Gå til innhold
Arkivverket

Nils Johannesen, Bergen

Magnus Klausmark
 Del

Recommended Posts

Jeg søker foreldrene til denne mannen.

Har veldig lite info om han, så jeg regner ikke med noen sitter med en fasit, men det er lov å prøve seg.

På folketellingen 1801 får jeg opp 19 med det navnet, men jeg ser på alderen at det er mange aktuelle kandidater. Derfor blir det litt vanskelig å komme videre.

Det eneste årstallet jeg har å forholde meg til er at han giftet seg i 1811 i Korskirken med Malene Christine Biskop (f. 1787), og de fikk i alle fall to barn: Kristian Nilsen (1815-1889) og Johannes Andreasen/Nilsen (1812). Jeg tror de fikk flere og. Desverre har jeg faktisk ikke klart å finne flere holdepunkter angående Nils. Han var matros på kanonbåt når han giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein av fadrane ved dåpen til sonen Johannes i 1812 er Johannes Christiansen. I 1801 finn vi ein fiskar med det namnet i Sandviken (dvs. under Korskirken), kone Ane Johnsdtr. og sonen NILS, 13 år:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011301&gardpostnr=2505&personpostnr=18025&merk=18025#ovre

Sjølvsagt ikkje sikkert at det er rett familie, men det verkar lovande?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlovererklæringen 10/10 1811 http://www.arkivverk...%25D9%2509%25F2

Klarer du å fikse en annen link? Får bare feilmelding når jeg åpner den.

Takk for hjelpen ellers. Ja det er fristende å tro at denne Johannes Christiansen er fadder på sitt barnebarn i 1812, selv om en ikke kan være hundre på at det er akkurat han. Ser at Niels hadde en bror som het Bertel. Niels fikk selv et barnebarn Bertel (1852-1936), min tipp-tipp oldefar. Noe som tyder på at navnet går igjen i familien. Lover meget bra faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider