Gå til innhold
Arkivverket

Rett på sak 1/2012 og henvisninger til Digitalarkivet

Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Rett på sak 1/12 har på sidene 41-42 en interessant artikkel om Grunnloven § 97 og tilbakevirkende kraft. I artikkelen henvises det bl.a. til dom 21. mai 1816, sak 27 i Digitalarkivets register for bytingsdommer for 1816, og ankesaken 18. november 1816, overrettssak i Digitalarkivet nr. 49/1816 (foregående sak 48/1816 er forsåvidt også av interesse).

Jeg har forsøkt å finne sakene i "Skannet rettergangsmateriale", men forstår åpenbart ikke hvordan jeg skal finne frem. Er det noen som kan hjelpe?

Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett på sak 1/12 har på sidene 41-42 en interessant artikkel om Grunnloven § 97 og tilbakevirkende kraft. I artikkelen henvises det bl.a. til dom 21. mai 1816, sak 27 i Digitalarkivets register for bytingsdommer for 1816, og ankesaken 18. november 1816, overrettssak i Digitalarkivet nr. 49/1816 (foregående sak 48/1816 er forsåvidt også av interesse).

Jeg har forsøkt å finne sakene i "Skannet rettergangsmateriale", men forstår åpenbart ikke hvordan jeg skal finne frem. Er det noen som kan hjelpe?

Man kunne nok ønsket en mer presis kildehenvisning fra førstebyfogd Rasmussen!

Det er ikke rart du ikke finner denne i skanna rettergangsmateriale. Dombok for Bergen 1816 - der jeg forventer at du vil finne saken - er publisert som webbok av Statsarkivet i Bergen, altså utenom tjenesten skanna rettergangsmateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er register til domboken fra 1816 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=db12011816&metanr=4151

Se DP-rommet til Arne Arvid Rasmussen for full oversikt over registre og skannede bøker: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebMeta.exe?slag=vispensjonat&pensjonat=aarasmus&pensjonatnr=64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.