Gå til innhold
Arkivverket

Mission impossible? Søskenpar fra Sigdal til Amerika på 1850-tallet

Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Jeg har nesten gitt opp å finne ut noe mer om tre av søsknene til min tippoldefar fra Sigdal, men gjør et siste forsøk her og nå.

Ole Gulliksen Kolsrudeie (født 8. september1827) reiste til Amerika i 1850 og søsteren, Gunhild Gulliksdtr. Kolsrudeie, 17 år, reiste i 1852 (født 17. januar 1835). Jeg har funnet utflyttingene i kirkebøkene, men ikke noe som helst om hvordan det gikk med dem videre. Foreldrene deres er Gullik Hansen, død 1845, og Gunhild Pedersdatter, død 1871.

Nok en søster, Berte, født 28. mars 1825, emigrerer fra Modum i 1872 til Eau Claire i Wisconsin, sammen med mann og barn. De kaller seg Kleven (skredder Jens Torgersen Kleven, Berte, Theodor, 14, Gunda, 11, og Gotfrid på 6 år). Det er muligat jeg har funnet Theodor i 1880-tellingen i Freeborn, Minnesota: Theodor Kleven, grocery clerk). Ikke utenkelig at de i 1872 hadde hatt kontakt med søsknene som reiste 20 år tidligere, men jeg har altså ikke klart å finne ut noe som helst om Ole og Gunhild. Noen som kan hjelpe?

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket skifte etter moren?

-

"Norway, Baptisms, 1634-1927," Gotfred Jensen (1866)

Name: Gotfred Jensen

Baptism/Christening Date: 17 Jun 1866

Baptism/Christening Place: Modum, Buskerud, Norway

Birth Date: 09 May 1866

Birth Place:

Death Date:

Name Note:

Race:

Father's Name: Jens Torgersen

Father's Birthplace:

Father's Age:

Mother's Name: Berthe Gulliksdatter

Mother's Birthplace:

Mother's Age:

Indexing Project (Batch) Number: C42854-8

System Origin: Norway-EASy

Source Film Number: 1282533

Reference Number: BK10 P24 CN103

-

"Norway, Baptisms, 1634-1927," Gunda Christine Jensdatter (1860)

Name: Gunda Christine Jensdatter

Baptism/Christening Date: 14 Oct 1860

Baptism/Christening Place: MODUM, BUSKERUD, NORWAY

Birth Date: 07 Sep 1860

Birth Place:

Death Date:

Name Note:

Race:

Father's Name: Jens Torgersen

Father's Birthplace:

Father's Age:

Mother's Name: Birthe Gulliksdr

Mother's Birthplace:

Mother's Age:

Indexing Project (Batch) Number: C42854-7

System Origin: Norway-VR

Source Film Number: 278203

Reference Number: 2:26CFFSL

-

"Norway, Baptisms, 1634-1927," Jens Torgesen in entry for Theodor Jensen (1857)

Name: Theodor Jensen

Baptism/Christening Date: 08 Nov 1857

Baptism/Christening Place: MODUM, BUSKERUD, NORWAY

Birth Date: 25 Sep 1857

Birth Place:

Death Date:

Name Note:

Race:

Father's Name: Jens Torgesen

Father's Birthplace:

Father's Age:

Mother's Name: Birthe Gulliksdr

Mother's Birthplace:

Mother's Age:

Indexing Project (Batch) Number: C42854-7

Reference Number: 2:26CDJ68

-

"Norway, Marriages, 1660-1926," Jens Torgersen (1857)

Groom's Name: Jens Torgersen

Groom's Birth Date: 1832

Groom's Birthplace:

Groom's Age: 25

Bride's Name: Birthe Gulliksdr

Bride's Birth Date: 1826

Bride's Birthplace:

Bride's Age: 31

Marriage Date: 09 Jan 1857

Marriage Place: Modum, Buskerud, Norway

Groom's Father's Name: Torger Jensen

Groom's Mother's Name:

Bride's Father's Name: Gullik Hansen

Bride's Mother's Name:

Groom's Race:

Groom's Marital Status:

Groom's Previous Wife's Name:

Bride's Race:

Bride's Marital Status:

Bride's Previous Husband's Name:

Indexing Project (Batch) Number: M42854-7

Reference Number: 2:29J9PWR

-

Bare sånn at vi har fødselsdatoer/år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

Hanne Line: jeg har ikke funnet noe skifte etter moren - iallefall ikke på nettet. Tusen takk for oversikten over mht. fødsel/giftermål, som stemmer helt overens med kirkebøkene. MEN jeg antar at de har "amerikanisert" navnene en smule, så jeg har ikke funnet ut noe mer om dem, bortsett fra det jeg tror er Theodor i 1880. Kanskje noen med tilgang til folketellingene kan søke for meg? Ikke minst hva gjelder de to som reiste i hhv. 1850 og 1852: Ole Gulliksen og Gunhild Gulliksdatter.

Vibekke: jeg HAR snust på Sigdalslaget tidligere, men nå skal jeg jamen sende en e-post til dem.

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har e-posten flagret over dammen, så får vi se....

MEN hvis noen vet noe om søsknene til tippoldefaren min over there, så ikke nøl.

Det hadde vært sabla moro å finne ut mer om dem, og da særlig Ole og Gunhild, som emigrerte så tidlig,

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det disse?

Gunhild Gulliksdatter (1835 - d.) Birthdate: January 17, 1835 Birthplace: Kolsrud, Sigdal, Buskerud, Norway Death: Died in New House, Cleveland, North Carolina, USA Managed by: Frank Roland Last Updated:

September 12, 2009

http://www.geni.com/...000000130027603

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er Gunhild & Co, men opplysningen om hvor hun døde, er helt ukjent for meg. Frank R fikk i sin tid endel opplysninger av meg, men akkurat dette er alstå ukjent,

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner denne:

"United States Census, 1880,"

Ole Guleckson (Clifton, Grant, Wisconsin) Name: Ole Guleckson Residence: Clifton, Grant, Wisconsin Birthdate: 1827 Birthplace: Norway Relationship to Head: Self Spouse's Name: Elizabeth Guleckson Spouse's Birthplace: Norway Father's Name: Father's Birthplace: Norway Mother's Name: Mother's Birthplace: Norway Race or Color (Expanded): White Ethnicity (Standardized): American Gender: Male Martial Status: Married Age (Expanded): 53 years Occupation: Farmer

Ole Guleckson M 53

Elizabeth Guleckson F 50

Andrew Guleckson M 24

Henry Guleckson M 16

Beta Guleckson F 11

Alexander Guleckson M 9

Christinia Guleckson F 6

Lena Guleckson F 12

https://familysearch...M9.1.1/MN4V-VSG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unektelig VELDIG interessant, du! Ingen navneoppkalling, såvidt jeg kan se, Gullik og Gunhild, men de navna var vel i "norskeste" laget?.

Ole og Elisabeth må ha giftet seg rundt 1855, så kanskje det går an å finne ut mer om opphavet hans!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner også en Ole Gullicksen som giftet seg i 1852 i Wisconsin.Men bruden her heter ikke Elisabeth.

Groom's Name: Ole Gullicksen Groom's Birth Date: Groom's Birthplace: Norway Groom's Age: Bride's Name: Anne Maria Thorligerson Bride's Birth Date: Bride's Birthplace: Bride's Age: Marriage Date: 26 Sep 1852 Marriage Place: Ashippun, Dodge, Wisconsin Groom's Father's Name: Groom's Mother's Name: Bride's Father's Name: Niels Thorligerson Bride's Mother's Name: Bertha Thorligerson

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XRLP-J3P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Ole jeg fant (innlegg 10)var vel denne:

(Utdrag fra lenken)5. Anne Marie, b. Oct 18, 1832 at Løberg. She died Jan 18, 1895. Emigrated with her parents. Married Sep 26, 1852 Ole Gullickson, who was born Oct 18, 1828, died Jan 18, 1895. Both are buried in the New Hope Lutheran Cemetery.

http://www.google.no...cLfVBvwLvrpACPw

Så da kan vel denne Ole utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, "min" Ole var 1 år eldre, så han i innlegg 8 er nok mer interessant - du er jamen god til å søke.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tellingen 1880 var kona Elisabeth 50 år,og sønnen Henry 16 år

Kanskje dem jeg finner i Grant,Wisconsin i 1900?

"United States Census, 1900,"

Elizabeth Gulickson in household of Henry Gulickson (Montford village, Grant, Wisconsin)

Name: Elizabeth Gulickson Titles & Terms: Residence: Montford village, Grant, Wisconsin Birth Date: Feb 1830 Birthplace: Norway Relationship to Head of Household: Mother Spouse: Spouse's Titles & Terms: Spouse's Birthplace: Father: Father's Titles & Terms: Father's Birthplace: Norway Mother: Mother's Titles & Terms: Mother's Birthplace: Norway Race or Color (expanded): White Head-of-household Name: Henry Gulickson Gender: Female Marital Status: Widowed Years Married: Estimated Marriage Year: Mother How Many Children: 7 Number Living Children: 6 Immigration Year: 1859

Henry Gulickson M

Mary Ellen Gulickson F

Bernice Gulickson F

Hildah D Gulickson F

Iris M Gulickson F

Elizabeth Gulickson F

https://familysearch...M9.1.1/MMVM-YML

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, immigration year 1859..... Det stemmer ikke med opplysningene fra 1880-tellingen (innlegg 8). Der står det at eldstesønnen, Andrew, var født i USA i 1856.

Så her må det vel være en skriveleif?

Astrdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Anbefaler kontakt med Sigdalslag, jfr. lenke i tidligere innlegg! Jeg meldte meg inn, koster 12$, men sjelden har jeg fått så mye for 71 kroner....

Det viser å være utrolig mange som het Ole Gulliksen og like mange stavemåter, men den mest trolige er nok han som Ann-May Engum la lenke til i innlegg 8. Sigdalslag har virkelig stått på og i 1870-tellingen (bosatt samme sted), viser det seg at eldstebarnet het Gullik, født i 1852. En undersøker nå denne Ole videre, så det skal bli spennende å se.... Det er muiig at de har funnet Gunhild i 1900-tellingen, samt 1910, så kanskje jeg så smått kan konkludere med mission possible???

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

På selveste 17. mai fikk jeg nye meldinger fra utrettelige forskere i Sigdalslag. Alt tyder på at søsteren til Ole og Gunhild, Berte, er funnet, samt den eldste sønnen hennes, Theodore. Han har tydeligvis kalt seg Johnson (faren het Jens Torgersen Kleven, jfr. tidligere innlegg), og i 1900 bor han, kona Thine og mange barn i Waukon, Norman County. Sammen med dem bor moren hans, Berte Johnson, enke, 75 år (født i March 1825, og det passer jo helt glimrende), så den ene søsteren til tippoldefaren min er nok på plass. En søker fortsatt etter the elusive Ole Gullickson, og holder på med Grant-sporet, jfr. lenker fra Ann-May Engum.

Moro dette, gitt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iler med å legge til at det er snakk om Norman County i Minnesota, der visstnok også Grant ligger (kona til Theodore er født i Wisconsin),

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider