Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til kjent fotballpiller fra Fredrikstad?

Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Hvem var foreldrene til Erik Holmberg f. 23.5.1922

Jeg har søkt på google og det oppgis at han ble født i Fredrikstad men jeg har ikke greid i finne fødselen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsregistrering uten navn med far Fritjof Holmberg. Meldt fra sognepresten i Sarpsborg, står det til høyre.

Østfold fylke, Vestre Fredrikstad, Fødselsregister nr. 1 (1916-1925), Fødte og døpte 1922, side 151.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-163

Samme fra Sarpsborg, også her med dato 24.: Østfold fylke, Sarpsborg, Fødselsregister nr. 1 (1916-1922), Fødte og døpte 1922, side 189.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=428&idx_id=428&uid=ny&idx_side=-194 (nr. 64)

.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste lenke står det anført at Frithjof Holmberg ble født i Fredrikstad vest i 1900? I vår slekt ble en Arnold Frihjof Holmberg født i Fredrikstad Vest 6.12.1898 og han brukte navnet Frithjof.

I dødsfallsprotokollen fremkommer at han døde den 16.12.1930 og var mekanisk arbeider. Ingen barn men gjenlevende far og 6 søsken.

Kan det ha vært to Frithjof Holmberg i Fredrikstad Vest på samme tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende, men om bekjentskapet mellom han og Olga ikke varte så lenge, kan det jo være at hun ikke visste akkurat hvor gammel han var? Om det ble født en Fritjof Holmberg i 1900 i V. Fredrikstad, er det vel mulig å finne ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende, men om bekjentskapet mellom han og Olga ikke varte så lenge, kan det jo være at hun ikke visste akkurat hvor gammel han var? Om det ble født en Fritjof Holmberg i 1900 i V. Fredrikstad, er det vel mulig å finne ham.

Jeg søkte raskt igjennom i Fredrikstad Vest men fant noen Frithjofer men ikke Holmberg som etternavn.

I ett av dine vedlegg fremkommer Holmen i hans adresse. Som du ser i lenken fra f.t. 1910 var adressen Holmegaden og det er også en viss likhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er familien over i 1900: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0103&kenr=026b&bnr=0032&lnr=06

og Frans Efraim i 1880 i Skee i Bohuslän:

Post 1880-14-78-741

Holmberg, Frans Efraim

f. 1864 i Strömstad (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)

fost.s.

Ogift man, barn i familjen

Buar Norr

Skee (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)

Registrerad födelseort: Strömstad Göteborgs- och Bohuslän

Han er fostersønn i denne husstanden:

Olsson, Olaus 1816 Far

Andersdotter, Anna Cathrina 1815 Mor

Holmberg, Frans Efraim 1864 Barn

Holmberg, Alma 1866 Barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte raskt igjennom i Fredrikstad Vest men fant noen Frithjofer men ikke Holmberg som etternavn.

I ett av dine vedlegg fremkommer Holmen i hans adresse. Som du ser i lenken fra f.t. 1910 var adressen Holmegaden og det er også en viss likhet?

Dersom min ane var hans reelle far så er Erik Holmberg og jeg firmenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert hvor raskt du finner frem.

Olaus Olsson og Anna Catharina var mine tippoldeforeldre og det blir vel det samme eventuelt for Erik Holmberg

Jeg har forsket mye i slekten tilbake i tid for mine aner ifra Skee med forgreninger til Blekinge og jønkøpings len.

Jeg håper vi kan få bekreftet rett far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det menes samme adressen. Kanskje området der Holmegaten lå ble kalt Holmen?

Olaus Olsson og Anna Catharina var mine tippoldeforeldre og det blir vel det samme eventuelt for Erik Holmberg

Da var altså Frans og Alma Holmberg plassert hos sine besteforeldre, forstår jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det menes samme adressen. Kanskje området der Holmegaten lå ble kalt Holmen?

Så Frans og Alma Holmberg var plassert hos sine besteforeldre?

Det er riktig. Deres far smedgesellen Karl Gustaf Holmberg, f. 11.11.1833 døde i Strømstad 19.4.1869 og Johanna Eloise Olausdotter, f. 1840 ble enke 29 år gammel og flyttet til sine foreldre på Norra Buar i Skee hvor hennes far var skolelærer i Masslebergsfjerdingen(Også utdannet skomakersvend)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Holmberg (hvis dette er samme mann) skal ha giftet seg med Erna Gundersen f. 11. oktober 1912 ifølge Erik Berntsens slektssider: http://vestraat.net/iea-o/p3569.htm EDIT: (Dette er en annen person - se neste innlegg)

Kanskje det er mulig å finne lysningen deres, for å se om det er flere opplysninger?

Jeg legger bare inn dette som står om Erik Holmberg på FFK sine sider:

Erik Holmberg f. 23.05.1922

Ble Norgesmester i sesongene 1948/49, 1950/51, 1951/52 og 1953/54 og spilte 27 landskamper.

Han var trener for A-lag og juniorlag og i en periode formann i Stadionstyret. Holmberg ble æresmedlem

i 1988 og døde i 1998.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Holmberg (hvis dette er samme mann) skal ha giftet seg med Erna Gundersen f. 11. oktober 1912 ifølge Erik Berntsens slektssider: http://vestraat.net/iea-o/p3569.htm

Kanskje det er mulig å finne lysningen deres, for å se om det er flere opplysninger?

Ble Norgesmester i sesongene 1948/49, 1950/51, 1951/52 og 1953/54 og spilte 27 landskamper.

Han var trener for A-lag og juniorlag og i en periode formann i Stadionstyret. Holmberg ble æresmedlem

i 1988 og døde i 1998.

Det var nok en annen Holmberg som ble gift med Erna Gundersen. På gravstedssøk i Fredrikstad fremkommer gravstenen og ektefellen var Synnøve Helene Holmberg 24.5.1921-24.09.2007. (Siste sifret i fødselsåret kan være feil så jeg må søke på nytt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver noen ganger for raskt. Gravstedet til Erik Holmberg og hans hustru er på Kråkerøy og hun var født i 1921. Det fremkommer bilde av gravstenen ved søk.

Hans mor Olga Pettersen ble født 26.6.1904 og det døde en Olga Thorkildsen den 12.10.1977 som var født på samme dato og som har gravsted på Leite kirkegård. Det tyder på at hun ble gift Thorkildsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Holmberg (hvis dette er samme mann) skal ha giftet seg med Erna Gundersen f. 11. oktober 1912 ifølge Erik Berntsens slektssider: http://vestraat.net/iea-o/p3569.htm

i 1988 og døde i 1998.

Storhetstiden til Fredrikstad FK dette, og venter med lengsel og smerte på at de skal komme tilbake til gamle høyder, men det tar tid :rolleyes:

Den siste perlen var vel Per Egil Ahlsen i 1984 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Holmberg hadde bosted i Kråkerøyveien,i nærheten av stedet"Møllerodden" Han var formann i bygg avdelingen

på DE NO FA fabrikker,som lå på den andre siden av Glomma ,i forhold til "Møllerodden"

Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hans Petter - Du får se i telefonkatalogen for Fredrikstad,det er to mulige kandidater der.Synøve Helene født

24 05 1921 Kråkerøy.Foreldre :Anleggsarbeider Ole Hansen født 14 mars 1886 i Torsnes,hans foreldre: Hans Olsen

født 1849 og Marthe sofie Halvorsdatter født 1851,adresse Thorsø.Synøves mor:Alma Natalie Svendsdatter født

08 02 1883 i Berg Østfold,Foreldre:Kvegrøkter Svend Mathisen født 1838 og Charlotte Olsdatter født 1848,deres

adresse Sponviken.Vielse Kråkerøy 29 09 1816 Ole Hansen stenhugger Kjøkøy og Alma Natalie Svendsdatter.

Deres første barn:Villy Hemming født 09 07 1918.

Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider