Gå til innhold
Arkivverket

Når og hvor ble dette bildet tatt?

Andreas Glende
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg har ett fotografi som er arvet etter svigerslekten i Aurskog. Dette viser en uidentifisert dame med et litt unorsk utseende, og litt spesielle klær.

Bak bildet er det stemplet Eivind Enger, men det kan være han som har kopiert opp bildet. Eivind Enger

Kan noen hjelpe med å tidfeste når bildet er tatt, og hvor hun kan være fra?

Mvh

Andreas

post-678-0-77006700-1335201600_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

synes hun ser litt "russisk" ut, jeg, med de noe "flate" trekkene og det stormøstrede sjalet.... Tror bildet er ganske gammelt, for denslag hodeplagg (konelin/fruelin, eller hva det nå het), ble gradvis borte. Gifte kvinner, iallefall blant de eldre og kondisjonerte, hadde sånne "luer" fram til 1860-tallet, og bildet minner om hodeplagget til Hanna Winsnes på et maleri fra hennes eldre dager. I boken "Statsraad Collets Hus", skriver Johanne Vogt om Tina, enken etter Otto Collet, som døde rundt 1860: - det mørke Pandehaar omhyggelig friseret og krøllet under den klare, tusen Gange vaskede Kniplingskappe.

Utrolig flott bilde!!!

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode innspill!

Reidar: Amerikansk er absolutt mulig, og tenker du native american? Er selvfølgelig mange som utvandret over dammen.

Astrid: Ja, det er et veldig flott bilde. Er ingen kjent forbindelse til Russland i slekta, så det spørs nok.

Grete: Skogfinne er en mulighet. En del av slekta fra har skogfinneaner i Eidskog og omegn. Har vist bildet til ei som har veldig god oversikt over denne delen av slekta, uten at hun dro kjensel på det.

En annen mulighet jeg også har tenkt på, er at noen av slekten utvandret til New Zealand, og ble gift med ei fra maoriene. Men jeg får ikke utseende til å passe helt.

Bildet i seg selv er rammet inn i en typisk slektsramme(svart oval), noe som gjør det mer interessant, enn om det bare lå løst i en skuff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette fotograf-navnet jeg stusset litt på, men klarer ikke helt å tyde hva som står?

Syns egentlig hun ser litt mørkhudet ut, så maori tror jeg ikke er noen dum tanke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener vi skal holde oss i Norden. Kvinnen har en liten og noe flat nese, men ikke mer enn det vi kan finne hos noen av oss.

Tunge øyelokk og manglende konturer i bildet gjør kanskje utseende hennes mer eksotisk enn det er? Men her er det vel øyet som ser.

Siden bildet finnes i slekta må man anta at hun har en relasjon til den. Man bør derfor starte letingen der, i stedet for å gå over bekken etter vann.

Du bør sjekke mer rundt de skogfinske anene, at man ikke gjenkjenner et bilde behøver ikke å utelukke at hun er en anemor eller søster til en sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotograf Eivind Enger holder tydeligvis til i Kristiania rundt 1905-1910, men jeg finner ikke noe mer på ham i første omgang. Tenkte kanskje noen av hans bilder ville fortelle noe...

Dette er kun fra et raskt Google-søk

http://universitas.no/bildeserie/54631/side_11

http://www.oslobilde...er,%20Eivind%22

mvh, Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som står nederst til venstre på bildet? Står det Eivind Enger? I så fall betyr det vel at han er fotografen?

Men fotografiet virker eldre enn hans virketid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som står nederst til venstre på bildet? Står det Eivind Enger? I så fall betyr det vel at han er fotografen?

Men fotografiet virker eldre enn hans virketid.

Det står Eivind Enger ja. Mulig at fotografen kun har kopiert bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider