Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hjelp til å finne par i USA, North Dakota

Recommended Posts

Jeg skaffet meg et 6 mdn ab. på ancestry.com i dag, men har ikke blitt flink til å lete ennå. Kan noen hjelpe meg å finne Kaspara Nikoline Anker Nilsdatter (f. 1883 Nesna) og Oluf Karolius Pedersen (f. 1888 Dønna). De giftet seg i Dønna i 1908. De emigrerte til Cooperstown, Griggs, North Dakota, USA i 1909 iflg. Frodes slektssider. Jeg antar de har gjort noe med navnene sine. Alt av interesse.

Da fant jeg dem plutselig på emigranter fra Trondheim. De har valgt å kalle seg Skei til etternavn, et valg jeg ikke var forberedt på!

http://digitalarkive...erk=140879#ovre og sønnen er tydeligvis født her. Nå må jeg fikse noe her hjemme, men med denne nye infoen kan jeg kanskje klare det selv... Uansett er jeg interessert i denne familien, særlig i evt. flere barn. :)

minutter senere: Nå fant jeg dem med en gang. Finner dem i 1920 census: Olaf Skei Age: 31 Birth Year: abt 1889 Birthplace: Norway Home in 1920: Butte Ward 5B, Silver Bow, Montana

Census 1920

Name: Erling Skei Residence: , Silver Bow, Montana Estimated Birth Year: 1909 Age: 11 Birthplace: Norway Relationship to Head of Household: Son Gender: Male Race: White Marital Status: Single Father's Birthplace: Mother's Birthplace: Film Number: 1820976 Digital Folder Number: 4313244 Image Number: 00642 Sheet Number: 5

Olaf Skei M 31y

Kaspara Skei F 35y

Erling Skei M 11y

Alfred Skei M 10y

Clara Skei F 8y

https://familysearch...M9.1.1/M8QW-ZBB

Tror dette kan være Erling i 1930 census:

Erling Shea Gender: Male Birth Year: abt 1909 Birthplace: Norway Race: White Home in 1930: Superior, Douglas, Wisconsin

View Map Marital Status: Single Immigration Year: 1909 Relation to Head of House: Boarder Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway

Fant også en Kaspara Shea i 1930 som levde med en adoptivsønn. Hun hadde blitt 6 år yngre, men det er jo slikt som skjer. Finner ikke noen skilsmisse, men det kan jo bare være jeg som ikke har lært meg ancestry ennå.

1930 census

Name: Olaf Shea Gender: Male Birth Year: abt 1889 Birthplace: Norway Race: White Home in 1930: School District 65, Sheridan, Montana

Marital Status: Divorced Immigration Year: 1909 Relation to Head of House: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway

Occupation:

Education:

Military Service:

Rent/home value:

Age at first marriage:

Parents' birthplace:

bracket.png

Neighbors: Household Members: Name Age Olaf Shea 41 Alf Shea 20

Vet ikke sikkert om dette er din mann i World War I registreringen

Name: Olaf Skei County: Ransom State: North Dakota Birthplace: Norway Birth Date: 24 Sep 1888 Race: Caucasian (White) FHL Roll Number: 1819452

Find a grave. Olaf K. Pedersen Shea Birth: 1888 Death: 1954 trans.gif

Burial:

Highland Cemetery

Great Falls

Cascade County

Montana, USA

Plot: Section 15

http://www.findagrav...0&GRid=46070719&

Earling A Shea Birth: 1908 Death: 1942 trans.gif

Burial:

Highland Cemetery

Great Falls

Cascade County

Montana, USA

http://www.findagrav...0&GRid=45315894&

Kanskje et barn som døde som liten?

Baby Frances Shea Birth: Mar. 21, 1913 Death: unknown

http://www.findagrav...0&GRid=51197554&

Takk, takk. Dessverre er jeg litt handicappa for tida da laptopen min er ute av funksjon (defekt lader), så jeg sitter og jobber med noe annet for tida (på en annen PC uten alle slektsfilene mine), men jeg noterer meg at de ble skilt. Det jeg lurte litt på er om adoptivsønnen Kaspara levde sammen med i virkeligheten kunne være hennes? Er det noen måte jeg kan finne ut det på? Syns det var litt merkelig at hun plutselig skulle "legge seg til" en adoptivsønn.

Lenke til Kaspara Shea i 1930.Ser at adoptivsønnen heter Warren Nelson,9 år

Name: Kaspara Shea Event: Census Event Date: 1930 Event Place: Great Falls, Cascade, Montana Gender: Female Age: 42 Marital Status: Married Race: White Birthplace: Norway Estimated Birth Year: 1888 Immigration Year: 1909 Relationship to Head of Household: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway

Kaspara Shea F 42

Warren Nelson M 9

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XCMF-RFV

Det er spennende med denne "adoptivsønnen", men det ser ikke ut som han kommer inn i bildet anemessig, så jeg får vel la det gå. Jeg strever virkelig med prosjektet mitt nå, for denne personen jeg er i slekt med har ikke vist noen interesse for å samarbeide med meg. Sikkert redd for at jeg skal stjele alt arbeidet (jeg etter hvert har oppdaget) at hun har lagt ned. Men jeg er jo bare interessert i forbindelsen mellom oss, ikke alt det andre. Likevel må jeg nøste opp hele hennes slekt på nytt. Fra min slekt er det jo så mange emigranter at jeg ikke ville vite hvor jeg skulle starte.

"Montana, County Marriages, 1865-1950," Clara Shea (1945

Name: Roy Carl Jukulen Titles & Terms: Event: Marriage Event Date: 19 Feb 1945 Event Place: Silver Bow County, , Montana Age: 50 Marital Status: Previous Spouse: Race: Birth Date: Birthplace: Estimated Birth Year: 1895 Father: Ole O Jukulen Father's Titles & Terms: Mother: Regina Solborg Mother's Titles & Terms: Paternal Grandfather: Paternal Grandmother: Maternal Grandfather: Maternal Grandmother: Additional Relatives: Spouse: Clara Shea Spouse's Titles & Terms: Spouse's Age: 33 Spouse's Marital Status: Spouse's Race: Spouse's Birth Date: Spouse's Birthplace: Spouse's Estimated Birth Year: 1912 Spouse's Father:

Olaf Shea

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/F3WX-F18

I census for 1930 står det at adoptivsønnen Warren på 9 år, er født i Montana, og har norsk far og svensk mor.

I US city directories for 1925 finner vi Olaf og Kaspara. Han er 'miner'

Name: Kaspara Shea

Residence Year: 1925

Street Address: 2221 y2 Walnut

Residence Place: Bellingham, Washington

Spouse: Olaf Shea

Publication Title: Bellingham, Washington, City Directory, 1925

I 1930 er de fremdeles oppført sammen i adressebok for Great Falls, Montana:

U.S. City Directories, 1821-1989 (Beta)

Name: Kaspara Shea

Residence Year: 1930

Residence Place: Great Falls, Montana

Spouse: Olaf Shea

Publication Title: Great Falls, Montana, City Directory, 1930

Takk, takk alle sammen. Skal notere meg alt. Siden laptopen min var ute av funksjon i noen gikk jeg over til å jobbe med en annen gren. Det ser uansett ikke ut som denne er aktuell for det jeg spesifikt leter etter, men alt som er gjort er jo bra da. :)

• 2 år senere...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.