NB! (1749-46=1703), hvilket trolig betyr at Nils1 født ca 1697 er død før 1703 og at dette er Nils2, og at det er han som nevnes i skiftet etter Kirsten O.

 

image.thumb.png.eda34497a95029dc7ed611d398a19ab2.png

...

.

Jeg synes dette er vanskelig å lese ...

 

 -  Hva står det på felles-linjen til venstre, foran de to linjene med begravede (i Dolstad kirke 1749), og

 -  hva står det mellom   'Niels Andersen'   og    ....?.....     'Rynæs    ...?...    gl. 46 aar' ?

 -  Hvem er person nr. 2  som tilsynelatende blir begravet samtidig   .....  'gl. 76 aar' ?    (også en  'Niels'  ?)

 

Ble ikke den antatte faren, Anders Nilsen på Moldremmen, også begravet samme år (1749)  (f.1667/1673)  ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Jeg synes dette er vansleig å lese ...

 

 -  Hva står det på felles-linjen til venstre, foran de to linjene med begravede (i Dolstad kirke 1749), og

 -  hva står det mellom   'Niels Andersen'   og    ....?.....     'Rynæs    ...?...    gl. 46 aar' ?

 -  Hvem er person nr. 2  som tilsynelatende blir begravet samtidig   .....  'gl. 76 aar' ?    (også en  'Niels'  ?)

 

Ble ikke den antatte faren, Anders Nilsen på Moldremmen, også begravet samme år (1749)  (f.1667/1673)  ?

.

Dom: 7ma p: Trinit: - Dolstad 1749.

2de liig muldpaakastede - Niels Anders: h: m: paa Rÿnæss gl: 46 aar

h: m: er enten husmann eller holdsmann.

 

Person # 2 kan du glemme i denne sammenheng i likhet med de øvrige som er nevnt i samme bildet.

 

Kona til Nils Andersen ble introdusert fra Moldremmen i 1726 så det kan tenkes at denne vielsen var det brottom om. Noen dåp i kirkeboksen det året er ikke å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎12‎.‎2018 den 10.33, Lars Østensen skrev:

 

 

Sitat

 

.......  Da er det vel gården Hals det menes vil jeg tro, eller ?
 

Om hun var på Hals i 1714 så er det ikke uten videre enkelt å koble henne til en av de som er nevnt i 1701 på gården. Kona til denne Ingebrigt het Gunhild, ....

....

.

Blant de minst 9 barna til Ingebrigt Ingebrigtsen og Gunhild Guttormsdatter på Hals i Vefsn

var Israel Ingebrigsten (yngste sønn nevnt i 1701), f. ca.1698 og død (uten barn i live) før moster Marens skifte på Andås i 1776.

 

Det virker vel sannsynlig at det er denne Israel Ingebrigsten som blir g. i Vefsn 4 Jul 1734 m. Benthe (Berethe ?) Jensdatter (Blix ?),

som i 1757 bor som gift på Andås (ved skiftet på Strømmen i Hemnes, Rana, etter hennes bror, lensmann Michel Jensen Blix) ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Per Nermo skrev:

 

.

Blant de minst 9 barna til Ingebrigt Ingebrigtsen og Gunhild Guttormsdatter på Hals i Vefsn

var Israel Ingebrigsten (yngste sønn nevnt i 1701), f. ca.1698 og død (uten barn i live) før moster Marens skifte på Andås i 1776.

 

Det virker vel sannsynlig at det er denne Israel Ingebrigsten som blir g. i Vefsn 4 Jul 1734 m. Benthe (Berethe ?) Jensdatter (Blix ?),

som i 1757 bor som gift på Andås (ved skiftet på Strømmen i Hemnes, Rana, etter hennes bror, lensmann Michel Jensen Blix) ?

.

Ser ikke sånn ut:

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01065682002289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lars Østensen skrev:

.

Alderen i denne tellingen i 1769 på Israel Ingebrigtsen, bosatt på Andås, (oppgitt å være 50 år, dvs. f. ca.1719) er antakelig feil.

 

Den virker i alle fall ikke rimelig sammenholdt med oppgitt alder på hans sønn Jens Israelsen  (oppgitt å være 34 år / f. ca.1735)

(sistnevntes hustru er oppgitt å være 25 år / f. ca.1744, og de har en sønn på 2 år). Det er fristende å stole mer på alderen til Jens og kona enn på Israel's ....

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Alderen i denne tellingen i 1769 på Israel Ingebrigtsen, bosatt på Andås, (oppgitt å være 50 år, dvs. f. ca.1719) er antakelig feil.

 

Den virker i alle fall ikke rimelig sammenholdt med oppgitt alder på hans sønn Jens Israelsen  (oppgitt å være 34 år / f. ca.1735)

(sistnevntes hustru er oppgitt å være 25 år / f. ca.1744, og de har en sønn på 2 år). Det er fristende å stole mer på alderen til Jens og kona enn på Israel's ....

.

Det kan du trygt gjøre siden den alderen helt åpenbar er feil, men han blir ikke sønn av Gunnhild Guttormsdatter uansett hvordan man snur og vender på det. Teoretisk sett kan han jo være uekte sønn av Ingebrigt Ingebrigtsen, men det er jo i såfall ren gjetting. Han har vel helst andre foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lars Østensen skrev:

 

Det kan du trygt gjøre siden den alderen helt åpenbar er feil, men han blir ikke sønn av Gunnhild Guttormsdatter uansett hvordan man snur og vender på det. Teoretisk sett kan han jo være uekte sønn av Ingebrigt Ingebrigtsen, men det er jo i såfall ren gjetting. Han har vel helst andre foreldre.

 

.

Her er det tydeligvis (nok en gang) noe jeg har gått glipp av.

Hvordan kan du si så bastant at Israel ikke kan være sønn av Gunnhild ?

Hun ser jo ut til å være mor til Bendigt, f. ca.1704  (ref. skiftet etter Maren i 1776).

Ingebrigt og Gunnhild hadde så vidt jeg forstår en sønn Israel som var f. ca.1698.

(Jeg beklager hvis jeg virker over middels tungnem her ....)

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Her er det tydeligvis (nok en gang) noe jeg har gått glipp av.

Hvordan kan du si så bastant at Israel ikke kan være sønn av Gunnhild ?

Hun ser jo ut til å være mor til Bendigt, f. ca.1704  (ref. skiftet etter Maren i 1776).

(Jeg beklager hvis jeg virker over middels tungnem her ....)

.

Dersom Israel Ingebrigtsen har livsarvinger etter 1776 så kan hun ikke være hans mor siden han eller hans barn ikke er nevnt på skiftet i 1776. Enkelt og greit.

 

Det er en Ingebrigt som er dåpsfadder fra Andås på 1720-tallet, og Israel Ingebrigtsen er også dåpsfadder derfra i samme tidsperiode.

 

Det er jo 2 gode kandidater i manntall 1701 på Andås:

 

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000663042

Ingebrigt Johannesen

Ingebrigt Nilsen

 

Men, det er jo ufattelig mange Ingebrigt nevnt i manntall 1701 i Vefsn og for den del på Helgeland, så kandidater er det jo nok å ta av. Uten andre kilder som forteller noe om denne Israel Ingebrigtsen sine foreldre blir det jo ren gjetting å skulle forsøke å sette opp foreldre på ham, og derfor avstår jeg fra slike meningsløse spekulasjoner.

 

Ingebrigt Andås får et barn Dorothea i 1715.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Lars Østensen skrev:

....

Dersom Israel Ingebrigtsen har livsarvinger etter 1776 så kan hun ikke være hans mor siden han eller hans barn ikke er nevnt på skiftet i 1776. Enkelt og greit.

...

.

Dæven. < blush ! >  Den skulle jeg jo ha sett ... !  Greit med litt voksenopplæring.  Tusen takk, Lars !  (Jeg vet jo at jeg tøyer tålmodigheten din iblant ...)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Dæven. < blush ! >  Den skulle jeg jo ha sett ... !  Greit med litt voksenopplæring.  Tusen takk, Lars !  (Jeg vet jo at jeg tøyer tålmodigheten din iblant ...)

.

No problem!

 

I 1712 har Ingebrigt Andås et barn Nils til dåpen. Kona het Marit, og introduseres.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel Ingebrigtsen oppgir å være 76 år da han gikk seg gjennom isen på Skjerva og druknet i 1778.

Gardshistorie for Vefsn har han som sønn av Ingebrigt og Gunhild på Hals. Det sliter jeg med å finne dokumentasjon for, og jeg kan heller ikke sannsynliggjøre han vare sønn av forgjengeren i Øverstuo på Andås, Ingebrigt Nilsen, som døper sitt andre barn i 1712.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Geir Tverå skrev:

Israel Ingebrigtsen oppgir å være 76 år da han gikk seg gjennom isen på Skjerva og druknet i 1778.

Gardshistorie for Vefsn har han som sønn av Ingebrigt og Gunhild på Hals. Det sliter jeg med å finne dokumentasjon for, og jeg kan heller ikke sannsynliggjøre han vare sønn av forgjengeren i Øverstuo på Andås, Ingebrigt Nilsen, som døper sitt andre barn i 1712.

Han er trolig ikke sønn av Ingebrigt og Gunhild på Hals og i hvert fall ikke sønn av Gunhild. Det er rett og slett ikke mulig gitt skiftet i 1776. Det er som sagt 2 Ingebrigt på Andås i manntall 1701. Begge er like sannsynlig, men han behøver ikke å være fra Andås selv om det er mest sannsynlig. Uten andre kilder blir det ren gjetting på hvem som er Israel sine foreldre.

 

Men, er det Ikke Israel som har denne datteren Marit som muldpåkastes i 1752 montro?

Jo, Marit er døpt 30. desember 1742. Hvem kan hun være oppkalt etter montro, og hvem er dåpsfaddere her om ikke Israels trolige søsken Nils og Dorthe på Andås?

 

Israels alder ved gravleggelsen kan du ta med noen store klyper salt slik jeg har vist tidligere.....

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Lars Østensen skrev:

Men, er det Ikke Israel som har denne datteren Marit som muldpåkastes i 1752 montro?

 

Jo, det stemmer.

 

Sitat

Israels alder ved gravleggelsen kan du ta med noen store klyper salt slik jeg har vist tidligere.....

 

Ja, dette kan man bli tørst av...

Alder ved død er nok mer riktig enn alder i 1769, sett i lys av at han giftet seg i 1734. Har du et bedre fødselsår å foreslå, eller bør det stå blankt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Geir Tverå skrev:

 

Jo, det stemmer.

 

 

Ja, dette kan man bli tørst av...

Alder ved død er nok mer riktig enn alder i 1769, sett i lys av at han giftet seg i 1734. Har du et bedre fødselsår å foreslå, eller bør det stå blankt?

Han må minimum ha vært konfirmert når han giftet seg. La oss si at han var ca 25 ved vielsen som jo er et gjennomsnitt. Da var han vel trolig født ca 1709, kanskje noe før....

 

Uansett: Det vesentlige er jo ikke når han ble født, men hvem som trolig var hans foreldre. For meg ser det ut som om han er sønn av Ingebrigt Nilsen og Marit (Olsdatter?) på Andås, men hvem vet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns det en Israel som var gift med en Marit montro tidlig på 1700-tallet i Vefsn? Altså hypotetisk at kona til Ingebrigt har vært gift før, og at Israel Ingebrigtsen er oppkalt etter hennes forrige ektemann hvilket jo var svært vanlig. Det er jo snaut med barn på paret Ingebrigt Nilsen og Marit så kan det tenkes at kona var enke og hadde med seg barn inn i ekteskapet montro?

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel Ingebrigtsen nevnes som dåpsfadder fra Hals så sent som i 1724. Israel Ingebrigtsen nevnes som dåpsfadder fra Andås i 1729. Ikke så merkelig at disse personene har blitt blandet sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Geir Tverå skrev:

 

Israel Ingebrigtsen oppgir å være 76 år da han gikk seg gjennom isen på Skjerva og druknet i 1778.

Gardshistorie for Vefsn har han som sønn av Ingebrigt og Gunhild på Hals. Det sliter jeg med å finne dokumentasjon for, og jeg kan heller ikke sannsynliggjøre han vare sønn av forgjengeren i Øverstuo på Andås, Ingebrigt Nilsen, som døper sitt andre barn i 1712.

 

.

Hvilket navn fikk det første barnet til Ingebrigt Nilsen i Øverstuo på Andås ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Per Nermo skrev:

.

Hvilket navn fikk det første barnet til Ingebrigt Nilsen i Øverstuo på Andås ?

.

 

Det vet man ikke, men Nils (1712) er deres andre barn, i følge kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere sikker på at dere ikke overser det åpenbare her - at det er en feil i skiftet etter Maren? Hverken dette skiftet eller andre er vel ufeilbarlige? Jeg har ingen eksempel jeg kommer på i farten der folk mangler, men jeg brukte nylig mye tid på et skifte der en avdød plutselig hadde gjenoppstått - før jeg til slutt måtte konkludere med at skiftet var feil. Som Per sier mangler jo også en bokstav i søskenrekkefølgen her, så det kan være en innføringsfeil? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lars Østensen skrev:

 

Dersom Israel Ingebrigtsen har livsarvinger etter 1776 så kan hun ikke være hans mor siden han eller hans barn ikke er nevnt på skiftet i 1776. Enkelt og greit.

 

Det er en Ingebrigt som er dåpsfadder fra Andås på 1720-tallet, og Israel Ingebrigtsen er også dåpsfadder derfra i samme tidsperiode.

 

Det er jo 2 gode kandidater i manntall 1701 på Andås:

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000663042

Ingebrigt Johannesen

Ingebrigt Nilsen
.....

 

1.

I innføringen for Andås i 1701,            ETTER

' Ingebricht Niels.  (25)   sønn '           finner vi

' Niels Pers.            (48)   Opsidder, Lejlending '.  

Kan denne Niels være faren til Ingebricht ?  Det er ingen andre Niels å se her, men Ingebricht er altså benevnt 'sønn' !  Pleier ikke sønner å være oppført etter sin far ?

 

2.

VET man at Israel Ingebrigsten (g.m. Benthe Jensd. (Blix ?) hadde etterkommere som levde i 1776 ? Hvilke var ev. disse ? 

(Av 1769-tellingen framgår sønnensønnen Israel Jensen, f. ca.1767).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Per Nermo skrev:

 

1.

I innføringen for Andås i 1701,            ETTER

' Ingebricht Niels.  (25)   sønn '           finner vi

' Niels Pers.            (48)   Opsidder, Lejlending '.  

Kan denne Niels være faren til Ingebricht ?  Det er ingen andre Niels å se her, men Ingebricht er altså benevnt 'sønn' !  Pleier ikke sønner å være oppført etter sin far ?

 

2.

VET man at Israel Ingebrigsten (g.m. Benthe Jensd. (Blix ?) hadde etterkommere som levde i 1776 ? Hvilke var dette ?  (Av 1769-tellingen framgår sønnensønnen Israel Jensen, f. ca.1767)

.

Per, beklager å måtte påpeke det åpenbare igjen, men når Israel Ingebrigtsen selv levde til 1778 så trenger du jo ikke vite om han hadde livsarvinger som levde etter 1776 for å vite at han ikke er sønnen til paret på Hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Er dere sikker på at dere ikke overser det åpenbare her - at det er en feil i skiftet etter Maren? Hverken dette skiftet eller andre er vel ufeilbarlige? Jeg har ingen eksempel jeg kommer på i farten der folk mangler, men jeg brukte nylig mye tid på et skifte der en avdød plutselig hadde gjenoppstått - før jeg til slutt måtte konkludere med at skiftet var feil. Som Per sier mangler jo også en bokstav i søskenrekkefølgen her, så det kan være en innføringsfeil? 

 

 

 

Jeg kjenner til eksempel på det så spørsmålet er absolutt legitimt. 2 grunner til å betvile at det er feil er følgende. 1. Den aktuelle Israel Ingebrigtsen sin alder som helt klart indikerer at han ikke er identisk med personen på Hals med samme navn. 2. For de øvrige personene i skiftet ser opplysningene ut til å stemme. Antall arvinger etter Gunhild stemmer med det som er oppgitt i skiftet, hvilket tyder på at det også er korrekt antall arvinger og at ingen er utelatt der. Sikker? Her skal man aldri si aldri, men så langt tyder det på feilidentifikasjon basert på det de kilder vi har gått gjennom her viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.