Gå til innhold
Arkivverket

Chaise slæde?

Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

I et skifte i Land i 1750-årene nevnes en rødmalt "Chaise Slæde" med skrin og stenger for 7 rdl. Ved et søk på "chaise" får jeg bare tilslag på en vogn på to hjul. Hva er evt. fellesnevneren for en chaise vogn og en chaise slede? Iflg. Norsk historisk leksikon kunne en chaise også være en bærestol, men det nevnes altså ingen slede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et skifte i Land i 1750-årene nevnes en rødmalt "Chaise Slæde" med skrin og stenger for 7 rdl. Ved et søk på "chaise" får jeg bare tilslag på en vogn på to hjul. Hva er evt. fellesnevneren for en chaise vogn og en chaise slede? Iflg. Norsk historisk leksikon kunne en chaise også være en bærestol, men det nevnes altså ingen slede.

Kanskje det er det som ble kalt "Sluffe", en staselig slede med et oppbevaringsskrin som de satt på, men mulig jeg tar feil?

Det er vel flere utførelser av dem, men nå beskrev jeg en type som jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sledeskrin er nevnt veldig ofte, så det tror jeg fantes på de fleste sleder.

Tja, ville de ikke ha kalt det sluffe, hvis det hadde vært det? Uansett skal "sluffe" ha vært en betegnelse for flere sledetyper iflg. NHL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Folkenborg Museum på Mysen - der har de en egen utstilling av hestekjøretøyer, vogner og sleder - se bl.a. her: http://ostfoldmuseene.no/2010/12/09/utstilling-av-hestekj%c3%b8ret%c3%b8y/ og her: http://ostfoldmuseene.no/2010/12/03/vogner-og-sleder/ . Avdelingsleder Bjørn Høie på muséet har skrevet boken "Hest og vogn i Norge" (se her http://www.museumsnytt.no/anmeldelser/hest-og-vogn-i-norge), og han kan helt sikkert gi deg svar på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sledeskrin er nevnt veldig ofte, så det tror jeg fantes på de fleste sleder.

Tja, ville de ikke ha kalt det sluffe, hvis det hadde vært det? Uansett skal "sluffe" ha vært en betegnelse for flere sledetyper iflg. NHL.

Det er sikkert riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det måtte være en staselig kjøredoning når den hadde en verdi på 7 rd? Ser i et skifte fra midt på 1700-tallet nevnt "en Brun Mahlet Styhr Slæde" til 2 rd, uten at jeg vet hva det er? Får sjå om jeg lager et eget tema på den da! Men kan Chaise slæde være noe som har "sofa" av plysj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det måtte være en staselig kjøredoning når den hadde en verdi på 7 rd?

Den kan nok ha vært staselig, ja, ettersom boet var på over 4000 rdl. brutto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det :)

Men spørsmålet er altså om det fantes noe som het chaise slede i tillegg til vogn, eller om skifteretten kan ha skrevet feil.

Jeg vet heller ikke om standarden på veien(e) langs Randsfjorden på 1750-tallet tillot bruk av vogn, det være seg med to eller fire hjul? Det gikk visstnok svært dårlig å komme seg frem til Eidsvoll (med vogn antagelig) så sent som i 1814, da flere ble sittende fast i vårløsningen. Jeg kan tenke meg at det var enda verre 60 år tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det :)

Men spørsmålet er altså om det fantes noe som het chaise slede i tillegg til vogn, eller om skifteretten kan ha skrevet feil.

Jeg vet heller ikke om standarden på veien(e) langs Randsfjorden på 1750-tallet tillot bruk av vogn, det være seg med to eller fire hjul? Det gikk visstnok svært dårlig å komme seg frem til Eidsvoll (med vogn antagelig) så sent som i 1814, da flere ble sittende fast i vårløsningen. Jeg kan tenke meg at det var enda verre 60 år tidligere.

Jeg har vel ellers knapt sett en eneste vogn i de skiftene jeg har skrevet av til noe ut på 1800-tallet, derimot sleder av alle slag, både til vinter- og sommerbruk (høyslede). I tillegg til ridesaler for begge kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Folkenborg Museum på Mysen - der har de en egen utstilling av hestekjøretøyer, vogner og sleder - se bl.a. her: http://ostfoldmuseen...3%b8ret%c3%b8y/ og her: http://ostfoldmuseen...gner-og-sleder/ . Avdelingsleder Bjørn Høie på muséet har skrevet boken "Hest og vogn i Norge" (se her http://www.museumsny...og-vogn-i-norge), og han kan helt sikkert gi deg svar på spørsmålet ditt.

Jeg tenker på det franske ordet chaise, som betyr stol.

I Norsk historisk leksikon fins odet chaise brukt i flere betydninger (i Norge).

1) bærestol

2) Tohjulet kalaesjevogn med ett sete, enkelt eller dobbelt

3) ..ble trukket av én hest

Det peker vel mot en enkel slede med plass til høyst to personer i et felles sete trukket av en enkelt hest?

mvh eric

Mitt innlegg (forrige) ble desverre hengende hos meg siden i går da jeg åpenbart ikke hadde trykket på "send", men i mellomtida er kanskje saken avklart sp langt det lar seg gjøre .. eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte tipset over, og tok kontakt med Bjørn Høie om saken. Han svarte følgende:

Formulering er som du riktig påpeker noe knyttet til en vogn. Men her henspeiler det nok på form på sledekroppen - det man kaller fating ( gjelder for øvrig både vogner og sleder)

Derfor tror jeg Chaise Slæde kan være en slede for to personer (eller 2 som sitter tett) og som har chaise form på fatingen. Dette er jo er fransk ord. Fra Nederland kom det mange Frisiske Chaiser hit med seilskuter som returlast fra plankeeksporten. Disse ble forløpere til våre karjoler. På denne måten har chaise kommet inn i vokabulare5t for våre hestekjøretøy.

Følgelig er det vel i mitt tilfelle altså likevel en slede, på tross av hva NHL skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider